2022-05-12, 08:54
Medlem
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag lider av någon form av utmattning/depression. Mitt största problem som hindrar mig från att bli frisk är mina kraftiga sömnproblem. Jag har försökt rå bot på detta med träning och att vara ute mycket under dagtid, men min hjärna stänger aldrig av. Så nu tänkte jag ge ett nytt försök till någon farmakologisk behandling. Tänker att serotonin är ju förstadiet till melatonin och att det kanske är serotoninet jag bör tackla för att råda bot på sömnen. Jag tror starkt att det är depressionen som hindrar mig från att kunna somna på naturlig väg.

Någon som har tips på vilken antidepressiv medicin jag bör testa för att stödja upp sömnen?
Citera
2022-05-12, 08:59
Medlem
CarlXIIs avatar
Det undrar jag också. Använder nozinan nu, men det verkar väl inte på serotoninet.
Citera
2022-05-12, 09:07
Medlem
Mirtazepin men vissa går upp väldigt mycket av den medicinen. Jag gjorde det upp så mycket men tillräckligt. Vägde nyligen nästan 70 kilo även om det inte syntes direkt. Hoppas på viktnedgång nu utöver de kilon som försvann snabbt. Tror det var vatten medicinen samlade men vet inte.

Lamotrigin äter jag nu. Är precis som vanligt
Påverkar varken depressioner särskilt mycket och inte humöret. Jag är som alltid.

Theralen funkade kort någon gång skumt nog, kan varit placebo. Men för sömnen måste jag äta högre doser melatonin. Sover jag (somnar inte på dem) och vaknar tidigt mår jag bättre depressionmässigt. Antar att sömnbrist är är den största boven gällande mina depressioner.

Men såklart skiter samhället i oss med sömnproblem efter någon studie på människor som antagligen inte har svåra sådana och hittar på att effekterna inte finns så de går inte på högkostnadsskyddet så man får snåla på melatoninet.
Citera
2022-05-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Det undrar jag också. Använder nozinan nu, men det verkar väl inte på serotoninet.

Aldrig hört talas om den, ska läsa på lite om den. Funkar den bra för dig?

Läst lite om att Ketamin kan vara effektivt mot sömn och depression, men det kanske är svårt att få utskrivet eftersom det är narkotika klassat. Har en läkartid imorgon så ska försöka ligga på lite.
Citera
2022-05-12, 09:13
Medlem
LKKINGENs avatar
Har inga råd alls vad gäller just sömn och antidepressiva för dom har aldrig hjälpt mig med den biten..
Men om du kan få utskrivet saker så ät dina antidepressiva och be sen att få atarax + propavan.
Ta 2 av varje och gå och lägg dig.
Annars är den tablett som fungerat bäst för mig genom alla tider Xanor, sov som en gris på dessa, nackdelen är att det börjar komma forskning på att dom kan göra att man utvecklar demens..
Citera
2022-05-12, 09:37
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag tror starkt att det är depressionen som hindrar mig från att kunna somna på naturlig väg.

Någon som har tips på vilken antidepressiv medicin jag bör testa för att stödja upp sömnen?
Vad spelar det för roll vad du ”tror”?

Vad säger din läkare?
Hur går terapin?
Citera
2022-05-12, 09:46
Medlem
Desyrel, Elavil och Sinequan. Vet dock inte vilka namn de säljs under i Sverige.

Jag ver inte hur ditt liv ser ut men 60-70 procent av all depression beror på miljön för det moderna västerländska samhället är ohälsosamt, så de underliggande orsakerna kan man ofta göra något åt.

Många äter, arbetar, tittar på film mm i sina sovrum och det är varken mörkt eller tyst när de ska sova och de förstår inte varför de har sömnproblem. Jag skulle vilja gå så långt som att inte ens ha mobilen i sovrummet och måste man ha en telefon där så skaffar man hemtelefon eller en gammal knappmobil, och behöver man hjälp att vakna köper man en väckarklocka. Sovrum är enbart till för vila, sömn och sex.

Egentligen bör man inte ens ha smartphone och jag råder alla att åtminstone stänga av notiser i mobilen, ta bort sociala medieappar och annat som man klarar sig utan och enbart ha det absolut nödvändigaste. Det är inte bra för hjärnan att ständigt vara uppkopplad, nåbar och störbar och har man tråkigt kan man läsa en bok eller en seriös dagstidning.

Vi som är födda på 80-talet och bakåt och växte upp utan mobil och sociala medier minns hur mindre stressigt livet var. Damtidningar, Veckorevyn och Okej var den tidens Instagram men ingen bar runt på dem och bläddrade i dem konstant.

Jag kände nästan ingen deprimerad eller utbränd person fram till 25 och nu kan jag utan problem nämna 15 stycken som inte mår bra mentalt så något har hänt.
Citera
2022-05-12, 11:24
Medlem
CockWitchs avatar
Mirtazepin slutar funka efter nått år max, sen när den slutar funka så kommer du aldrig mer kunna bli trött av den. Oavsett hur lång tid det tar. Talar av egen erfarenhet. Räkna med att lägga på dej 10 kg.
Citera
2022-05-12, 11:33
Medlem
Ge dig inte in på serotonerga preparat i desperation nu. De kan förvärra sömnen till och med samt leda till mer trötthet pga minskat dopamin och testosteron.

Provat något så enkelt som en låg dos melatonin? Magnesiumglycinat och teanin kan också vara värt att prova och självklart utesluta ALLT intag av koffein.
Sömnrestriktion är mycket viktigt att du gör också.

Om detta verkligen inte fungerar hade jag testat en simpel antihistamin i mycket låg dos för att endast få en antihistaminerga sömngivande effekten. Förslagsvis hydroxyzin i 2,5 mg. Finns även en helvetes massa sleep affirmations på youtube du bör prova.

Problemet är att man låser sig själv när man hamnat i detta läge och tänker negativt kring sömnen vilket gör att man fastnar i problemet. Det går att bryta med vissa tekniker.
Citera
2022-05-12, 12:36
Medlem
Har fått mirtazapin utskrivet just för sömnproblem. I grund har jag förstått att det primärt är en antidepressiv. Tar en halvtablett.. Funkar rätt ok, speciellt i kombination med melatonin. För mig funkar melatoninen bra vid insomnningen och mirtazapinet gör att jag sover längre på morgonen/hela natten.

Nackdelen är att jag kan känna mig rätt dåsig av den på dagen, seg i musklerna och tanken, nästan lite ångestkänslor.

Mirtazapin funkade klockrent i ett halvår. Sen slutade det verka något.

Melatonin är bäst av de preparat jag testat (har bara testat 3mg melatonin).
Citera
2022-05-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag lider av någon form av utmattning/depression. Mitt största problem som hindrar mig från att bli frisk är mina kraftiga sömnproblem. Jag har försökt rå bot på detta med träning och att vara ute mycket under dagtid, men min hjärna stänger aldrig av. Så nu tänkte jag ge ett nytt försök till någon farmakologisk behandling. Tänker att serotonin är ju förstadiet till melatonin och att det kanske är serotoninet jag bör tackla för att råda bot på sömnen. Jag tror starkt att det är depressionen som hindrar mig från att kunna somna på naturlig väg.

Den enda antidepressiva som jag kan komma på som har direktpåverkan på sömnen är lägre doser Mirtazapin eller dess föregångare Mianserin.

Sedan så har vi en uppsjö av annan psykofarmaka och annat som kan tas emot sömnproblem.

Vill man börja med de lättare preparaten så har vi:

Atarax

Lergigan

Melatonin

Lågdos Mirtazapin

Mianserin

Alimemazin

Propavan

Slocknar man inte av dessa eller en kombination av dem så har vi diverse antipsykotiska preparat med sederande verkan där Quetiapine och Nozinan helt klart är mest sövande.

De narkotikaklassade Z analogerna Stilnoct och Imovane (dvs insomningstabletter) har vi också men idag är läkarna så jävla restriktiva så du lär få börja med något annat innan du hamnar där.

Rena antidepressiva som slår på serotoninet brukar rent generellt sett inte rå på sömnproblem men visst kan du testa, alla är vi olika eller för all del kombinera typ en lätt antidepressiv såsom tex Cipralex med något mer renodlat för sömnen.
Citera
2022-05-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Nej det är en gammal antipsykosmedicin med starkt sederande egenskaper som idag mest används som sömnmedel och i betydligt lägre doser än då det begav sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in