Citat:
Ursprungligen postat av
Sjalenskrigare
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag lider av någon form av utmattning/depression. Mitt största problem som hindrar mig från att bli frisk är mina kraftiga sömnproblem. Jag har försökt rå bot på detta med träning och att vara ute mycket under dagtid, men min hjärna stänger aldrig av. Så nu tänkte jag ge ett nytt försök till någon farmakologisk behandling. Tänker att serotonin är ju förstadiet till melatonin och att det kanske är serotoninet jag bör tackla för att råda bot på sömnen. Jag tror starkt att det är depressionen som hindrar mig från att kunna somna på naturlig väg.
Någon som har tips på vilken antidepressiv medicin jag bör testa för att stödja upp sömnen?
Den enda antidepressiva som jag kan komma på som har direktpåverkan på sömnen är lägre doser Mirtazapin eller dess föregångare Mianserin.
Sedan så har vi en uppsjö av annan psykofarmaka och annat som kan tas emot sömnproblem.
Vill man börja med de lättare preparaten så har vi:
Atarax
Lergigan
Melatonin
Lågdos Mirtazapin
Mianserin
Alimemazin
Propavan
Slocknar man inte av dessa eller en kombination av dem så har vi diverse antipsykotiska preparat med sederande verkan där Quetiapine och Nozinan helt klart är mest sövande.
De narkotikaklassade Z analogerna Stilnoct och Imovane (dvs insomningstabletter) har vi också men idag är läkarna så jävla restriktiva så du lär få börja med något annat innan du hamnar där.
Rena antidepressiva som slår på serotoninet brukar rent generellt sett inte rå på sömnproblem men visst kan du testa, alla är vi olika eller för all del kombinera typ en lätt antidepressiv såsom tex Cipralex med något mer renodlat för sömnen.