• 1
  • 2
2022-05-11, 13:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Slopas ränteavdraget så ska även skatt på ränteinkomster slopas och i förlängningen delar av reavinstskatten. Slopas enbart avdraget måste även kvittningsrätten förbjudas.

Ska och ska, det är ingen naturlag att ha både skatt och avdrag.
Citera
2022-05-11, 14:10
Medlem
Givetvis amorterar man så lite som möjligt vid så här låga räntor. Har själv en ränta på 2.6% (utomlands) och amorterar inte ett öre mer än jag måste. Nya lån ligger på 5.3% numera dock så om jag köpte nytt hus skulle jag nog betala åtminstone 50% cash.
Citera
2022-05-11, 15:19
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Vem "amorterar" egentligen på ett amorteringsfritt bolån på säg två miljoner med låg ränta? Det krymper pga inflationen men vem är det som betalar för det?

Inflationen amorterar ner på lånet om inkomsten ökar i samma takt som inflationen.

Så sker det för Svensson? Ser vi 6% löneförhöjning i kollektivavtalen? En snabb googling visar att Unionen pratar om 4,7%. Förra året var det ingen löneförhöjning alls om jag minns rätt.

Min tolkning är att inflationen därför inte amorterar ner på lånet för Svensson.
Citera
2022-05-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ja vad fan sänder sossarna ut för signaler när de vill höja skatterna för småsparare men behålla ränteavdragen för dem som lånar?

Att de inte slopade ränteavdraget när räntorna var historisiskt låga är ett mysterium!
Men jag vet ju inte hur sossar tänker...

Småspararna och de som lånar är samma person.

Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Inflationen amorterar ner på lånet om inkomsten ökar i samma takt som inflationen.

Så sker det för Svensson? Ser vi 6% löneförhöjning i kollektivavtalen? En snabb googling visar att Unionen pratar om 4,7%. Förra året var det ingen löneförhöjning alls om jag minns rätt.

Min tolkning är att inflationen därför inte amorterar ner på lånet för Svensson.

Beror helt på yrke så klart. Lönerna lär ju hänga med ganska bra om man är yngre och utbildad exempelvis. Men man vill ju inte gärna gå i pension precis efter rejäl inflation. Pensionen förblir vad den var. Jag räknar med lönelyft på ca 20% när jag byter jobb nästa gång (utan att ta höjd för vad inflationen gör med lönerna). Det vore såklart bättre om jag fått det lyftet och sluppit inflationen så vad nettovinsten/förlusten av inflationen blir är svårt att veta.
Senast redigerad av kalleboool 2022-05-11 kl. 17:16.
Citera
2022-05-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Så länge du kan få högre avkastning än vad räntan är på så skulle jag välja det. Däremot finns det inget automagiskt i inflationen som gör att lånet går ned.

Inflation innebär per definition att pengar, dvs SEK, blir mindre värda. Vilket gör att ett lån i SEK är mindre värt.
Citera
2022-05-11, 21:46
Medlem
Man kan alltid försöka vända på det och övertala sig själv att det inte gör något att ha lån. Ibland är lån ett nödvändigt ont. Man kan investera pengarna och få en avkastning som överstiger kostnaden. Men jag sover själv mycket bättre numera när jag är skuldfri.
Citera
2022-05-11, 21:51
Medlem
Citat:
Fast så länge vi har inflation så kommer väl den sakta driva upp de nominella lönerna priserna och utdelningarna även om realvärdet av dessa inte ökar, detta kommer medföra en realvärdeminskning av lånets nominella belopp på två miljoner.?
Det hänger lite på hur korrupta facken väljer att vara.
Citera
2022-05-12, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Slopas ränteavdraget så ska även skatt på ränteinkomster slopas och i förlängningen delar av reavinstskatten. Slopas enbart avdraget måste även kvittningsrätten förbjudas.

Man skulle kunna ta bort möjligheten till avdraget mot skatt på inkomst av tjänst och behålla avdraget mot kapitalvinster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in