2022-05-11, 14:11
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jo det finns nåt som heter så, eller omnämns som så, när andra raser än den vita förtrycker nån på grund av att personen tillhör den vita rasen.

Tack. Jag har också hört det uttrycket tidigare - därför använde jag det uttrycket.
2022-05-11, 14:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Angela tog det som rasistiskt då hennes hudfärg är väldigt mörk - mycket mörkare än de andras om man räknar bort Hayes - och att Tommie skulle se henne bättre om hon log för då skulle hennes tänder "lysa" upp. Jo detta sades inte uttryckligen av Tommie men ÄR rasistiskt.

Nej. Det är inte rasistiskt. Det är väl knappast Tommies fel att Angela hade synts bättre ifall man hade sett hennes vita tänder. Rasism hade det varit ifall Tommie hade sagt att Angela på något sätt var mindre värd för att hon var svart.
2022-05-11, 14:28
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Det är inte rasistiskt. Det är väl knappast Tommies fel att Angela hade synts bättre ifall man hade sett hennes vita tänder. Rasism hade det varit ifall Tommie hade sagt att Angela på något sätt var mindre värd för att hon var svart.

Jag tycker det är dold rasism och mycket klumpigt sagt av Tommie. Han syftade på att hon var/är mörkare i hyn än andra. Han hade inte behövt säga något alls mer än t ex Jag ska vara försiktig när jag går och lägger mig och försöka att inte trampa på någon. Det vore mer normalt att säga tycker jag.
2022-05-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomThrowaway
Okej... Så det finns inte rasism från Svarta gentemot vita? Så det går alltså bara åt ett håll? Sen har du även invandraren SHEVIN som har mobbat sönder stackars Joel. Både i lag nord och sedan även i gränslandet där han inte ens har varit med.

Shevin har varit den värsta mobbaren i år och tyvärr fick hon även dom andra mesarna med sig. Hon är en antipatisk person med dålig självkännedom. Hon beskriver sig själv hela tiden som motsatsen till det som hon visar sig vara. Hon ser sig själv även som sportig fast hennes kropp visar ngt annat.
2022-05-11, 14:38
Medlem
Citat:
Jag tycker det är dold rasism och mycket klumpigt sagt av Tommie. Han syftade på att hon var/är mörkare i hyn än andra. Han hade inte behövt säga något alls mer än t ex Jag ska vara försiktig när jag går och lägger mig och försöka att inte trampa på någon. Det vore mer normalt att säga tycker jag.

"Vi hade fått tandkräm av Mattias och vi alla låg där och jag sa till alla att ”nu får ni le så att jag inte trampar på någon”."

Har väldigt svårt att tro på Angelas version över Tommies. Han syftade uppenbarligen inte på Angela eller hennes hudfärg.
2022-05-11, 14:40
Medlem
Citat:
Enligt mig finns det inte och har aldrig funnits någon "heder" att tala om i tävlingen Robinson som är en tävling (om Robinsonstatyn och 500 000kr som vinst) om vem som klarar sig längst i spelet OCH om det sociala samspelet mellan deltagarna. Och så ingår det att man får pakta. Produktionen trixar hela tiden och styr och ställer med deltagarna.

Du har inte sett dom första avsnitten med t ex Martin Melin och Robinson Leif? Det fanns inga pakter i början, man började pakta det året som Alexanda Zazzi vann med hjälp av sin pakt. Tjejerna skulle det året hjälpa varandra att vinna och efter det börjar pakter. Det var roligare när alla röstade efter hjärtat och ingen fick allas röster.
2022-05-11, 14:43
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Du har inte sett dom första avsnitten med t ex Martin Melin och Robinson Leif? Det fanns inga pakter i början, man började pakta det året som Alexanda Zazzi vann med hjälp av sin pakt. Tjejerna skulle det året hjälpa varandra att vinna och efter det börjar pakter. Det var roligare när alla röstade efter hjärtat och ingen fick allas röster.

Jag har precis som väldigt många andra sett de första säsongerna och givetvis den säsongen också - jag är 60+ nu. Det var för ca 25 år sedan och jag minns inte i detalj hur det var då - men som generellt så minns jag det som att det har paktats i väldigt många säsonger - även om jag inte sett samtliga säsonger. Konceptet Robinson går ut på det bl a.
2022-05-11, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Länge sedan i en internationell skola hade vi släkt ljuset i klassrummet för att busa för läraren när en svart kille kom in och vi såg bara tänderna när han skrattade. Det var ngn som sa ngt om det högt men vi alla bara skrattade, även den svarta mannen. Ett litet barn skulle säkert säga det rakt ut att man i mörkret ser bara tänderna på dom svarta, men som vuxen måste man tydligen tiga om det i Sverige. Om man sa till mig som vit att jag försvinner i en ljus vägg med min hud tror jag inte att jag skulle lyfta på ögonbryn, det är ju sant. Det kanske beror på hur man själv ser sin hudfärg om man tar illa upp eller inte när ngn uppmärksammar det. Killen i den internationella skolan var stolt över sina afrikanska rötter.

Ja precis. Dessutom finns det ju en biologisk orsak genetiskt till hur mycket eller lite pigment vi har. När jag var i Indien så var det så tydligt. Ljushyade människor i norr och mörkhyade i söder.
2022-05-11, 14:49
Avslutad
Citat:

Blir det inte livet krångligt om man hela tiden tolkar andra utifrån hur man själv tänker? Tommie kanske ville skoja till det lite? Jobbigt att gå på tå för vissa som har så dålig självkänsla så de tar illa vid sig för minsta lilla och man själv inte haft någon dålig baktanke bakom de man sa och som var helt oskyldigt sagt i mångas öron. Sådan människor orkar man inte umgås med i längden.
2022-05-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dextia
Jag satsar min högra pungkula på att det är Hanna som såg till att Anders fick sparken.
Det var ingen deltagare utan en anställd person. Nu får du ge bort din pungkula till någon behövande.
2022-05-11, 14:52
Medlem
Citat:

Tommy är som ett barn, han säger saker innan han hinner tänka. Tror dock inte att han tycker att det är ngt negativt att ha mörk hud. Han har ju även sagt att Angela är väldigt vacker.

Folk brukar jämföra sig med varandra, ngn är längre/kortare, ngn smalara/tjockare, o c v. Varför ser man annorlunda på kommentarer om hudfärgen? Vi vita solar ju och blir lika eller nästen lika mörka i huden som mörkhyade när det är trendigt med stark solbränna. Och vi berömmer varandras solbränna efter en solsemester och klagar på när vi är vinterbleka. Vem är det som tycker att det är negativt att vara brun?
2022-05-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
PK samhället i ett nötskal. Tommie ville ha negerhår som barn och den kommentaren gör att han åker ut från robinson. Hayes säger att han ska göra allt för att skada Mattias och bryta av hans arm i den väntande duellen och han får vara kvar. Hayes är alltdå den som kallar på teamet och hotar att lämna om inte Tommie plockas bort efter att Angela har berättat om incidenten för Hayes och Shevin på gränslandet. Hayes är en jävla fitta rent ut sagt. Brölar så fort det går emot honom, har aggressionsproblem och utnyttjar det faktumet att han själv är svart. Han har nog pekat finger många gånger och hävdat rasism för att få fördelar. Riktigt obehaglig person. Garanterat tillkallar han teamet för att öka möjligheterna att komma tillbaka in i Robinson. Förvånar mig inte om både Hayes och Shevin nu får komma in pga att Tommie föll bort.
Gränslandet idag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in