2022-05-10, 19:59
Medlem
Panik och chock skulle jag nog tro är den avgörande faktorn varför kroppar göms dåligt.

Personligen skulle jag nog försöka dumpa kroppen ihop med vikter, mitt på vätten. Om jag inte minns fel så är den väldigt djup.
Citera
2022-05-10, 20:07
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Ha ingen personlig relation till offret är nog det viktigaste. Det är alltid där polisen börjar utreda. Om du dräper någon ensam vandrare ute i skogen är risken att åka fast minimal.
Citera
2022-05-10, 20:25
Medlem
Vid en stor majoritet av alla mord så har gärningsmannen agerat impulsivt, får panik och vill omgående göra sig av med kroppen därav dumpa den på första bästa ställe.

Hade ju varit smartare att ta någon enskild skogsväg och åka långt in i skogen mitt i natten och gräva ned liket där men för mycket jobb dock liten chans att liket blir hittat.
Citera
2022-05-10, 20:38
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Hittar ingen statistik i för Sverige.
Men för USA har det sedan 1990 varit 343.000 rapporterade mord och dråp 1 (2020 blev 55% av de rapporterade morden avklarade 2).
Samtidigt är det 543.000 öppna missing people fall. 3

Så så jävla dåliga är nog folk inte.
Citera
2022-05-10, 20:45
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Jag har aldrig förstått varför det är så svårt för så många att gömma undan liken efter de har dödat dem, visst en del springer i panik och tappar all sans. Däremot finns det ju många tillfällen där de bara dumpar nån i en sjö eller gömmer undan dem.

Hur svårt skall det egentligen vara att gömma undan ett lik, utan att det hittas?
Jag har funderat på samma sak, jag tror det beror på att en majoritet av alla gärningsmän är lågbegåvade.
Citera
2022-05-10, 20:46
Medlem
TrueCs avatar
Har en korkad teori som kanske skulle fungera om man gör det rätt! Men vet att det finns brister, det här är om man har bråttom och inte möjlighet att köra ett dygn.

Tänk er att svänga in där det finns skog mitt emellan motorvägen, det måste ju vara den minst besökta platsen som finns 😎
Citera
2022-05-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Exakt. Trevligt att se att det finns folk som tänker.

Men det hade varit intressant att jämföra hur många som är försvinner per ungefär (och som inte återfinns) och hur många som hittats mördade. Någon som har en susning?
Det verkar som att 30 personer försvinner varje år och återfinns aldrig.

https://www.svd.se/a/1kLoMM/tiotals-personer-forsvinner-varje-ar#:~:text=N%C3%A5gra%20%C3%A5r%20bak%C3%A5t%20i%2 0tiden,sv%C3%A5r t%20att%20hantera%20f%C3%B6r%20anh%C3%B6riga.
Citera
2022-05-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Hittar ingen statistik i för Sverige.
Men för USA har det sedan 1990 varit 343.000 rapporterade mord och dråp 1 (2020 blev 55% av de rapporterade morden avklarade 2).
Samtidigt är det 543.000 öppna missing people fall. 3

Så så jävla dåliga är nog folk inte.

Är väl rimligtvis färre numer med modern forensisk teknik, men hur många fall är det med upphittade okända lik som förblir okända tro? Tänker att det kan vara endel försvunna som faktiskt återfunnits genom åren, man vet bara inte vem liket var.
Citera
2022-05-10, 21:29
Medlem
Alonens avatar
Gunnebo-stängsel…

Rulla in liket i stängslet, djupt vatten…

Borde funka.

Eller varför inte fötterna i en hink cement, modell ”ståplats i Nybroviken” borde väl oxå gå…
Senast redigerad av Alonen 2022-05-10 kl. 21:32.
Citera
2022-05-10, 21:38
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Är väl rimligtvis färre numer med modern forensisk teknik, men hur många fall är det med upphittade okända lik som förblir okända tro? Tänker att det kan vara endel försvunna som faktiskt återfunnits genom åren, man vet bara inte vem liket var.
Bra poäng.
8.000 enligt denna (sida 9)
Citera
2022-05-10, 21:59
Medlem
Tok-Franss avatar
100 kilo grillkol

Lövblås och ett avloppsrör i stål förkortar processen.
Citera
2022-05-10, 22:32
Medlem
crusades avatar
Intressant frågeställning.
Det finns ju några kända fall i Skåne där jag befinner mig.
Tex Lelle Hildebrand och Carl-Eric Björkegren, kända personer som inte hittats.

Det mest imponerande fyndet måste vara Kim Wall som danskarna hittade relativt snabbt i Öresund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in