2022-05-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag såg professor Dave diskussionen jag också. Han är ju bara som en edgy 17 åring som kollat rymddokumentärer. Lite underhållande roast kanske.

Orkar inte nöta det här igen så svarar alla.
Jag anser att det finns motiv till att dölja land. Jag skulle t,om gjort det. Och jag vill ha bevis i form av att nånting rakt inte längre håller sig fast vid fysikens lagar pga avstånd..
Och du tycker att David Weiss gjorde en utmärkt figur när han skyndade sig att byta ämne när han konfronterades med solens gång söder om ekvatorn, eller när han visade att han inte ens förstår hur jordens lutning leder till årstider? Men han hade ett bra argument när han pratade om saker han inte förstod; "It's ridiculous!"
Citera
2022-05-11, 21:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag såg professor Dave diskussionen jag också. Han är ju bara som en edgy 17 åring som kollat rymddokumentärer. Lite underhållande roast kanske.

Orkar inte nöta det här igen så svarar alla.
Jag anser att det finns motiv till att dölja land. Jag skulle t,om gjort det. Och jag vill ha bevis i form av att nånting rakt inte längre håller sig fast vid fysikens lagar pga avstånd..
Så du orkar inte.

Hur vore det om du skulle ta och läsa hela den här tråden, så andra slipper återupprepa sina motargument för de stolligheter du anser vara bevis för att jorden är platt.
De flesta har behandlats ett flertal gånger.
Citera
2022-05-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Åh det varierar. Vissa menar att himlakropparna är fästade på en kupol som sträcker sig över hela (den platta) jorden. Nån sade att månen är ett hologram som utgör en karta över jorden. Flera påstår att solen är pytteliten och rör sig helt nära jorden. Det finns flera bud. Ingen verkar vara överens.

Aha. Så jorden-är-platt-entusiasterna är splittrade i olika subgrupper och fraktioner med olika syn på en massa saker. Vem hade kunnat tro?
Citera
2022-05-11, 21:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Aha. Så jorden-är-platt-entusiasterna är splittrade i olika subgrupper och fraktioner med olika syn på en massa saker. Vem hade kunnat tro?

Jajemen! Det är även mycket vanligt att inte anse sig behöva ha en modell för sig hur det skulle funka med en platt jord. Det räcker för dem att säga att jorden är platt.
Citera
2022-05-11, 21:28
Medlem
Citat:
Jajemen! Det är även mycket vanligt att inte anse sig behöva ha en modell för sig hur det skulle funka med en platt jord. Det räcker för dem att säga att jorden är platt.

Jag kan iofs känna visst frändskap med de som hävdar att jorden är lokalt platt. Här där jag står är jorden platt. Rund är den inte förrän man tittar på den från rymden. Och där är man inte så ofta.
Citera
2022-05-11, 21:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag kan iofs känna visst frändskap med de som hävdar att jorden är lokalt platt. Här där jag står är jorden platt. Rund är den inte förrän man tittar på den från rymden. Och där är man inte så ofta.

Sant, men rundningen manifesterar sig ju bl a som en havshorisont.
Citera
2022-05-11, 21:37
Medlem
Citat:
Sant, men rundningen manifesterar sig ju bl a som en havshorisont.

Men anta att jorden faktiskt hade varit platt. Hur hade horisonten sett ut i så fall? Hade den verkat ligga längre bort? Det måste väl finnas en horisont även på en tänkt platt jord.

På foton från månen ser horisonten ut att ligga rätt nära. Naturligt nog eftersom månen är mindre.
Citera
2022-05-11, 21:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men anta att jorden faktiskt hade varit platt. Hur hade horisonten sett ut i så fall? Hade den verkat ligga längre bort? Det måste väl finnas en horisont även på en tänkt platt jord.

På foton från månen ser horisonten ut att ligga rätt nära. Naturligt nog eftersom månen är mindre.

Aha. Du är en av dem
Citera
2022-05-11, 21:51
Medlem
Citat:
Men anta att jorden faktiskt hade varit platt. Hur hade horisonten sett ut i så fall? ...

Den skulle inte ha sett ut så här:
https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Den skulle inte heller ha sett ut så här:
https://flatearthinsanity.blogspot.com/2016/07/toronto-cn-tower-from-olcott-ny.html

Så det verkar vara dumt att anta att jorden är platt eftersom vem som helst kan se att den inte är platt.

Citat:
... Här där jag står är jorden platt. ...

Märkligt. Där jag är så upplever jag jorden som oplatt.
Citera
2022-05-11, 21:53
Medlem
Citat:
Aha. Du är en av dem

What????

Jag tyckte det var en intressant fråga, ja hypotetisk, men intressant. Hur skulle horisonten tett sig på en platt jord? Eller för den delen, hur ser horisonten ut om du befinner dig på en väldigt stor planet? OT jag vet...
Citera
2022-05-11, 23:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
What????

Jag tyckte det var en intressant fråga, ja hypotetisk, men intressant. Hur skulle horisonten tett sig på en platt jord? Eller för den delen, hur ser horisonten ut om du befinner dig på en väldigt stor planet? OT jag vet...
Horisonten på en platt jord borde vara mera suddig då ytan inte viker av pga. kurvaturen.
Citera
2022-05-12, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Horisonten på en platt jord borde vara mera suddig då ytan inte viker av pga. kurvaturen.

Tycker du verkligen det är ett tillräckligt svar på frågan?

"Den borde vara mer suddig".

Horisonten är suddig, du behöver bara zooma in på den tillräckligt för att se det. Det existerar ingen skarp horisont. Bara en sån sak borde ju få vem som helst att reagera då man diskuterar huruvida horisonten är en manifestation av en bakomliggande kurvatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in