2022-05-10, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han har ej tillträde längre enligt dommen om förlikningen detta har han fått medelat till sig och finns i text i Expressen

Vi får väl se vad Polisen tycker i detta.
2022-05-10, 19:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Vad jag har förstått så stämmer det ju inte att Esbjörn verkligen känner att han sålt frivilligt och att inte påtryckningar förekommit, det är ivf min bild av Esbjörn.

Att sedan Esbjörn råkat uttrycka dessa ord vid ett tillfälle och att Sektdrottningens närmsta här i tråden upprepar detta tillfälle in i absurdum behöver inte vara hur Esbjörn egentligen kände/känner.

Om dessa ord så skrivs en miljon gånger här i tråden så ändrar det inte Esbjörns rätta känsla, utan det kan ha varit bara två meningar vilka han råkat säga under viss press, Esbjörn har garanterat lätta kognitiva störningar och då blir inte sådant här enkelt.
Jag tänker att då har du fattat saker helt och hållet rätt. För är det något som går att konstatera att när detta är pågående nästan två år efter kontraktet skrevs, så är det konstaterar bortom all rimlig tvivel att Esbjörn har ångrat sin försäljning.

Att han är påverkad av sin omgivning är bara trams. Han har varit med vid förhandlingar och sagt det, han har sagt det på polisförhör och han har sagt det i intervjuer.

Att inte förstå att en riktigt gammal människa ibland bara säger ja ja vid pressade situationer är löjeväckande och bevisar bara att det är skrivet av någon som inte har någon kunskap åldrandet.

Så visst har Esbjörn oxå sagt att han skrev på frivilligt och att han nog är nöjd med försäljningen. Men det han ständigt återkommer till är att han känner sig lurad, och att han ångrar sig.

Det konstiga är att några som är så totalt insikslösa i åldrandets processer tycker att det låter helt rimligt att han låter sitt namn kapas och låter andra styra hans liv och hans val, varför i herrans namn skulle han göra det. I synnerhet om han är som en tjugo åring i intellekt och sinne.
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Merrybum fortsätter att, för att använda hennes egna retorik "bajsar ner sig själv", när hon ljuger som hon gör. Till exempel så har Aftonbladet intervjuat Notars mäklare där han berättade att värderingen gjordes innan affären, i augusti. Så visst finns det bevisning om när värderingen gjordes. Mäklaren som gjorde värderinger har alltså, som jag redan påtalat upprepade gånger i tråden, själv redan vittnat om att den gjordes innan köpet.

Det är bara det lögnaktiga trollet Merrybum som återigen blundar för fakta, och istället sprider sina lögner, om och om igen.

Tragiskt nog sprider det ständigt förvirrade trollet Mr7 samma lögner, även det trollet mot bättre vetande.
Jag bad om ursäkt för att jag skickade ett surt pm till dig igår. Men de flesta som läser tråden och ser hur otroligt osympatiskt du kan vara har nog förståelse för att det brister i bland.

Bajsa på dig som jag inte skrivet någonstans tidigare och som jag erkände var barnsligt är ändå så längt mycket mera sympatiskt det lögnaktiga trollet Merrybum en retorik som du ständigt använder.

Jag har så svårt att förstå dina argument. Ena dagen är Aftonbladet och Expressen skvallerblaskor, som inte skriver ett ord sanning. Man utmålas som inbicill för att man hänvisar till dem som källor.

Och nu plötsligt så påstår du att det Mäklar Erik säger är sant för att Aftonbladet skrivet det. Märker du inte själv hur ologisk och icke trovärdigt det blir?

Du säger dessutom att Aftonbladet skriver det i en intervju med Erik. En intervju är ett forum där en person berättar hur den ser på saker. Varför skulle det Erik säger i en intervju vara sant?

Självklart måste han hålla fast vid sin lögn. Eller lögn, Ebba och han kanske gick i samma klass som barn, han kan väl mycket väl slängt ur sig en siffra mellan tumme och pekfinger till henne i somras. Vad vet jag. Det är ju ändå inget bevis för att Esbjörn fått relevanta siffror att tillgå. Erik kanske var privat och fikade hos Ebba sommaren 2020, vad vet jag. Vi andra umgicks inte med folk på grund an pandemin.

Men den värderingen med värderingsdatum i oktober har inget att göra med vad Erik eventuellt sa till Ebba i augusti. Hade den det skulle det stått ett annat värderings datum och det skulle stått att han varit i huset. Värdering från oktober är med största sannolikhet en sådan värdering som görs när man tar lån på sitt hus. Kort och innehållslös. Den syftar enbart till att garantera att husets värde täcker lånen. Observera att jag kallar Erik för Erik. Inte använt din retorik och kallar honom gubbdjävul, blåsmäklare eller lögnhalsen. Det är enbart din retorik inte min. Och det är inte jag som förlorar på att du använder dem.

Men du som verkar så nära Ebbas krets att du får läsa hennes sms. Vad är det små fåglar kvittrar i mitt öra. Inte har hon satt hänglås på dörrarna och satt upp övervakningskameror? Och att Ebbas mamma hindrar Esbjörn att komma in på tomten.

Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Skulle nog med säkerhet säga att bilden jag tagit del av med hänglåset och kameraskylten är en vecka isch gammal, högst.
Okey. Ja det var nog kanske idag eller igår jag såg det nu när du nämner det. Ser ju ganska otrevligt ut med det där gigantiska hänglåset. Kommer inte ens Esbjörn in försatt hämta sina personliga prylar?
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Är EBs fastighetsaffär den mest långdragna i Sverige på länge? Eller är det vanligt med tvister som denna när man köper hus?
Rättsprocesser är i allmänhet väldigt långsamma och i dessa processer överklagar någon nästan alltid. Men att den är lång och seg har du rätt i.
2022-05-10, 19:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
från deras köpekontrakt:
Säljaren avser att lämna kvar inventarier, div verktyg och annan lös
egendom enligt
överenskommelse med köparen. Säljaren ska ta med sig sina personliga
ägodelar. Säljaren tar inget extra betalt för det som lämnas kvar. Köparen
har godkänt att överta det som lämnas kvar.

Nej, han har inte besittningsrätt i flera år, han fick "viss tidsbegränsad dispositionsrätt" inte ens säkert att det gällde inne i huset... det är sekretessbelagt vad som stod i det förlikningsavtalet, som han sen överklagade fastslagandet av...

Ja visst, så är det. Detta är vad Esbjörn och Ebba kommit överens om vid överlåtelsen av fastigheten. Och enligt det avtal som Esbjörn tillstår är giltigt, tillträdde Ebba fastigheten den 16e september 2020. Allt som Esbjörn därefter kvarlämnat är att anse som köparens egendom.
2022-05-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tänker att då har du fattat saker helt och hållet rätt. För är det något som går att konstatera att när detta är pågående nästan två år efter kontraktet skrevs, så är det konstaterar bortom all rimlig tvivel att Esbjörn har ångrat sin försäljning.

Att han är påverkad av sin omgivning är bara trams. Han har varit med vid förhandlingar och sagt det, han har sagt det på polisförhör och han har sagt det i intervjuer.

Att inte förstå att en riktigt gammal människa ibland bara säger ja ja vid pressade situationer är löjeväckande och bevisar bara att det är skrivet av någon som inte har någon kunskap åldrandet.

Så visst har Esbjörn oxå sagt att han skrev på frivilligt och att han nog är nöjd med försäljningen. Men det han ständigt återkommer till är att han känner sig lurad, och att han ångrar sig.

Det konstiga är att några som är så totalt insikslösa i åldrandets processer tycker att det låter helt rimligt att han låter sitt namn kapas och låter andra styra hans liv och hans val, varför i herrans namn skulle han göra det. I synnerhet om han är som en tjugo åring i intellekt och sinne.
Jag bad om ursäkt för att jag skickade ett surt pm till dig igår. Men de flesta som läser tråden och ser hur otroligt osympatiskt du kan vara har nog förståelse för att det brister i bland.

Bajsa på dig som jag inte skrivet någonstans tidigare och som jag erkände var barnsligt är ändå så längt mycket mera sympatiskt det lögnaktiga trollet Merrybum en retorik som du ständigt använder.

Jag har så svårt att förstå dina argument. Ena dagen är Aftonbladet och Expressen skvallerblaskor, som inte skriver ett ord sanning. Man utmålas som inbicill för att man hänvisar till dem som källor.

Och nu plötsligt så påstår du att det Mäklar Erik säger är sant för att Aftonbladet skrivet det. Märker du inte själv hur ologisk och icke trovärdigt det blir?

Du säger dessutom att Aftonbladet skriver det i en intervju med Erik. En intervju är ett forum där en person berättar hur den ser på saker. Varför skulle det Erik säger i en intervju vara sant?

Självklart måste han hålla fast vid sin lögn. Eller lögn, Ebba och han kanske gick i samma klass som barn, han kan väl mycket väl slängt ur sig en siffra mellan tumme och pekfinger till henne i somras. Vad vet jag. Det är ju ändå inget bevis för att Esbjörn fått relevanta siffror att tillgå. Erik kanske var privat och fikade hos Ebba sommaren 2020, vad vet jag. Vi andra umgicks inte med folk på grund an pandemin.

Men den värderingen med värderingsdatum i oktober har inget att göra med vad Erik eventuellt sa till Ebba i augusti. Hade den det skulle det stått ett annat värderings datum och det skulle stått att han varit i huset. Värdering från oktober är med största sannolikhet en sådan värdering som görs när man tar lån på sitt hus. Kort och innehållslös. Den syftar enbart till att garantera att husets värde täcker lånen. Observera att jag kallar Erik för Erik. Inte använt din retorik och kallar honom gubbdjävul, blåsmäklare eller lögnhalsen. Det är enbart din retorik inte min. Och det är inte jag som förlorar på att du använder dem.

Men du som verkar så nära Ebbas krets att du får läsa hennes sms. Vad är det små fåglar kvittrar i mitt öra. Inte har hon satt hänglås på dörrarna och satt upp övervakningskameror? Och att Ebbas mamma hindrar Esbjörn att komma in på tomten.

Okey. Ja det var nog kanske idag eller igår jag såg det nu när du nämner det. Ser ju ganska otrevligt ut med det där gigantiska hänglåset. Kommer inte ens Esbjörn in försatt hämta sina personliga prylar?
Rättsprocesser är i allmänhet väldigt långsamma och i dessa processer överklagar någon nästan alltid. Men att den är lång och seg har du rätt i.
Om du läser andra stycket på sidan två i anmälan jag PM:ade hindras han att gå in och hämta sitt lösöre.
2022-05-10, 19:31
Avslutad
Citat:

Den där Erik skulle det kunna vara en Livets Ord medlem, kanske de var klasskamrater i Livets Ords skola, vet du någon ålder på denna Erik.

Sen detta Sektdrottningen nu ställt till med, herregud, en villkorlig dom hängande över sej och då begår hon ev fler brott med anknytning till denna fastighetsaffär?

Hur tänkte hon där?
2022-05-10, 19:37
Medlem
Citat:
Nja, riktig så är nog inte avtalet skrivet.
Esbjörn har ju inte lämnat huset då han har besittningsrätt i några år till
Fast det gäller ju bara hyresrätter...
Eftersom Esbjörn inte hyrde sin egen bostad - han ägde den så kan han inte ha någon besittningsrätt...
Du har nog missuppfattat något rejält här.
2022-05-10, 19:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag bad om ursäkt för att jag skickade ett surt pm till dig igår.

När och var bad du om ursäkt? Någon sådan har jag inte sett till. Du har skickat flera PM till mig det senaste dygnet och det är idel glåpord i dem.

Citat:

Det mesta som skrivits på redaktionell plats i Aftonbladet har varit betydligt närmare sanningen än allt som skrivits i Expressen. Att du inte kan skilja en kvällsblaska från den andra förvånar mig inte. Inte heller att du inte kan skilja på vad som skrivs och påstås från fall till fall med olika källor och referenser eller helt utan dito.

Citat:

Påstår du att mäklaren ljuger om när han utförde värderingen? Vilka belägg har du för det? Eller är det du, som din vana trogen, ljuger, igen?

Citat:
Självklart måste han hålla fast vid sin lögn.

Sedärja, där kom svaret direkt. Du påstår att han ljuger. Så vad är dina bevis för det?
Nej, du har så klart inga. Vi vet alla att han inte ljuger. Vi vet alla att det var så det gick, och vi vet alla att det var precis därför Esbjörn inte har opponerat sig och vi vet alla att det var därför Esbjörn satte det pris han gjorde. Ändå fortsätter du att ljuga.

Citat:
Eller lögn, Ebba och han kanske gick i samma klass som barn, han kan väl mycket väl slängt ur sig en siffra mellan tumme och pekfinger till henne i somras. Vad vet jag. Det är ju ändå inget bevis för att Esbjörn fått relevanta siffror att tillgå. Erik kanske var privat och fikade hos Ebba sommaren 2020, vad vet jag. Vi andra umgicks inte med folk på grund an pandemin.

Så var vi då återigen framme vid din ständiga argumentationsteknik. Fantisera ihop någonting vadsomhelst, hävda att det skulle kunna ha varit så, och påstå sedan att det därför måste vara så.
Bara någon som är så korkad som du är tror att det funkar.

Men nej, det gör det inte. Vi har en av Uppsalas mest meriterade mäklare som själv säger att han har gjort värderingen i augusti. Ingen av parterna har något att invända mot detta. Notars värdering, det överenskomna priset och Densias värdering gjort på Esbjörns uppdrag stämmer alla överens och ingen part har något att anmärka på någonting av detta.

Men Merry-"jag bajsar på mig"-Bum vet bättre

Värderingen gjordes inför köpet, det har mäklaren själv vittnat om.
Priset var marknadsmässigt, det har båda parter var för sig bevisat.
Så enkelt är det.
2022-05-10, 19:39
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Är EBs fastighetsaffär den mest långdragna i Sverige på länge? Eller är det vanligt med tvister som denna när man köper hus?

Långdragen fastighetstvist vet jag väl inte om ca1år är, den är ju avslutad sedan mer än ett halvår.
De långdragna tar ju 2-3år då det är rättegångar och överklaganden med nya rättegångar som följd.
Här blev ingen rättegång, säljaren har tagit emot 3.9milj, skrivit köpebrev och överlämnat fastigheten.
Vanligtvis är det inte säljaren som ångrar sig men det förekommer, dock är det ovanligt med en säljare som ångrar sig men vägrar häva försäljningen och behåller handpenningen.
2022-05-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Den där Erik skulle det kunna vara en Livets Ord medlem, kanske de var klasskamrater i Livets Ords skola, vet du någon ålder på denna Erik.

Sen detta Sektdrottningen nu ställt till med, herregud, en villkorlig dom hängande över sej och då begår hon ev fler brott med anknytning till denna fastighetsaffär?

Hur tänkte hon där?

Eller så är Erik inte Livets Ord medlem och bara en mäklare?
Mer troligen att han är bara en mäklare som verkar ha bra omdömen.

https://www.hittamaklare.se/erik.hedlund
2022-05-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast det gäller ju bara hyresrätter...
Eftersom Esbjörn inte hyrde sin egen bostad - han ägde den så kan han inte ha någon besittningsrätt...
Du har nog missuppfattat något rejält här.
Mycket möjligt, jag kan inget om juridik
2022-05-10, 19:45
Medlem
Citat:
Men det är DU som skriver att han har besittningsrätt...
Så exakt hur skulle det gå till?
2022-05-10, 19:48
Medlem
Citat:

Från SR:
82-åringen får en viss rätt att vistas i fastigheten vid vissa tillfällen, något som varit viktigt för mannen, säger hans advokat Per-Hans Berg till Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/busch-far-ta-over-huset-i-omtalade-tvisten

Från SVT

Mannens advokat Monica Behm uppger att dispositionsrätten har varit viktig för att komma fram till en förlikning.

– Han är nöjd nu, det har varit avgörande att han skulle få viss tillgång. När det inte gick att få tillbaka fastigheten så var det här den bästa lösningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ebba-busch-har-natt-forlikning-i-hustvist-tar-over-fastigheten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in