2022-05-10, 22:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Det verkar som att 30 personer försvinner varje år och återfinns aldrig.

https://www.svd.se/a/1kLoMM/tiotals-personer-forsvinner-varje-ar#:~:text=N%C3%A5gra%20%C3%A5r%20bak%C3%A5t%20i%2 0tiden,sv%C3%A5r t%20att%20hantera%20f%C3%B6r%20anh%C3%B6riga.
Intressant. Långt färre försvunna än mördade alltså... Då är TS' observation relevant: Folk tycks usla på att gömma sina mördade.
Citera
2022-05-10, 22:47
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Panik och chock skulle jag nog tro är den avgörande faktorn varför kroppar göms dåligt.

Personligen skulle jag nog försöka dumpa kroppen ihop med vikter, mitt på vätten. Om jag inte minns fel så är den väldigt djup.

Får mig att komma ihåg mordet på Holger som styckades och dumpades i Kosterfjorden, stort vatten, 450 m djupt och strömt. Till och med där lyckade något tråla upp en kroppsdel. Man lyckades ändå inte få någon dömd eftersom de misstänkta mördarna hade städat undan ordentligt efter sig.

Vättern och runtom är relativt bebodda områden, du skulle tyvärr bli både upptäckt av nyfikna ortsbor och själv dratta i när du försöker välta en kropp över relingen på en liten fritidsbåt. Det är säkert lättare sagt än gjort att göra sig av med en död kropp.
Citera
2022-05-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag vet inte. Man kanske ska kolla på "försvunna personer" istället?
Några år bakåt i tiden ser det ut på liknande sätt, mellan 7 000 och drygt 9 000 personer har anmälts försvunna per år de senaste fem åren. De allra flesta hittas inom sex månader, men i genomsnitt 30 personer per år återfinns aldrig. Och det är ofta mycket svårt att hantera för anhöriga.
https://kunskapsblad.com/bibliotek/artikel/read/72286-hur-manga-forsvinner-sparlost-i-sverige

30 personer försvinner per år och återfinns aldrig. Av dessa 30 är sannolikt en del mördade.
Och "välgömda".

Det är ändå en ganska liten del, 130 fall av dödligt våld per år och vad är en rimlig uppskattning? 10 av de 30 är mördade. Man åker alltså dit i över 90 procent av fallen.

Gissningsvis är majoriteten av de 10 mördade av proffs dessutom.

Jag tror på någon form av dexter-metod om man skall komma undan med mord smidigt. Största problemet är väl att det sällan finns skäl att mörda någon man inte känner och därför hittar alltid polisen någon koppling till slut, hur duktig man än är.
Citera
2022-05-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Får mig att komma ihåg mordet på Holger som styckades och dumpades i Kosterfjorden, stort vatten, 450 m djupt och strömt. Till och med där lyckade något tråla upp en kroppsdel. Man lyckades ändå inte få någon dömd eftersom de misstänkta mördarna hade städat undan ordentligt efter sig.

Vättern och runtom är relativt bebodda områden, du skulle tyvärr bli både upptäckt av nyfikna ortsbor och själv dratta i när du försöker välta en kropp över relingen på en liten fritidsbåt. Det är säkert lättare sagt än gjort att göra sig av med en död kropp.
Holger hittades på ca 14 m djup av fritidsdykare. Hade kroppen dumpats bara lite längre ut så hade det varit ca 200 m djupt, det var nog det som var avsikten från början.
Citera
2022-05-10, 23:09
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Holger hittades på ca 14 m djup av fritidsdykare. Hade kroppen dumpats bara lite längre ut så hade det varit ca 200 m djupt, det var nog det som var avsikten från början.

Tack, överskattade mitt minne.

Det verkar helt klart svårt att hitta en plats där det inte är folk eller hundar och rotar, inte ens i ett så glesbefolkat land som Sverige.
Citera
2022-05-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns många hundägare som går runt i skogen även där man tycker att det är otillgängligt.
Ven polisen använder sig gärna av hundar om de misstänker att du mördat någon och gömt undan liket.
Telefoner lämnar hela tiden spår efter sig så man kan gå tillbaka och se vart du varit. Även bilens gps går att tanka ur information från.

En vuxen kropp är heller inte helt enkelt att flytta och inget man helst gör på dagen. Det bästa skulle jag säga är att mörda någon på en båt och sen helt enkelt kasta den över bord. Så länge inte kroppen flyter upp och sjön är stor så skulle jag säga att det är säkrast. Givetvis gäller det att inte lämna några spår på båten heller och det kan nog vara svårt. Ett hårstrå, en bloddroppe eller liknande kan lätt missas.

Kanske med ett ankare runt foten? Men hundar kan väl upptäcka lik även under vatten vill jag minnas.
Citera
2022-05-11, 00:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Kanske med ett ankare runt foten? Men hundar kan väl upptäcka lik även under vatten vill jag minnas.

Absolut kan de det men det finns inte så många hundar av den typen och de behöver iallafall något att gå på. Att börja finkamma mälaren som exempel kommer inte funka.
En liten damm eller mindre område av mälaren är nog inga problem för rätt hund.
Citera
2022-05-11, 00:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Några som lyckats är väl de som helt enkelt gjutit in kroppar i väggar och golv. Har väl skett några gånger att man hittat likrester när man tar ner väggar enligt tidningarna. Det har aldrig hänt mig och är glad för det.
Citera
2022-05-11, 01:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra

Minns fallet lite dimmigt, var det inte så att Holger själv var mördare?
Och att resväskan liket låg i (om det är samma fall) precis var på kanten till det "djupa"?
Citera
2022-05-11, 01:14
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Faaaast kolla på den här dåren som.slängde ner henne i gruvhålet.

Jag är själv halvt bekant om omgivningen med gruvhål.

Det finns bra många flera hål där absolut ingen passerar så förbi.

Nu har han kunnat (ren oflyt här) komma undan med det, och troligen även gjort aå med den första kvinnan, som mest troligt också hamnade i nåt hål där området, OM inte någon av ren slump oasserat där, då hade hon aldrig hittats.

Första kvinnan "försvann", ingen närmare utredning gjordes eller kollades upp med mannen - fastän det var en nära person till denne - med dessutom vääääldigt tydliga tecken på att han kunnat pga omständigheterna vara orsaken till hennes "försvinnade", så "klarade" han sig den gången.

Alltså går det uppenbart genom flyt eller slumpen att genom idiotskap kunna komma undan med detta med att kroppen aldrig hittats.

Har själv funderat på detta vid svamp utflykter i skogarna i Bergsslagen om det inte ligger någon någonstans i npgot sådant hål...det finns hundratals av dessa som vilar stilla i skogarna långt från människor.
Citera
2022-05-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Jag har aldrig förstått varför det är så svårt för så många att gömma undan liken efter de har dödat dem, visst en del springer i panik och tappar all sans. Däremot finns det ju många tillfällen där de bara dumpar nån i en sjö eller gömmer undan dem.

Hur svårt skall det egentligen vara att gömma undan ett lik, utan att det hittas?

Vettefan. Men troligtvis så är du ganska uppjagad efter ett mord och tar en ogenomtänkt lösning. Gräva ner någonstans. Du har en relation till offret. Du hamnar i sökljuset, du blir mobil-pejlad, hundarna markerar.

En yrkesmördare däremot är planerad och avvägd.

Så fort du har en relation till offret är du körd.
Citera
2022-05-11, 01:46
Medlem
Det finns bra exempel på människor som aldrig har återfunnit. Dan Schyman som försvann 2000 blev ingjuten i skasåsbron och återfanns aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in