2022-05-11, 15:13
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Propagandan är från vår synvinkel helt bisarrt och knäpp,påminner om Orwells 1984.
Men det eviga malandet och nästan inga motbilder sätter sina spår.
Men självklart är de yngre inte lika lättpåverkade, det finns hopp?

Jag tror hoppet är större än vi i väst kanske anar.

Ryska folkets skepsis mot makten kommer knappast bli mindre ju längre kriget fortskrider.

Kan varmt rekommendera filmen "The Foundation Pit" av den ryske regissören Andrey Gryazev som kom 2020. Den består egentligen "bara" av ett kollage med ryssar som postat videos på YouTube, videos där de uttrycker sitt oerhört starka missnöje med putin och hur de upplever sin livssituation under hans styre.

Min bild av den hjärntvättade och fogliga ryssen fick en rejäl törn efter att jag sett den. Det här är folk som är förbannade på riktigt. Och de är många. De svär, det förbannas, det gråts och det är förtvivlan. På oerhört goda grunder. Det är en jävla fröjd att se

Det som kanske är mest talande är att filmen är 71 minuter men han hade 80-90 timmar med material att välja på

Ryssland står närmare på gränsen än någonsin till att kollapsa inifrån det är jag helt övertygad om.

https://dafilms.com/film/12778-the-foundation-pit
Citera
2022-05-11, 15:15
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
https://twitter.com/Caucasuswar/status/1524132675447046146

De ryska soldaterna måste verkligen vilja ha med sina plundrade tvättmaskiner hem. Här hittar ukrainska styrkor en i en rysk nedgrävd försvarsposition mitt ute på en åker..

Vet inte vad som är störst egentligen, tragiken eller humorn?

Vilket primitivt utfattigt skitliv de måste ha därhemma ryssarna.
Citera
2022-05-11, 15:18
Medlem
Citat:

De ryska soldaterna måste verkligen vilja ha med sina plundrade tvättmaskiner hem. Här hittar ukrainska styrkor en i en rysk nedgrävd försvarsposition mitt ute på en åker..

Vad fan ska rySSen med tvättmaskiner till? Dom har ju inte ens rinnande vatten
Citera
2022-05-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Oj en rysk med skånsk? brytning. En modig man som vågar säga ungefär hur det ligger till. Att slåss med gårdagens vapen mot vapen av Nato-standard är ingen bra idé, och att det är upp till ryska militärindustrin att ta fram något bättre och sedan se till att tillverka det. Att mobilisera löser inte problemet.

Blev det FSB-taxi till Ljubljanka och sedan vidaretransport till Gulag efter den intervjun?

Han råkar snart ut för en "olycka", kanske en liten balkongfärd....
Citera
2022-05-11, 15:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
https://twitter.com/NotWoofers/status/1524351169166024707

Nytt höjdrekord för det flygande Ryska stridsvagnstornet.

Snyggt!

Måste ha varit en tämligen omskakande upplevelse för den bil som kör mot kameran att se explosionen i backspegeln

Finns någon slags humor med de här ryska flygande tornen, ser ut lite som en lösnäsa som lossnar och far iväg
Citera
2022-05-11, 15:20
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag tror hoppet är större än vi i väst kanske anar.

Ryska folkets skepsis mot makten kommer knappast bli mindre ju längre kriget fortskrider.

Kan varmt rekommendera filmen "The Foundation Pit" av den ryske regissören Andrey Gryazev som kom 2020. Den består egentligen "bara" av ett kollage med ryssar som postat videos på YouTube, videos där de uttrycker sitt oerhört starka missnöje med putin och hur de upplever sin livssituation under hans styre.

Min bild av den hjärntvättade och fogliga ryssen fick en rejäl törn efter att jag sett den. Det här är folk som är förbannade på riktigt. Och de är många. De svär, det förbannas, det gråts och det är förtvivlan. På oerhört goda grunder. Det är en jävla fröjd att se

Det som kanske är mest talande är att filmen är 71 minuter men han hade 80-90 timmar med material att välja på

Ryssland står närmare på gränsen än någonsin till att kollapsa inifrån det är jag helt övertygad om.

https://dafilms.com/film/12778-the-foundation-pit
Tack för filmtipset!
Citera
2022-05-11, 15:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Vi får en inblick i ett mycket skevt samhälle, det ryska. Ryssland har 3 ggr högre BNP/capita än Ukraina, så varför i h-e försöker deras soldater släpa med sig en basic tvättmaskin hem från kriget.
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita)

Svaret är rimligen att det välstånd som finns är extremt ojämnt fördelat. Om jag minns rätt äger 500 familjer i Ryssland mer än 50% av alla tillgångar. Men mer väsentligt är kanske regionala skillnader där landsbygden har helt andra livsvillkor än de större städerna.

Men detta är en fråga för våra ryska vänner i tråden, vadan tvättmaskinerna?
Citera
2022-05-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Vem sa att de inte behövde detta för 1 år sedan? 😉

Skämt åsido, befrielsen av Kherson innebär vissa obekvämligheter kortsiktigt men långsiktigt kommer Kherson tillhöra den Ryska Federationen.

Kommer de inte
Citera
2022-05-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
Kommer de inte

Är det ett vad? 😉

🇷🇺🇺🇦⚡️Kherson region decided not to hold a referendum on joining the Russian Federation, the region will try to become part of Russia without this procedure - the authorities of the region
Citera
2022-05-11, 15:30
Medlem
Citat:
Vem sa att de inte behövde detta för 1 år sedan? 😉

Skämt åsido, befrielsen av Kherson innebär vissa obekvämligheter kortsiktigt men långsiktigt kommer Kherson tillhöra den Ryska Federationen.

Knappast.
Som du vet vill alla i Kherson tillhöra Ukraina.
Citera
2022-05-11, 15:31
Medlem
Citat:
Är det ett vad? 😉

🇷🇺🇺🇦⚡️Kherson region decided not to hold a referendum on joining the Russian Federation, the region will try to become part of Russia without this procedure - the authorities of the region

Folket i Kherson har redan bestämt att de vill tillhöra Ukraina.
Citera
2022-05-11, 15:33
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men detta är en fråga för våra ryska vänner i tråden, vadan tvättmaskinerna?

Är det inte mest en myt, en del av ukrainsk propaganda? Anta att du är en ryss som framgångsrikt genomfört ett fälttåg i Ukraina. Inse hur besvärligt det är att släpa en tvättmaskin till Sibirien. Så dyra är inte tvättmaskiner, heller inte i mid-income länder som Ryssland.

Möjligen skulle de kunna försöka sälja den i Vitryssland. Eller varför inte till ukrainska civilbefolkningen?

Men det känns mer sannolikt att det är en skröna, eller 1-2 idioter (som finns i alla arméer) som bara är irrationella. Alternativt ukrainier som försöker sig på något liknande ett försäkringsbedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in