2022-05-11, 09:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
350 nya orcher eliminerade igår. Putins armé blöder rejält nu. Det är över Ryssland, åk hem och plåstra om er.

💪Slava Ukraini💪
Citera
2022-05-11, 09:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Demokratiprocessen. Presidenten kan önska sig att skicka 40 miljarder dollar till ukraina i form av vapen, men för att det ska hända måste ett förslaget biståndspaket av större storlek behöver presenterar och röstas igenom i "house of representetives", för att därefter behandlas av senaten.

ett förslaget biståndspaket kan behöva förhandlas i flera delar, både internt och externt, storleken, om det är lån eller gåva, inehållet, vem ska ta kostnaden, vem ska sköta transporten osv mm,

den är kraftigt förenklad iochmed lend lease, inte optimalt ur demokratisynpunkt, men oerhört effektivt.

To put it simply, the Act waives certain requirements in relation to a US President's authority to lend or lease military equipment so long as the military equipment in question is intended for Ukraine or other allied eastern European nations that have been affected by the Russian invasion of Ukraine.
Den sista delen av citatet är mycket viktig: den innebär att USA kan skicka ny materiel till t.ex. Polen så att de i sin tur kan skicka WP-materiel som Ukrainska armen är utbildad på. Nu verkar Ukraina iofs mycket snabba med att ta till sig ny teknik, motivation kan räcka långt.
Citera
2022-05-11, 09:47
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Ukraina skjuter ner en rysk kolonn. Som att plocka godis från småbarn. Håller man sig till vägarna på detta sätt är anfallskrig uppenbart väldigt svårt, eller så är rySSen bara rent usel, vad vet jag?
Träffen vid 2:27 är imponerande.

https://youtu.be/gfaJUio-T_0

Märkligt att man inte ser några luckor öppnas och soldater springa för livet när bombardemanget börjar. Blir det sådan brutal panik i vagnarna att alla kämpar för att komma ut först => alla blir rysk varmkorv?
Citera
2022-05-11, 09:49
Medlem
raskenss avatar
Ryska myndigheter har intriducerat standarder: för massgravar:

https://en.newizv.ru/article/general/13-12-2021/grave-in-law-state-adopts-national-standard-for-mass-graves

Så passande
Citera
2022-05-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ukraina misslyckas totalt att ta tillbaka Snake island!

Ukraine’s ‘senseless PR action’ at Snake Island led to heavy losses – Russia
Kiev has so far lost 30 drones, 10 helicopters, four jets, three ships, and upwards of 50 troops in failed attempts to take Snake Island, the Russian Ministry of Defense has revealed. Urged on by British advisers, President Volodymyr Zelensky personally ordered the attack and wanted to see a victory by May 9, media reported citing security sources.

Another Bayraktar TB-2 strike drone, a Turkish import, was shot down over the island on Tuesday, said Major General Igor Konashenkov, the spokesman for the Russian military. That makes nine Bayraktars destroyed over Snake Island since Saturday, he pointed out.
https://www.rt.com/russia/555268-snake-island-pr-military/

Jag har sett siffror på 30 och 50 bayraktars tidigare, men 9 låter något mer trovärdigt. Exakt vad som har hänt vid ön är svårt att veta. Kanske har ukraina försökt någon landstigning och misslyckats.
Men det är absolut faktum att flera ryska båtar har sänkts vid ön och att byggnaderna på ön bombades av ukrainskt flyg utan att något luftvärn reagerade.
Detta kan bland annat ses i denna tyskspråkiga video.

https://www.youtube.com/watch?v=gkc-0oUWFpc
Citera
2022-05-11, 09:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Hur vet du vad ingen tror? Barnslig inställning att man ska satsa på en vinnare.
Till kriget, jag undrar om inte den ryska offensiven är klar då östra Ukraina är ockuperat och nu handlar det mesta om att ta hand mindre kvarblivna ukrainska trupper. Som jag sa tidigt var framryckningen mot Kiev bara en skenmanöver för avleda ukrainska trupper. Nästa fas blir ett ställningskrig som till slut kommer driva fram till någon form av förhandling.
Kommentar:
förhandlingslösning är nog vad alla tror på efter att Putins löfte om ”denazifiering” av Ukraina (dvs störtande av Zelenskys regering, får man anta) blev till intet. Vi hade ett antal Ryssland-kramare i tråden som slog fast att Ukraina skulle upphöra som nation och styckas, men de har tystnat eller hamnat i utvisningsbåset.

Det intressanta nu är vad Ryssland gör om Ukraina helt enkelt säger ”nej”, och kräver sitt territorium tillbaka. Skall man då fortsätta ett krig mot Ukraina med hela västvärldens ekonomi bakom sig (minst 20 ggr större än Rysslands), och de hårdaste saktioner vi sett utanför Nordkorea?

Ny förutsägelse: kriget tar slut med en fred där Ukraina får tillbaka allt utom Krim (kanske gör man en papperslösning där Ryssland leasar Krim på 100 år eller liknande, så båda kan hävda seger i den delen).
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-05-11 kl. 09:56.
Citera
2022-05-11, 09:53
Medlem
Tillfångatagna ukrainska soldater i nyligen befriade Popasna https://twitter.com/vic_top55/status/1524290210351263744?s=20&t=EtH7lp8jNjuk4UZ3_tENWw
Citera
2022-05-11, 09:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har sett siffror på 30 och 50 bayraktars tidigare, men 9 låter något mer trovärdigt. Exakt vad som har hänt vid ön är svårt att veta. Kanske har ukraina försökt någon landstigning och misslyckats.

Eller så är den här historien bara något som den ryska försvarsmakten diktat ihop. Antal nedskjutna bayraktars är kanske noll. Eller möjligtvis 1.
Citera
2022-05-11, 09:58
Medlem
X3treams avatar
Ännu en dag har gått, så rysslands arme förnedras mer och mer för varje dag som går. Varför ska vi gå med i Nato? känns meningslöst, ryssarna är ju värdelösa, svenska hemvärnet skulle nog klara av de.
Citera
2022-05-11, 09:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hur vet du vad ingen tror? Barnslig inställning att man ska satsa på en vinnare.
Till kriget, jag undrar om inte den ryska offensiven är klar då östra Ukraina är ockuperat och nu handlar det mesta om att ta hand mindre kvarblivna ukrainska trupper. Som jag sa tidigt var framryckningen mot Kiev bara en skenmanöver för avleda ukrainska trupper. Nästa fas blir ett ställningskrig som till slut kommer driva fram till någon form av förhandling.

Dom skickade vdv och deras absolut bästa elitförband till kyiv. Ingen, absolut ingen militäranalytiker i hela världen anser det var en skenmanöver. Ryska armen gick på pumpen i världshistoriens värsta misslyckande och lämnade efter sig oändliga mängder av bevis för brott mot mänskligheten.
Citera
2022-05-11, 10:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:

Ny förutsägelse: kriget tar slut med en fred där Ukraina får tillbaka allt utom Krim (kanske gör man en papperslösning där Ryssland leasar Krim på 100 år eller liknande, så båda kan hävda seger i den delen).

Jag har hela tiden förfäktat en bra utgång av förhandlingen med en "papperslösning" av Donbass, där de formellt tillhör Ukraina, men har så hög autonomi att de inte kan hotas av västukrainier.
Exempel:
- Betalar viss skatt till centralmakten.
- Egen försvarsbudget, inga reguljära ukrainska styrkor i regionen
- All polis är östukrainsk
- hög autonomi inom utbildning

Sen kan man se hur stämningen är om 30-50 år och slå ihop dem igen ifall den hetsiga nationalismen lugnat ner sig. Och Ryssland antagligen är så svagt att de inte är en del av ekvationen. Inte på grund av krig, utan eftersom vi nått peak oil.
Citera
2022-05-11, 10:03
Medlem
Citat:

Jag tror också Kiev var en skenmanöver. Men fungerade den verkligen? Att media rapporterar det som en attack mot Kiev e givet. Men Ukrainsk militär...gick de helt på den finten?

Blir intressant o se vad som ska hända med områdena mellan Krim o Donetsk. Jag tror inte Ukraina får tillbaks dem. Strategiskt viktig mark för Ryssarna.

Sedan har vi den judiska staden Odessa. Vågar ryssarna ta den o bli ovänner med Israel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in