2022-04-09, 20:19
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxorn
Läkartid - första besök -> dronabinol & cannabidiol utskrivet. Se till att ha förberett genom att skicka in alla journaler samt receptlistor som går att hämta som PDF från apoteket appen.

Sammanlagt runt 4000:- totalt sen har du dina flaskor och första uthämtning ger dig högkostnadsskyddet inför andra uthämtning samt 600:- per läkarbesök (uppföljning via video-länk)

Förutsatt att ALLA adekvata journaler finns på plats inför första besöket ser jag inte att det skulle vara några konstigheter (och om ditt sjukdomstillstånd kvalificerar dig för med. Cannabis).

Ska försöka få ut alla journaler. Blir väl skärmdumpar då, hittar inte journaler i pdf. Läkemedels listor har jag men de är inga opiater där, men annat för behandling av stressbesvär och ryggbesvär. Samt mångårig kontakt med vård för saker aureum behandlar.

När rekommenderar du att man skickar in journaler? Skicka du de mellan första kontakt och läkarbesök? Samt via mejl då?
Citera
2022-04-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Ska försöka få ut alla journaler. Blir väl skärmdumpar då, hittar inte journaler i pdf. Läkemedels listor har jag men de är inga opiater där, men annat för behandling av stressbesvär och ryggbesvär. Samt mångårig kontakt med vård för saker aureum behandlar.

När rekommenderar du att man skickar in journaler? Skicka du de mellan första kontakt och läkarbesök? Samt via mejl då?

Gå in på 1177 med BankID och samla alla relevanta anteckningar. Du behöver ha haft opiater förskrivet sedan tidigare då praxis är att opiater skall varit förstahandsval.
Citera
2022-04-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Du behöver inte skärmdumpar - Om du är inloggad på 1177 och har en specifik journalanteckning framför dig som du vill spara, tryck då på den lilla skrivaren i vänstra hörnet,
välj "spara som pdf"

Lycka till!
Senast redigerad av Currbits 2022-04-30 kl. 21:24.
Citera
2022-05-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonderWoman2
Min man har svår psoriasis artrit och vi sökte hjälp hos Aurium för snart två år sedan, dom har varit helt fantastiska , lyhörda och haft full fokus på patienten och att hjälpa med smärtlindring, i drygt ett år fick han Sativex utskrivet som fungerade helt makalöst bra och han kunde fungera i jobbet och livet tillskillnad mot alla jäkla gratis opiater som landstinget skriver ut. Nu sedan i Juni får han den nya produkten som av droppar som en CBD olja och en med THC som ingår i högkostnad och han mår bättre än sedan han blev insjuknade 2008 . Ja det har kostat pengar och jag varje besök ny förskrivning av recpet kostar sativex i ett år kostade skjortan men det är ju inte Auriums fel! Det är ju dubbelmoralen i att opiater skall ingå i högkostnad men allt baserat på THC är "livsfarligt"

Det låter ju helt fantastiskt! Känslan att "få tillbaka lite liv och värdighet i vardagen måste vara oslagbar. 🙂
Citera
2022-05-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Det låter ju helt fantastiskt! Känslan att "få tillbaka lite liv och värdighet i vardagen måste vara oslagbar. 🙂

Ni som haft problem med Aureum, har ni haft tillräckligt med underlag?

Måste säga att jag är sjukt nöjd. Från det att jag först kontaktade dem tog det mindre än tre veckor innan jag hade mina flaskor i handen.

Journaler som visar min problematik sedan många år tillbaka, MR utlåtande och medicinlista med opiater var det jag skickade in.

Har redan minskat mina opiater med hälften och målet är att sluta helt vid nästa upptrappning av oljorna
Citera
2022-05-09, 11:47
Medlem
AutonomCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algrenalgrenalgren
En uppdatering till folket här: nu har min polare tydligen fått en ny cannabisbaserad olja från Aureum SOM ingår i högkostnadsskyddet.

Det förändrar ju inte faktumet att de ljög för sina patienter tidigare men det är ju nice att Sverige numera kan skriva ut medicinsk cannabis under högkostnadsskyddet.

Har du pengar kan jag rekommendera Aureum; är du fattig är det knappast ett alternativ. Räkna med att iaf spendera ungefär 20-40k på sativex innan du kommer till oljorna förutsatt att sativexen på något sätt är otillräcklig eller skadlig för dig. Vet inte hur polaren kom förbi sativex biten men hen lade iaf ut en 35k...

Det är det enda de kan skriva ut, är en olja som inte fungerar för flera patientgrupper. Problemet är att de i månader lovar växdelar medan leverantören APL redan bekräftat att det inte ens är i närheten av att finnas en datum för leverans - det kanske aldrig blir möjligt. Under tiden mjölkar de patient efter patient på 1800 kronor per läkarbesök, eller skriver ut recept som inte går att hämta ut. Bluffrecept! Och bluffklinik. Förjävligt hur de lurar kroniskt sjuka! (Och ja Sativexen kostar nära 5000 spänn för 3 fjuttiga sprayflaskor, har du kronisk smärta behöver du lägga 20-35 000 i månaden bara på medicin).
Citera
2022-05-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutonomCow
Det är det enda de kan skriva ut, är en olja som inte fungerar för flera patientgrupper. Problemet är att de i månader lovar växdelar medan leverantören APL redan bekräftat att det inte ens är i närheten av att finnas en datum för leverans - det kanske aldrig blir möjligt. Under tiden mjölkar de patient efter patient på 1800 kronor per läkarbesök, eller skriver ut recept som inte går att hämta ut. Bluffrecept! Och bluffklinik. Förjävligt hur de lurar kroniskt sjuka! (Och ja Sativexen kostar nära 5000 spänn för 3 fjuttiga sprayflaskor, har du kronisk smärta behöver du lägga 20-35 000 i månaden bara på medicin).

Skriver dem ens ut Sativex längre? Jag fick oljorna direkt och utöver första besöker på 1800 har mina uppföljningsbesök var 4:e vecka kostat 600. Visst är det dyrt om man är fattig, men jämfört med dåligt standard på gatan som knappt hjälper så är det skitbilligt.
Citera
2022-05-09, 18:24
Medlem
Citat:

Sativex intas oralt och innehåller både CBD och THC - precis som oljorna, vilka också ger dig möjligheten att reglera THC / CBD ratio för önskat ändamål. Oljorna kostar till en början 4000:- därefter 600:- / månad. Det blir en årskostnad på 11200:- därefter en årskostnad på 7200:- då man endast har receptförnyelse samt uppföljning med läkare.

Kan du konkretisera ditt förvirrade inlägg?
Citera
2022-05-10, 08:49
Medlem
AutonomCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxorn
Sativex intas oralt och innehåller både CBD och THC - precis som oljorna, vilka också ger dig möjligheten att reglera THC / CBD ratio för önskat ändamål. Oljorna kostar till en början 4000:- därefter 600:- / månad. Det blir en årskostnad på 11200:- därefter en årskostnad på 7200:- då man endast har receptförnyelse samt uppföljning med läkare.

Kan du konkretisera ditt förvirrade inlägg?

Ja, patienter som redan har den dyra Sativex genom vården och där olja inte fungerar har av denna bluffklinik blivit lovade i över 6 månader att de kan skriva ut växdelar genom högkostnadsskyddet. Detta trots att klinikens leverantör säger att det inte finns någon sådan möjlighet, då de inte ens fått ok att börja producera.

Det betyder att kliniken ljuger gång på gång och mjölkar kroniskt sjuka på pengar för läkarbesök när de hävdar att de kan skriva ut verkliga recept – när de i själva verket skriver recept som är helt värdelösa då det inte går att ta ut någon medicin på dessa recept.

Vet själv tre patienter som blivit drabbade av detta, en är svårt cancersjuk som på grund av magcancer inte kan ta mer morfin och inte har råd med Sativex. Om inte detta är bedrägeri vet jag inte vad som är det.

Men det vet väl du, som verkar jobba för kliniken i fråga?
Citera
2022-05-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ja, patienter som redan har den dyra Sativex genom vården och där olja inte fungerar har av denna bluffklinik blivit lovade i över 6 månader att de kan skriva ut växdelar genom högkostnadsskyddet. Detta trots att klinikens leverantör säger att det inte finns någon sådan möjlighet, då de inte ens fått ok att börja producera.

Det betyder att kliniken ljuger gång på gång och mjölkar kroniskt sjuka på pengar för läkarbesök när de hävdar att de kan skriva ut verkliga recept – när de i själva verket skriver recept som är helt värdelösa då det inte går att ta ut någon medicin på dessa recept.

Vet själv tre patienter som blivit drabbade av detta, en är svårt cancersjuk som på grund av magcancer inte kan ta mer morfin och inte har råd med Sativex. Om inte detta är bedrägeri vet jag inte vad som är det.

Har dessa recept inte varit för att sätta press på dem andra inblandade och visa att patienter finns?

Själv har jag inte fått något recept på ww ännu, men har fått höra att det är på väg. Vad som segar är Sveriges regelverk.
Citera
2022-05-10, 23:17
Medlem
Citat:

Jag måste slarvat när jag citerade dig första gången då jag inte syftade på växtdelar, dessa har jag själv blivit lovad.

Det jag blir fundersam på är dock när du skriver att man har sativex på recept vilket du menar på är dyrt, men att oljorna som täcks av högkostnadsskyddet (har dem själv) ”inte fungerar”.

Hur menar du? Oljorna och sativex är ju i stort sätt samma sak, det vill säga THC/CBD som intas oralt.
Citera
2022-05-10, 23:18
Medlem
Citat:

Jag jobbar inte för kliniken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in