Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Hon är en ideologiskt besatt vänsterfeminist så tänker såklart inte se på skiten ...

Om du mot förmodan väljer att kolla på serien, som enligt min tolkning tar upp tesen att män är mer utsatta än kvinnor, hur ställer du dig till det?
Citera
2022-05-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Känns som att hon är bara ute efter att påpeka alla brister på vita cis män. Var inte de som kastade sten mot poliser under påsken.

Hon är mer känd nu som påpekar mäns brister än att vara komiker. Allt började med det där videoinlägget där hon hängde ut alla komiker pga Soran (vilket är förvisso välförtjänt att Soran fick skit och problem)

Men börjar bli tjatigt att enda sättet att bli känd är att hata vita cis män.

Förvisso, men min uppfattning är att hon i den här serien istället tar upp mäns utsatthet. Jag fick ingen känsla av hat mot vita cismän.
Citera
2022-05-10, 22:49
Medlem
Tyckte det var en bra serie, ganska tankeväckande faktiskt. Ståupp-avsnittet kan dock strykas..
Citera
2022-05-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag tror inte att tjejer som Bianca skulle klaga så jävla mycket om de hade en fungerande relation. I avsaknad av en personlig kille att fixa, att klaga på, så lägger de all energi på män som grupp. Det betyder inte att hon inte har poänger. Att hon tog upp onödigt våld som män utsätts för är såklart viktigt, men hon är oförmögen att komma på någon som helst lösning. Delvis för att hon är kvinna, men framförallt för att hennes projekt går ut på att lösa hennes egna problem. Man får intrycket av att hon ger fan i män. De är ett objekt som ska undersökas och ändras för att tillgodose hennes önskningar.

Ett program producerat av män, med en manlig programledare, som syftade till att försöka förstå kvinnors behov så att de ska slutar vara manipulativa och spenderar mindre pengar på onödigt skit hade förekommit som oerhört sexistiskt.

Hennes alternativ till lösning var väl ganska solklar, eller? Om än något svårtillämpad; att män behöver börja prata med varandra om vad de har varit med om och vad de känner.

Jag tror inte hon ger fan i män, jag tror snarare det är allt hon tänker på.

Det vore väldigt intressant med ett sådant program. Jag tycker kvinnor behöver bli bättre på att rannsaka sig själva.
Citera
2022-05-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Har aldrig råkat ut för våld och har aldrig eller sällan varit rädd för det. Vet inte vad det säger om mig dock.

Eller kanske, en natt i Prag för 16 år sen fick min polare för sig att vi var förföljda. Då sprang vi några kvarter.

Skulle aldrig kolla på det här programmet. Känns som att alla såna program handlar om populära män. Och populära kvinnor. Såna som Mia Skäringer som helt säkert var med i det "coola gänget" som tonåring. Alex & Sigge var inne på detta i deras podd för något år sen. Att de inte kände igen sig alls.

Själv föredrar jag att prata med kvinnor på fester osv. Jag känner mig inte hemma bland män. Tycker de är trista.

Männen hon intervjuar består i majoritet av hyfsat okända män. Intressant att du inte väljer att kolla på serien, jag har aldrig själv sett eller hört något liknande i svensk media.

Får man fråga varför du tycker killar är tråkigare än tjejer?
Citera
2022-05-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag har en kort fråga, som kommer avgöra om jag ska lägga tid på serien eller inte:
Driver hon tesen att allt är beroende på ”mansrollen”, att det är pga samhället pressat in män i en roll?

Eller öppnar hon upp för att det är stor påverkan av biologin, med kognitiva skillnader osv?

Jag skulle säga att hon driver tesen "män är mer utsatta än kvinnor", hon dyker inte ner i vad som ligger till grund för den stereotypa mansrollen. Serien sträcker sig inte så långt som att gå in på vad mäns utsatthet beror på.
Citera
2022-05-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Jag såg hennes "standup" inför enbart män och det var enbart massa womansplaining om hur män är...trubbiga vulgära skämt om kuksugning osv ...

hon uttalar sig om mansfrågor som om hon visste nåt, samtidigt som att jag är säker på att hon sagt saker som "du har ingen livmoder så du får inte uttala dig om abortfrågan" osv

Jaså, var det samma stand-up-material som visades i serien? Isåfall - har du tittat på serien också eller enbart framträdandet?
Citera
2022-05-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Såg del ett och två precis och kände verkligen igen mig i så mycket.
Kanske är det vad som krävs att en kvinna ska prata om mäns våld mot män för att vi ska fatta.
Jag kan bara reflektera över min väg hem igår kväll. Jag inser hur många jävla analyser jag gjorde från platsen där jag var till att jag var hemma. Hur många gånger jag tittade mig över axeln, valde vägar som jag spontant riskbedömde var mindre farliga i huvudet. jag analyserade var enda jävel på bussen och räknade av alla som gick av och på vid varje hållplats.

Jag är precis som alla män. Jag lever ständigt beredd på att bli utsatt för våld av andra män.

Är detta vanligt? Jag är en man och är något alldeles enormt otränad, men inte analyserar jag flyktvägar dagligen påväg hem från jobbet. eller pubben. eller klubben. Är detta en vardaglig sak??

Är ni andra män ofta oroliga för att utsättas för våld? Jag känner inte överhuvudtaget igen mig här.

Det som gör mig så förbannad på den här enfaldiga fokusen på 'det bliiir lite håård stäämning i omklädningsrummmet'-manlighet är alla unga killar som glöms bort, fastnar på internet och radikaliseras och kanske börjar göra riktigt farliga saker. Varför finns det ingen diskussion om den här gruppen av män? Gamerkillar som ramlar mellan stolarna är nog rätt jävla vanligt det också, och inte en enda av dem har problem med hårt tugg i omklädningsrummet.

jävla imbecilltv.
Citera
2022-05-11, 05:52
Avslutad
Bianca är för neurotisk, överspänd, dryg, hatisk och tjaffsig för att orka se det. Hon är som en nervös fjortis och hennes spända aura säger att hon kommer knapra antidepressiva piller resten av hennes liv. Skulle troligen må bättre om hon flyttade ut på landet och lärde sig att slappnade av en hel del samt la kändiskarriären på hyllan, då den inte klär henne.
Citera
2022-05-11, 06:36
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rellebelle
Är detta vanligt? Jag är en man och är något alldeles enormt otränad, men inte analyserar jag flyktvägar dagligen påväg hem från jobbet. eller pubben. eller klubben. Är detta en vardaglig sak??

Är ni andra män ofta oroliga för att utsättas för våld? Jag känner inte överhuvudtaget igen mig här.

Det som gör mig så förbannad på den här enfaldiga fokusen på 'det bliiir lite håård stäämning i omklädningsrummmet'-manlighet är alla unga killar som glöms bort, fastnar på internet och radikaliseras och kanske börjar göra riktigt farliga saker. Varför finns det ingen diskussion om den här gruppen av män? Gamerkillar som ramlar mellan stolarna är nog rätt jävla vanligt det också, och inte en enda av dem har problem med hårt tugg i omklädningsrummet.

jävla imbecilltv.

Den gruppen tänker jag är viktigt att prata om. Hur gå till väga för det?
Citera
2022-05-11, 07:59
Medlem
Mr.Berits avatar
Del 1 tyckte jag var så pass intressant att jag inte stängde av. Tror det var sista måltiden-podden och Jan Emanuel som gjorde det.

Del 2 tröttnade man typ haft igenom. Är man, men har ingen personlig erfarenhet av våld över huvud taget. Kunde inte känna igen mig.

Del 3 Klarade mig inte förbi "suga din kuk" poesin.

Misstänker att en viss sorts kvinnor verkligen uppskattade programserien. Kvinnor i ungefär samma stil som Bianca själv.
Citera
2022-05-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastic-padding
Männen hon intervjuar består i majoritet av hyfsat okända män. Intressant att du inte väljer att kolla på serien, jag har aldrig själv sett eller hört något liknande i svensk media.

Får man fråga varför du tycker killar är tråkigare än tjejer?

Okända man? Vad har det med saken att göra? Jag tänkte inte på "populär = kändis" utan populär på skolgården. Såna som fick alla tjejer resp killar på högstadiet/gymnasiet. Alla vet vilka det var i sin egen ungdom.

Jag har begränsat med tid. Tycker inte illa om Bianca egentligen men har allmänt svårt för vänsterfolk.

Jag är nog ganska "omanlig" som person. Tycker bättre om att prata om mjuka saker än om hårdrock, ishockey, hemmafixande och padel. Känns som att jag får spela teater när jag ska prata med män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in