2022-05-11, 21:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Det påstås att Ryssland kommer försöka skapa en landbrygga mellan Ryssland längs kusten ner mot Moldavien/Transnistrien. Och således skära av Ukraina från Svarta havet.

Vad kommer Rysslands respektive Ukrainas största svårigheter om Putin verkligen försöker detta?
Citera
2022-05-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Då är dom inte långt från denna pansarmotorbrigad som blev förintade då dom försökte korsa en flod. O-na står på tur.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1524406832890064901?s=20&t=JfuN_ux7IlwEJo0OTTgVkA

Otroligt vackert. Man undrar lite hur det där ens gick till 3-4st kan jag förstå men att packa hela området fullt på det där viset är ju bara korkat.

Du råkar inte veta namnet på låten/gruppen som spelas i klippet?
Citera
2022-05-11, 21:35
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vil bytte skadde soldater med russiske krigsfanger

Ukraina forsøker å fohandle med Russland for å bytte hardt skadde soldater i Azovstal-anlegget i havnen i Mariupol med russiske krigsfanger. Det sier visestatsminister Iryna Vereshchuk ifølge Reuters.
– Det er ingen avtale ennå. Forhandlingene fortsetter, sier hun.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Hmm.., tror inte ryssarna kommer att gå med på en "deal". Azov-soldaterna får ju en heroisk hemkomst om man skulle komma därifrån i livet.
Det tror jag inte heller.

Sedan när började Putin bry sig om sin armé?

Han ser nog hellre att Ukraina tar hand om dom ryska krigsfångarna. Då slipper han betala deras lön.
Citera
2022-05-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
The New Atlas har en ny lägesrapport om kriget i Ukraina. Den är intressant att höra, för den berättar inte MSM-Narrativet utan hans analys är intressant. Den verkar vara realistisk och mer sanningsenlig än den vanliga MSM analyserna, och deras experter.

Post-Victory Day Update for Russian Military Ops in Ukraine

https://m.youtube.com/watch?v=NR_JzwMf1WE

Varför hittar folk alltid foliehattar och konspirationstokar?

https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/11/04/conspiracy-blogger-tony-cartalucci-reveals-his-identity/
Citera
2022-05-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Bra sammanfattning av vad som verkligen hände på Snake island:
https://youtu.be/XGQB1lkjqWo

Ja det är otroligt vilken massa smörja ryssarna har diktat ihop om detta. Jag tror det har varit en stor smäll för ryssarna som de inte vill erkänna och jag tror att missilattackerna mot Odessa är en hämnd för vad Ukraina gjorde. Det borde vara möjligt att beskjuta ön med artilleri från land.
Citera
2022-05-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det påstås att Ryssland kommer försöka skapa en landbrygga mellan Ryssland längs kusten ner mot Moldavien/Transnistrien. Och således skära av Ukraina från Svarta havet.

Vad kommer Rysslands respektive Ukrainas största svårigheter om Putin verkligen försöker detta?

Första steget är väl för ryssen att ta Mykolaiv, något de redan misslyckats med.

Finns nog ingen anledning att tro den skulle bli mer framgångsrik vid ett nytt försök.
Citera
2022-05-11, 21:41
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vet du ens vad strategisk betyder?
Får jag också vara med och gissa? Att något hände för typ en vecka sedan?
Senast redigerad av oyinboz 2022-05-11 kl. 21:51.
Citera
2022-05-11, 21:42
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Polen har råkat illa ut i historien, ja. Men med erfarenhet av både Hitler och Stalin är det ingen tvekan om att ryssarna är betydligt mer impopulära än tyskarna i Polen. Ryssarnas (Sovjets) handlande 1945-89 har gjort polackerna mycket negativa till det ryska.

Absolut, att Polen har en tydligt negativ bild av Ryssland är klart. Kanske helt enkelt är som du säger att det mer långtgående skeendet sätter större grepp i människor (dvs den långtgående kontrollen från Ryssland) . Och att det då blir enklare att höja upp just Putin till denna nivå för Polackerna.
Citera
2022-05-11, 21:43
Medlem
Värst för ryssen är väl om det är åker, vattendrag eller hemvärnet i vägen. Asfalt vore toppen, bara soppan räcker
Citera
2022-05-11, 21:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Första steget är väl för ryssen att ta Mykolaiv, något de redan misslyckats med.

Finns nog ingen anledning att tro den skulle bli mer framgångsrik vid ett nytt försök.

Nej. Rysslands tillkortakommanden är ju hittills uppenbara.

Jag antar även i sammanhanget att sänkningen av Moskva var bra, så Rysslands flotta inte vågar sig för nära kusten.
Citera
2022-05-11, 21:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är otroligt vilken massa smörja ryssarna har diktat ihop om detta. Jag tror det har varit en stor smäll för ryssarna som de inte vill erkänna och jag tror att missilattackerna mot Odessa är en hämnd för vad Ukraina gjorde. Det borde vara möjligt att beskjuta ön med artilleri från land.

Jag gillar att Ukraina, först, och så systematiskt, tog ut hela det ryska luftförsvaret på ön. Och sedan verkar de ha bombat exakt på rätta ställerna. Bra jobbat av Ukraina!

Då måste det till långräckviddigt amerikanskt raketartilleri, alternativt att ön beskjuts med robotar med tillräcklig räckvidd.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-11, 21:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag gillar att Ukraina, först, och så systematiskt, tog ut hela det ryska luftförsvaret på ön. Och sedan verkar de ha bombat exakt på rätta ställerna. Bra jobbat av Ukraina!

Då måste det till långräckviddigt amerikanskt raketartilleri, alternativt att ön beskjuts med robotar med tillräcklig räckvidd.

Slava Ukraini!

Bara för sakens skull : Är det fortfarande ryssar kvar på ormön, eller står den tom ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in