2022-05-11, 17:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det är vad jag skulle vilja säga till er.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av satteliter.
Men en motordriven ballong med en liten sändare, sattelit är väl inte science fiction direkt. Jag är rätt säker jag skulle kunna konstruera en sån..

Däremot er förklaring om krökt rumstid man slungar en skolbussattelit genom känns lite otrolig.

Och jag har inte bestämt mig vad jag ska tro. Mätinstrument verkar visa på en platt jord. Motbevisas det är den väl rund å bra så då.
Vilka mätinstrument visar på en platt jord?

Citat:
Har du 55 miljarder per dag skulle du nog kunna köpa ett batteri.

Allt det där kan vara baserat på en platt jord och fungera, även om du sett en animation på tv.
Men skit i satteliter. Ingen här har nån speciell expertis om det.

Bättre att hålla sig på jorden.
Finns inga batteridrivna motorer som fungerar i rymdens vakuum. På dom höjder som GPS-satelliterna är på så är ju raketmotorer det enda som fungerar och dom kan inte köras på batterier.
Citera
2022-05-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Märker du inte att du hittar på konstigare och konstigare förklaringar, bara för att du redan bestämt dig för vad du ska tro?
Vid midsommar så går inte solen äns ner här i Norden. Det betyder att det är mer eller mindre mörkt på andra sidan jordklotet.
Solen kan bara visa sig på halva åt gången....
Citera
2022-05-11, 17:57
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men fan, skit i satelliter då.

Citat:
Du kan inte se solen dygnet runt, det skulle du om jorden var platt.

Ok, hänvisa mig till den datan. Du måste väl ha nån sorts illustration eller sitter du bara och gissar?

Citat:
Det finns stjärnbilder du endast kan se från norra halvklotet, andra endast från det södra. Hur förklarar du det på en platt jord?

Att norra och södra halvklotet är olika platser fast på ett horisontellt plan.

Citat:
Månen ser ut att vrida sig beroende på hur långt norr eller söderut du befinner dig. Hur kommer det sig på en platt jord?

Den ser ut att vrida sig om man förflyttar sig. Mycket som gör det.

Citat:
Hur kan gravitationen dra allt rakt ned var du än befinner dig på jorden?

Hur kan guds osynliga hand trycka ner allt rakt ner. Lika mycket bevis för båda, så sluta tramsa med gravitation.

Citat:
När det är vinter hos oss är det sommar i Australien. Förklara det.

Solen har en satt bana, in å ut, som att systemet andas.

Citat:
Du kan se längre bort ju högre du befinner dig. Även om du tittar ut över havet. Hur kommer det sig?

Du har större synfält.

Citat:
Månförmörkelser. Hur uppstår de om jorden är platt?

Ja visst är det mystiskt. Solen och månen brukar kunna ses på himmelen båda två iaf. Och det som nu täcker brukar kunna komma in uppifrån täcka månen vandrandes neråt ibland.
Coolt va.

Citat:
Varför har aldrig någon sett kanten?

Antagligen för det inte finns en Kant, bara mer. Land. Eller så har nån sett den och folk skulle ta den personen seriöst och släppa sin världsbild? Men nej, ingen Kant troligen

Släpp dina drönare och se den stora bilden.

Släpp den stora bilden och se detaljerna i tillvaron.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-05-11 kl. 18:03.
Citera
2022-05-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilka mätinstrument visar på en platt jord?

Finns inga batteridrivna motorer som fungerar i rymdens vakuum. På dom höjder som GPS-satelliterna är på så är ju raketmotorer det enda som fungerar och dom kan inte köras på batterier.

Alla mätinstrument.

Nä det finns inte mycket som fungerar som man tänker sig i ett vakuum.
Just därför jag inte tror man opererar i nåt vakuum öht.
Citera
2022-05-11, 18:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Vid midsommar så går inte solen äns ner här i Norden. Det betyder att det är mer eller mindre mörkt på andra sidan jordklotet.
Solen kan bara visa sig på halva åt gången....
Ja självklart eftersom jorden är ett klot. Hade solen kretsat över en platt skiva skulle den vara synlig ständigt och aldrig gå ner. Att solen bara lyser upp halva jorden är ett tydligt bevis på att Jorden inte är platt.

Citat:
Alla mätinstrument.

Nä det finns inte mycket som fungerar som man tänker sig i ett vakuum.
Just därför jag inte tror man opererar i nåt vakuum öht.
Alla instrument? Du får nog beskiva bättre än så. Hur visar instrumenten att jorden är platt?
Citera
2022-05-11, 18:06
Medlem
Citat:
Punkterna är satta enligt där dom behövs för att dirigera trafik.

Det du kallar "punkterna" talar bland annat om för oss att ekvatorn är 4000 mil lång och att det är 1000 mil från ekvatorn till Nordpolen. Och det är ett bevis för att jorden inte är platt.

Och alla "punkter" sammantaget bevisar ätt jorden är en ellipsoid. Eftersom verkligheten stämmer till 100% med WGS84 vet vi att jorden ser ut som WGS84. Det är inte svårare än så...

Citat:
Ni har en förmåga att blanda in jordens form i allt.

Ja det är liksom trådens ämne...
Citera
2022-05-11, 18:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Alla mätinstrument.
En Voltmeter t- ex. är ett mätinstrument. Hur kan det påvisa att jorden är platt?

Du måste allt nämna några mätinstrument som påvisar den platta jorden.
Citera
2022-05-11, 18:14
Medlem
Citat:
... Mätinstrument verkar visa på en platt jord. ...

Skitsnack. Det finns inte ett enda mätinstrument som visar att jorden är platt.

I själva verket är det precis tvärtom. Något så enkelt som en GPS-motttagare visar med all tydlighet att jorden inte är platt. Samma sak med sextanter, lasrar, radar och whatever.
Citera
2022-05-11, 18:18
Medlem
Citat:
Släpp den stora bilden och se detaljerna i tillvaron.
För en tid sedan såg jag en diskussion mellan David Weiss (DITHR) och en vetenskapsman. DITHR pratar snabbt och högt, och vetenskapsmannen, som förmodligen inte var van vid sådana diskussioner, hade stora svårigheter att komma till, även om han utan tvekan hade tillräckligt med kunskap.

Av en slump stötte jag på en annan diskussion, denna gång mellan David Weiss och Dave Farina (Professor Dave Explains). Det var något helt annat minst sagt. Diskussionen varade i en hel timme, men det var ganska underhållande.

Var särskilt uppmärksam på diskussionen om norr och söder och om hur det fungerar med årstider. Notera också svaren från David Weiss om dessa ämnen. Det borde vara tankeväckande

https://youtu.be/he-7vs0BkLE
Citera
2022-05-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
För en tid sedan såg jag en diskussion mellan David Weiss (DITHR) och en vetenskapsman. DITHR pratar snabbt och högt, och vetenskapsmannen, som förmodligen inte var van vid sådana diskussioner, hade stora svårigheter att komma till, även om han utan tvekan hade tillräckligt med kunskap.

Av en slump stötte jag på en annan diskussion, denna gång mellan David Weiss och Dave Farina (Professor Dave Explains). Det var något helt annat minst sagt. Diskussionen varade i en hel timme, men det var ganska underhållande.

Var särskilt uppmärksam på diskussionen om norr och söder och om hur det fungerar med årstider. Notera också svaren från David Weiss om dessa ämnen. Det borde vara tankeväckande

https://youtu.be/he-7vs0BkLE

Jag såg professor Dave diskussionen jag också. Han är ju bara som en edgy 17 åring som kollat rymddokumentärer. Lite underhållande roast kanske.

Orkar inte nöta det här igen så svarar alla.
Jag anser att det finns motiv till att dölja land. Jag skulle t,om gjort det. Och jag vill ha bevis i form av att nånting rakt inte längre håller sig fast vid fysikens lagar pga avstånd..
Citera
2022-05-11, 19:54
Medlem
Fantastiskt att den här diskussionen ens kan leva vidare.

Orkar inte läsa i tråden men har en fråga här:

Anser jorden-är-platt-förespråkarna att just jorden är den enda platta planeten i ett solsystem som i övrigt består av runda planeter eller har man en alternativ syn på kosmos utanför jorden? Hur ser i så fall den synen ut?
Citera
2022-05-11, 20:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Fantastiskt att den här diskussionen ens kan leva vidare.

Orkar inte läsa i tråden men har en fråga här:

Anser jorden-är-platt-förespråkarna att just jorden är den enda platta planeten i ett solsystem som i övrigt består av runda planeter eller har man en alternativ syn på kosmos utanför jorden? Hur ser i så fall den synen ut?

Åh det varierar. Vissa menar att himlakropparna är fästade på en kupol som sträcker sig över hela (den platta) jorden. Nån sade att månen är ett hologram som utgör en karta över jorden. Flera påstår att solen är pytteliten och rör sig helt nära jorden. Det finns flera bud. Ingen verkar vara överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in