2022-05-10, 17:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast ryssarna sägs, enligt amerikanerna, ha dragit ihop 19 stridsgrupper vid gränsen. Dock är de säkert inte fulltaliga. Men det blir ändå omkring 10 000 man, dock säkert inte speciellt taggade över att gå in i Ukraina.

Yes, och Belarus skickar tydligen trupper till sin del av gränsen mot Ukraina, Putin kanske tänker öppna norra fronten igen men med tanke på de skrala framgångarna i syd och öst så vete fan om det är möjligt för honom.

De 100 nya T-90 kanske har inbillat Putin att de är en gamechanger för ryssarna men jag är djävligt tveksam, jag tror inte på de 100 T-90 förrän jag ser dem på bild i Ukraina.
Citera
2022-05-10, 17:55
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja detta blir nog en värre kollaps än den förra - när Sovjet kånkade, fanns ändå en framtidstro. Den allmänna åsikten (iaf utanför Ryssland) var att Ryssland äntligen skulle ömsa skinn och pånyttfödas. Marknadskrafter, öppenhet, dialog och demokrati skulle prägla Ryssland. Nu har tjuvar och galningar slarvat bort den historiska chansen. Och Väst-makterna kommer inte att ge sig innan Ryssland är helt kaputt. Den chans som Ryssland fick på 90-talet, kommer aldrig igen.

Kriget i Ukraina är väl bara den sista spiken i kistan, för ett land som vandrat åt helvete (på ett nytt sätt) ända sedan murens fall. Efter att stulit sanslösa tillgångar från ryska folket och skapat en ny sorts diktatur, försöker sig Putin & Co på ett totalt hopplöst krig, med en armé som inte duger till något, förutom att mörda civila, riva telemaster och riva hus.

Med detta krig, har väl Putins Ryssland nått vägs ände. Nu återstår bara en ekonomisk och politisk ökenvandring.

Nu har kriget pågått i 3 månader och Ryssland har väl tappat 20 000 gubbar, minst. Det kommer att bli svårare och svårare att förklara var fan soldaterna tar vägen. Putins indirekta mördande av sina egna soldater (hans så kalla armé är en j-a dödsfälla) kommer inte att kunna döljas hur länge som helst.

Skulle inte förvåna mig om han och hans underhuggare blir hängda, bokstavligen .....

Det är väl i stort sett vad man kan förvänta sig. " Marknadskrafter, öppenhet, dialog och demokrati skulle prägla Ryssland". Det var dock ett ytligt sett att förstå saken. Världen förstod förmodligen inte Ryssland på den tiden.
-
Citera
2022-05-10, 17:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Även om jag vill att det ska gå åt skogen med ryssarna, så tror jag att Mariupol är deras inom kort. Frågan är vad som händer sedan? Kommer de ösa på västerut i en aldrig sinande ström av soldater?

Nej, de har fullt upp med att ta östra Ukraina. Ryssarna har inte styrkan för att ta något i västra Ukraina. Ju längre supply lines, ju jobbigare. Situationen kan förändras om och när de har tagit Donbass. Då frigörs enorma mängder trupper, och man får se vad de då gör. Men det är mycket möjligt att Donbass var deras militära huvudmål.
Citera
2022-05-10, 17:57
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Vart hittar man det bästa combat vidsen?

Vet inte, men Ukraine leaks visar nya filmer varje dag på Ryska fordon som sprängs.

https://www.youtube.com/channel/UC_m8FKp7REuxZAaOTbRrvug/videos

The Sun har en del också.

Russian troops run for their lives after Ukraine blitz on tanks

https://www.youtube.com/watch?v=LgGN7xlYrQo
Citera
2022-05-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Man måste vara svårartat trögtänkt om man inte ser sambandet USA - statskuppen- ryska invasionen.

Bara ett mongo tar okritiskt andras osubstansierade tankar och känslor på stående fot.

Citat:
Varför tror du själv att ingen politiker i EU eller USA protesterade när högerextrema huliganer med vapen i hand jagade presidenten ur landet?
För att av bland de 400`000-800`000 som dagligen protesterade mot (numer även dömd) landsförädaren och ilegetima presidenten på majdantorget, det är nämligen vad en president som skiter i dumans beslut och dessutom gör tvärtom istället för att avgå blir, fanns ett obetydligt antal nazister, eller för den delen judar, det betyder inte det du lurats att tro, eller ja, låtit dig lurats att tro pga av din lathet och oduglighet.

Citat:
Det kan knappast bli mer odemokratiskt än så.

Tvärtom , det är så demokratiskt det kan bli.

Citat:
Ukraina är en bricka i USA:s spel mot Ryssland, that's it. Och USA kommer att offra Ukraina utan minsta betänkligheter.

varsegod att presentera något substansielt som bevisar det, lycka till ditt mongo, långt inteligentare människor än dig har försökt i 8+ års tid, de har inte kommit ens nära, att lättlurade naiva vänsterbebisar som ogillar USA förblir lättlurade naiva vänsterbebisar är itne ett argumnet.....
Senast redigerad av slö 2022-05-10 kl. 18:08.
Citera
2022-05-10, 18:02
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Det är väl i stort sett vad man kan förvänta sig. " Marknadskrafter, öppenhet, dialog och demokrati skulle prägla Ryssland". Det var dock ett ytligt sett att förstå saken. Världen förstod förmodligen inte Ryssland på den tiden.
-

Eller Kina för den delen.
Den där liberala globalistmerkantilismen och dess garanti för demokratisering kan man nog fundera över om den levt upp till sina löften.
Citera
2022-05-10, 18:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

De 100 nya T-90 kanske har inbillat Putin att de är en gamechanger för ryssarna men jag är djävligt tveksam, jag tror inte på de 100 T-90 förrän jag ser dem på bild i Ukraina.

Om han har de, så kommer de in. Putin vet nog vid detta laget att "tveka" är inte nu..

Sen är ju frågan igen med infanteri och flygunderstöd (+ underrättelser och logistik) . Utan det så går ju man in lika nakna som tidigare..
Citera
2022-05-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Otroligt, Ryssarna har skjutit ner fler flygplan och helikoptrar än vad Ukraina hade innan kriget.
Bra jobbat får jag säga.
Lite märkligt
Citera
2022-05-10, 18:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om han har de, så kommer de in. Putin vet nog vid detta laget att "tveka" är inte nu..

Sen är ju frågan igen med infanteri och flygunderstöd (+ underrättelser och logistik) . Utan det så går ju man in lika nakna som tidigare..

Skalar Putin inte rent överallt om han lyckas få tag på 100 fungerande T-90?

Ryssen lär väl få plocka alla som rullar och är utplacerade på andra ställen för att få ihop alla, hur många T-90 har de egentligen?

Det är ju som du skriver, kan de få ihop resten av det som behövs för att få dessa T-90:er att fungera som en operativ enhet.
Citera
2022-05-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Eller Kina för den delen.
Den där liberala globalistmerkantilismen och dess garanti för demokratisering kan man nog fundera över om den levt upp till sina löften.

Det är tyvärr det jag ser som den största (globala) långsiktiga faran med putins patetiska skräp krig.

Vi kommer se/ser åtskilliga europiska länder beväpna sig och öka sin militära förmåga, historiskt sätt har en sådan trend i slutändan inte lett till positiva saker....

Jag tror även att Kinas ledning känner en stor oro för det.
Citera
2022-05-10, 18:15
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Otroligt, Ryssarna har skjutit ner fler flygplan och helikoptrar än vad Ukraina hade innan kriget.
Bra jobbat får jag säga.
och ändå har Ukraina plan i luften, svart magi!
Citera
2022-05-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

First combat loss of a Russian T-90M tank by a Swedish delivered Carl Gustaf 8.4cm recoilless rifle

https://www.youtube.com/watch?v=WNqHaG85kL8

Ser ju ut som att det är freindly fire och att det är en annan t-90 som skjuter. Soppa torsk eller haveri och man inte vill den ska hamna i händerna på UAF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in