2022-05-10, 20:57
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det säger ju, om inte annat, en del om rysk militär kompetens, om de skulle använda kemiska stridsmedel. Azovstal har varit omringat ett bra tag nu, ryssarna i området är 15-20 gånger starkare manskapsmässigt och har stöd av indirekt eld, flyg och säkert ingenjörstrupper. Trots detta förmår de tydligen inte slå ut Azovstyrkan som förskansat sig under verket.

Det är väldigt lite imponerande.

Förmodligen är hela stället försåtsminerat. Man har skapat barriärer med hinder och annat som gör så att de ryska soldaterna endast kan komma in från vissa håll.
Citera
2022-05-10, 20:57
Medlem
Frickys avatar
Biden presenterade bland annat denna information under dagens presskonferens.

Citat:
Ukraine has 20 — 20 million tons of grain in storage in silos right now. They’re trying to figure out how to get it out of the country to market, which would reduce prices around the world.

So we’re working with our European partners to get this food out into the world so that it could help bring down prices. But it’s difficult because, again, of Putin and the Russian invasion of Ukraine

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/05/10/remarks-by-president-biden-on-the-economy-5/

Skulle verkligen Ryssland våga attackera ett amerikanskt fartyg som enbart åker till Ukraina för att hämta all spannmål?

Jag ställer mig ytterst tveksam till det.

Hur som helst så hoppas jag denna spannmål lyckas ta sig ur Ukraina, för att åtminstone temporärt stoppa den akuta svälten i utsatta länder.
Citera
2022-05-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ryska källor har ingen trovärdighet, kan du inte länka till oberoende. Bara för omväxlings skull?

Varsågod;

https://thehill.com/policy/international/3482835-un-receiving-credible-information-about-ukrainian-troops-torturing-russian-prisoners-officia l-says/

UN receiving ‘credible’ information about Ukrainian troops torturing Russian prisoners, official says
Citera
2022-05-10, 20:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det finns spekulationer om att det är red on red.
Dvs den bakomvarande tanken skjuter på den framförvarande.
Oklart varför, misstag, döda sin chef för att slippa kriga mer…

Det verkar mer rimligt, annars har CG blivit något jävla rymndlaservapen, tank såg delvis smält ut, vilket iför kan förklaras med att den är gjord av "ryskt stål", inte svenskt
Citera
2022-05-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/05/10/remarks-by-president-biden-on-the-economy-5/

Skulle verkligen Ryssland våga attackera ett amerikanskt fartyg som enbart åker till Ukraina för att hämta all spannmål?

Hur som helst så hoppas jag denna spannmål lyckas ta sig ur Ukraina, för att åtminstone temporärt stoppa den akuta svälten i utsatta länder.

Och vad ska Ukrainare äta? 🤔
Citera
2022-05-10, 21:00
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Det är väl det sista som du skulle oroa dig för?
Citera
2022-05-10, 21:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
"Our life means nothing, but our fight means everything."

Hårda strider, med sårade och förluster. Men än står Hjältarna i Mariupol! Deras mod, och beslutsamhet, deras förmåga att utstå smärta och rädsla, helt enastående.

Azov fighter: 'Every day may be our last'

A few moments ago, Sky News spoke to Lieutenant Illya Samoilenko, who is inside the besieged Azovstal steelworks in Mariupol.

He described the harrowing situation there, revealing the remaining Ukrainian defence forces are "taking heavy casualties" as the Russians continue their assault.

Mr Samoilenko, a member of the Azov Regiment, said: "The count of injured and fallen soldiers are very high and these people deserve all the proper care.

"Nobody has been expecting for us to hold against the Russians for so long but still we are fighting. forts

https://news.sky.com/story/ukraine-news-latest-war-russia-victory-day-putin-live-12541713

Ja, det är Ukrainas egna "Alamo" som sker., dag för dag, steg för för steg.. Kan inte vara lätt för grabbarna som är kvar, en massiv mental press för de som är kvar.., och de vet nog hur det kommer att sluta för alla där..

Tror de inte kämpar för hjältemod eller landet längre, utan bara för varandra.., och för fem minuter utav att leva till..
Citera
2022-05-10, 21:08
Avstängd
Citat:
Varsågod;

https://thehill.com/policy/international/3482835-un-receiving-credible-information-about-ukrainian-troops-torturing-russian-prisoners-officia l-says/

UN receiving ‘credible’ information about Ukrainian troops torturing Russian prisoners, official says

The presser accused Russia of multiple war crimes, including targeting civilians, raping women and forcing civilians to leave Ukraine and go to Russia.

tortyr är för bra för ryska soldater, besviken på "credible information...." borde vara standard.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det finns spekulationer om att det är red on red.
Dvs den bakomvarande tanken skjuter på den framförvarande.
Oklart varför, misstag, döda sin chef för att slippa kriga mer…

Det kan vara så att man måste lämna den. Då spränger man den så inte fienden ska få den.
Citera
Medlem
Citat:

Ryska hjälte befriar armen serverar nog korv.
Dock i fel öppning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky

De borde definitivt åka dit, minsvepa och hämta spannmålen. Anfaller ryssarna är det bara att sänka hela ryska svartahavsflottan och börja massbomba ryska positioner i Ukraina.
Citera
2022-05-10, 21:10
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
De borde definitivt åka dit, minsvepa och hämta spannmålen. Anfaller ryssarna är det bara att sänka hela ryska svartahavsflottan och börja massbomba ryska positioner i Ukraina.
Ja, jag tänker att minsvepa borde vara det minsta problemet för USA.

Frågan är om Ryssland skulle bedöma det som en krigsförklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in