2022-05-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så varför gav de upp i Afghanistan? Och varför förlorade de kalla kriget? Antalet ryska fångar tyskarna tog var väl runt 4-6 milj.

Folks offervilja är extremt svårt att mäta. Till ex Putin och hans gäng hade fel när det gäller Ukraina. Ukrainarna var ganska usla 2014 men tvärtom 2022. Det går inte jmf med tidigare historia. Det finns svenska tokstollar som försöker jmf Svenskar med vikingar eller finnar som försöker jmf dagens finnar med vinterkrigets. Vi har ingen aning hur folk reagerar.

Historiskt sa ju både Japan och Adolf att amerikaner var degenererade kapitalister där tysk och japansk vilja skulle lätt vinna. Vi vet hur det gick. AH trodde ju att Ryssland skulle falla ihop. Han hade fel. 2 år tidigare hade ryssarna varit ett skämt även under barbarossa var delar av armen ett skämt (se fångar) sen var andra inte det.

Putins popularitet är också svårt att mäta. Han har säkert varit populär. Hur det ser ut nu är mycket svårare att veta. Troligen lever TV över kylskåpet i Ryssland men det kan ändras i morgon.

Tre gånger under 1900-talet rasade Ryssland ihop. Två berodde på krig och ett på ett krig, usel ekonomi och diktatur.

Afghanistan gav man upp för att man inte hade ekonomin och att landet rasade ihop inifrån. Sovjetunionen var inte speciellt välskött precis som alla kommunistiska länder.

Tyskarna och japanerna hade inte resurserna att vinna ett världskrig även om dom var överlägsna rent militärt. Europa och USA mot Ryssland och Kina är betydligt mer jämnare men där får man nog räkna Ryssarna och Kina som favoriter eftersom dom har naturtillgångar och kapaciteten att klara ett världskrig.

Glöm inte bort att Ryssland lyckades överleva kommunismen också.
Citera
2022-05-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Gulligt, när skulle Rysslands ekonomi krascha? 2 månader sedan sanktionerna infördes.. 🤔

Låt mig gissa; "snart/när som helst/i framtiden/om 2 veckor"?

Du har inte direkt själv ett inponerande track-record när det gäller siande om framtiden. Lite citat från din aktivitet i början av mars.

"Detta krig kommer inte ens pågå i 8 veckor 😉"

"Då stämmer uppgifterna att Ryssen avancerar på Kiev. Jag ger försvararna 3 dygn innan de ger upp."

"Snart befrias Kiev. 😎"

"Mariupol lär falla inom 72h." (10/3 2022)

Jag förstår att du gillar sprida lite rysspropagande men är det inte lite pinsamt att 99% av dina tvärsäkra chansningar aldrig slår in? Och att därmed är det ingen som tror på vad du skriver och slutar läsa? Intressant.
Citera
2022-05-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
1. Det du beskriver var Ryssland på 40-talet som försvarade sitt land, så är det inte idag. Den ryska soldaten är förvirrad, vet inte varför han är i Ukraina och dödar sina bröder och systrar, dom är i högsta grad omotiverade.
2. Putins siffror är i likhet med alla andra diktaturer, det finns inget annat alternativ för oppositionen har blivit mördade eller skrämda. Folket som röstar har inget annat val och vågar inte göra annat än rösta på Putler.

Det bor ryssar i Ukraina dessutom så strider man för sin överlevnad, man vill inte bli lika trasigt som väst med feminism, massinvandring och HBQT.
Citera
2022-05-11, 13:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Målet är säkerligen att sänka Ryssland en gång för alla.
Det finns inga subtiluteter, inget att tvivla på.
Ryssland accepterade aldrig sin plats i världsordningen efter murens fall och har levt med en skev självbild fram till nu. Väst tänker nu banka in läxan en sista gång.

Självbilden måste justeras, och det gör ont.

Ryssland kommer aldrig att vara världsledande på egen hand och kommer inte heller att ingå fruktbar symbios med Väst, som Kina och Japan osv. Återstår: misär.

Jag utesluter inte att USA (och flera andra västländer) välkomnar detta utvecklingsstörda krig. Självklart öppnas slussportarna för de som alltid velat sänka Ryssland. Nu finns guldchansen. Liksom Saddam, kommer Putin att käka bajsmacka ett par år och sen dör han. Det är allt. Party is over.

I krigets kölvatten kommer ekonomisk exploatering.
Väst och Kina kommer att skära upp Ryssland som en smörgåstårta.
Tycker att du överdramatiserar det hela.
Målet är egentligen att få Ryssland att sluta angripa sina grannländer, inte att sänka landet.
Eftersom Putin knappas kommer att ge sig, krävs det tyvärr att dess arme kraftigt reduceras, något som enkelt kan undvikas bara Ryssland lämnar Ukraina, men tyvärr, dumhet kostar.
Citera
2022-05-11, 13:29
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialnationalism.
Exakt! Idioten länkar om hur en bro full med ryska styrkor på sprängs, och försöker på sedvanligt vis proklamera att detta är "b-bad news for Obama... nej, Ukraina!!!". Det är dock lite lustigt hur ryssarna som redan tagit sig över bron kastar sig ur sina pansarvagnar, slänger sig ner i floden och försöker simma tillbaks till sina kamrater som redan flytt på andra sidan. Rena uppvisningen i Ivans stridsförmåga, och de där ~30+ militärfordonen som lämnades kvar med nycklarna i tändningen är ju en regelrätt gåva till Ukrainas armé?
Inte bara NATO som bidrar med materiel till det ukrainska motståndet tydligen; Putin ger också bort sitt gamla Sovjet-skräp.

Jag tycker ändå att det är lite humor med den där sortens schizo-inlägg. Det är ungefär som om någon ovanligt labil aktivist på den ukrainska sidan hade försökt skriva pantade false flag-inlägg för att visa hur verklighetsfrånvända Kremlin-narrativen är? Att det sedan faktiskt finns människor som på fullaste allvar tror på skiten gör det hela bara än sorgligare och mer patetiskt...

Google Translate är inte alltid helt 100%.

Även på engelska finns det inget sådant citat från Tolstoj. Antingen är det engelska citatet förvridet och omgjort eller så är det påhittat. Finns ett citat som handlar om godhet och sanning men inget om "provokation"
Citera
2022-05-11, 13:29
Medlem
Snapcounts avatar
Ryssarna förefaller ännu att använda sig av rekryter : https://www.youtube.com/watch?v=L7kqlRVX-8Q
Citera
2022-05-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Du har inte direkt själv ett inponerande track-record när det gäller siande om framtiden. Lite citat från din aktivitet i början av mars.

"Detta krig kommer inte ens pågå i 8 veckor 😉"

"Då stämmer uppgifterna att Ryssen avancerar på Kiev. Jag ger försvararna 3 dygn innan de ger upp."

"Snart befrias Kiev. 😎"

"Mariupol lär falla inom 72h." (10/3 2022)

Jag förstår att du gillar sprida lite rysspropagande men är det inte lite pinsamt att 99% av dina tvärsäkra chansningar aldrig slår in? Och att därmed är det ingen som tror på vad du skriver och slutar läsa? Intressant.

1 rätt av 4 är 25%, bättre än noll.

Jag erkänner mina misstag samt att de visar att jag har inga kopplingar till Ryssland (Putin broder, gör mig till hedersmedborgare!).

Dessutom är det lite oärligt att 3 utav 4 (4de slog till, dock inte inom 72h) profetiorna är samma profetia.

Ryssen lurade alla, inklusive mig själv med Kiev skenmanövern, skyller på att jag var så glad och känslorna av att se Ryska bröder går in för att hjälpa sina bröder i Ukraina tog över det rationella.

Vilket är väldigt vanligt i denna tråd, som den s.k Izyum "offensiven" för 4 dagar sedan och var och varannan robot gjorde inlägg som "Bra! Nu kör Ukraina ut RySSen! eller "Döda orcerna!"..

Vi är alla människor (jag lite mer än många i denna tråd)!
Citera
2022-05-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ryssarna förefaller ännu att använda sig av rekryter : https://www.youtube.com/watch?v=L7kqlRVX-8Q
Självklart gör de det. Det har varken gjorts några omläggningar i organiseringen av den ryska armén (trots fagra löften från Putin om detta, iom. hans pågående brott mot rysk lagstiftning) och landet har helt enkelt inte nog med manskap för att fortsätta invasionen av Ukraina i nuläget:
(FB) Ryska krisdraget: Letar soldater till kriget på jobbsajt
Citera
2022-05-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
rySSland har 144 miljoner invånare. 12 miljoner har det bra. 132 miljoner lider enligt du. Men 12 miljoner är det som räknas..... Men åter till erat tvärt om tänk. Du påstår att det går inte bra nu.

Trump kanske var med och hjälpte Putin att räkna, dom verkar hålla sig till samma matematik.
Citera
2022-05-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ukrainas interna siffror är verkligen katastrofala. Och det r bara reguljära trupper. Alla tillresta och halvcivila milisers förluster ingår inte. Varför fortsätta ett utsiktslöst krig för sin president? Så medeltida.

Men man kan absolut inte tänka sig att det är Ryssland som borde sluta invadera? För alla ska bara underkasta sig dig och dina ryska psykopat-polare och bli berikade med rysk frihet och rysk demokrati. Sen kanske vi får lite rysk kvalitet på bilar och datorer också! Som jag längtar
Citera
2022-05-11, 13:42
Medlem
I befriade Kherson området levererar Ryssland 10 ton mat och förnödenheter om dagen;

https://t.me/mod_russia_en/1572

🇷🇺Russian servicemen organised humanitarian aid distribution in one of the residential areas of Kherson

◽️ Local volunteers helped to distribute food kits and Russian servicemen provided security for the humanitarian action.

◽️ More than 10 tonnes of humanitarian aid from the Russian Federation are sent to the city every day.
Citera
2022-05-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
I befriade Kherson området levererar Ryssland 10 ton mat och förnödenheter om dagen;

https://t.me/mod_russia_en/1572

🇷🇺Russian servicemen organised humanitarian aid distribution in one of the residential areas of Kherson

◽️ Local volunteers helped to distribute food kits and Russian servicemen provided security for the humanitarian action.

◽️ More than 10 tonnes of humanitarian aid from the Russian Federation are sent to the city every day.
En lätt lastbil per dag till en större stad, mycket imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in