Citat:
Jo, vi blir tvingade genom att Putin satt kniven mot vår strupe och indirekt sagt ”titta på Ukraina, så går det om man inte är med i NATO”.
Varken Sverige eller Finland ville gå med, då hade vi redan gjort det för länge sen, men nu lämnar Putin oss inget val.
Personligen tycker jag att det är sorgligt, jag är för neutralitet och alliansfrihet, men Finland har ju inget val. Och när ryssen tagit dem i en framtid är det vi som är nästa granne att äta upp.
Varken Sverige eller Finland ville gå med, då hade vi redan gjort det för länge sen, men nu lämnar Putin oss inget val.
Personligen tycker jag att det är sorgligt, jag är för neutralitet och alliansfrihet, men Finland har ju inget val. Och när ryssen tagit dem i en framtid är det vi som är nästa granne att äta upp.
Gällande en NATO-anslutning kan ju bli en del problem med att NATO nog gärna vill ha en eller flera NATO-baser både i Finland och Sverige. Därför att vi har mycket bra geografiska lägen både globalt sett och rätt så nära till ett flertal lämpliga hamnar.
Plus att marken är billig att förbereda förstås.
och att det finns många stora flata ytor utan några svåra inflygningssträckor.
Men det blir i så fall både elströmtillförsel, vatten + avlopp, vägar och järnvägar som måste anläggas.
Och sedan, en annan sak. Avisning av flygplanen måste kunna ordnas praktiskt och enkelt.
Men jag vet inte ett skit om USAFs medel de använder för avisning om det är miljögodkänt i Sverige ?
Vill NATO genomföra större övningar ute till havs i svenska vatten, så krävs det dock en betydligt mera utökad kustbevakningskapacitet och betydligt starkare och större sjöräddningsförmåga.
Dvs då framförallt många fler sjöräddningshelikoptrar.
Till dessa behövs också många extra piloter och ytbärgare.
Blir det NATO-baser så kan det ju handla om 15 000 soldater på varje bas som också måste ha mat och logi varje dag.
B52-orna behöver 2200-2300 meter startbana. Kanske 2600 meter om de är riktigt tungt lastade, och om Boeing och AirBus sätter sina planer i verket med att bygga de nyare jätteplanen som bara än så länge finns på ritborden så kan dessa banors hela sträcka behövas där.
Dvs liknande fraktflygplanen Antonovs 124 och 224 (det som ska vara totalförstört nu).

Lite mer om rapporten.