2022-05-10, 16:13
Medlem
Mycket beror givetvis på hur socialt liv det tilltänkta offret har. Om vederbörande ör sambo så kommer larmet gå redan när BO inte kommer hem på kvällen (dock kan misstankar om otrohet köpa några timmar). Om BO är ensamstående med jobb så har man helt plötsligt en hel helg på sig innan BO inte dyker upp på måndagen.

Rent praktiskt bör ju vara att äga en enklare träeka, därefter lägger man BO i en säck tillsammans med lite stenar och dumpar där det är relativt djupt. När jobbet ör klart fyller man ekan med vatten och låter det röja undan spåren. Utjänta träbåtar finns lite här och var och väcker inte så stor uppmärksamhet.
Citera
2022-05-10, 16:19
Medlem
yz44s avatar
Det enkla svaret är att morden oftasts inte är planerade.

Man har alltså inte förberett någonting och blir i ett pressat läge tvungen att improvisera.
Blir lätt fel om man ska fatta avgörande beslut snabbt under press.
Citera
2022-05-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Mycket beror givetvis på hur socialt liv det tilltänkta offret har. Om vederbörande ör sambo så kommer larmet gå redan när BO inte kommer hem på kvällen (dock kan misstankar om otrohet köpa några timmar). Om BO är ensamstående med jobb så har man helt plötsligt en hel helg på sig innan BO inte dyker upp på måndagen.

Rent praktiskt bör ju vara att äga en enklare träeka, därefter lägger man BO i en säck tillsammans med lite stenar och dumpar där det är relativt djupt. När jobbet ör klart fyller man ekan med vatten och låter det röja undan spåren. Utjänta träbåtar finns lite här och var och väcker inte så stor uppmärksamhet.

Känns ändå som att det är ganska mycket som kan gå fel när man beger sig ut på öppet vatten i kolsvarta natten i en fallfärdig eka med ett bökigt lik och tunga stenar. Känns också som att det är lätt hänt att något rep eller tejp skulle kunna ge vika, eller att säcken går sönder, och kroppen flyter upp igen.
Citera
2022-05-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Jag har aldrig förstått varför det är så svårt för så många att gömma undan liken efter de har dödat dem, visst en del springer i panik och tappar all sans. Däremot finns det ju många tillfällen där de bara dumpar nån i en sjö eller gömmer undan dem.

Hur svårt skall det egentligen vara att gömma undan ett lik, utan att det hittas?

jag tänker mig att alla kriminella borde känna någon på ett smältverk/gjuteri , kan tänka mig att ett lik ibland kan försvinna lätt där eller har jag fel ?
Citera
2022-05-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För de flesta som mördar blir det antagligen lite av en chock. De får panik och det är så snabbt som möjligt att bli av med kroppen. Läser man vittnesmål verkar många enbart ha fragment kvar av minnesbilder så det handlar säkert om att det görs i någon form av psykos. Därav att det inte blir så bra alla gånger. Inte bra för dom, men bra för polisen. Blir lätt att hitta.

Annars såklart är det ju en grundtes i att om en kropp aldrig hittas så har inget mord begåtts. Finns säkert ganska många sådana fall där en mördare verkligen tänkt till för att kroppen aldrig ska hittas. Antingen då genom att gömma/begrava den på ett extremt bra ställe eller helt sonika förstöra kroppen så att inget av den finns kvar att hitta.

Man har gjort studier om minnet påverkas av trauma, det är snarare tvärtom, att man får förstärkta minnen av händelsen. Så det här att gärningsmännen inte minns är bullshit.
Citera
2022-05-10, 18:27
Medlem
borrizs avatar
Frågan är om mördaren vill att offret skall försvinna för evigt, eller om syftet helt enkelt är att vinna tid.
Även om det försvinner tusentals personer varje år i enligt SVD så återfinns de flesta snabbt och välbehållna, men ett 30-tal personer återfinns aldrig.
https://www.svd.se/a/1kLoMM/tiotals-personer-forsvinner-varje-ar
Citera
2022-05-10, 18:27
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns många hundägare som går runt i skogen även där man tycker att det är otillgängligt.
Ven polisen använder sig gärna av hundar om de misstänker att du mördat någon och gömt undan liket.
Telefoner lämnar hela tiden spår efter sig så man kan gå tillbaka och se vart du varit. Även bilens gps går att tanka ur information från.

En vuxen kropp är heller inte helt enkelt att flytta och inget man helst gör på dagen. Det bästa skulle jag säga är att mörda någon på en båt och sen helt enkelt kasta den över bord. Så länge inte kroppen flyter upp och sjön är stor så skulle jag säga att det är säkrast. Givetvis gäller det att inte lämna några spår på båten heller och det kan nog vara svårt. Ett hårstrå, en bloddroppe eller liknande kan lätt missas.

Jo.... Det tycks inte finnas någon plats på jorden som är tillräckligt öde för att du inte ska stöta på en hundägare med sin ögonsten.

Jag gillar att vara ensam på ödsliga platser. Men allt som oftast stöter jag på dem. Hundägare. Nu brukar jag sällan vara mer än någon dag på samma plats när jag är ute men över tid så är det nog inte många platser som inte gås igenom av hundar regelbundet.
Citera
2022-05-10, 18:43
Medlem
Bra spaning ts.
Ofta när mördaren ska gömma liket stannar man först på nån mack och köper spadar, yxor, sopsäckar, rep och 12 rullar silvertejp vilket fångas på bild samt betalar med sitt kort. Sen puttar man ändå bara in kroppen under en gran 5 m från vägen typ.
Misstänker att det är nåt med att man bara vill komma bort i från själva handlingen och därmed kroppen.
För om man tex gräver ner kroppen djupt med en stenkista ovanför kroppen ska det mycket till för att kroppen ska hittas tycker man.
Citera
2022-05-10, 19:41
Medlem
Kan bero på många olika och flerfaldiga orsaker:

1. Mordet sker spontant, utan en plan

2. Tidigare mordvana saknas, pga av bristande erfarenhet, därför kalkylerar man fel, under planering.

3. Man väljer fel mordplats

4. Liket är tyngre att förflytta än man beräknade

5. Man drabbas av panik under och efter mordet, så man tänker och handlar förhastat och ologiskt.

6. Man måste med kort varsel ändra planen, för offret gick inte att lura med i bilen eller ut i skogen utan avböjde eller ändrade sig angående en träff.
Senast redigerad av Mimmirider 2022-05-10 kl. 19:43.
Citera
2022-05-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
De flesta fall där liken göms undan är nog när man längre bort från närmaste bebyggelse eller när man är hemma.

Men att släpa på ett lik väcker liksom lätt uppmärksamhet, så det krävs mycket arbete och förberedelser och så för att gömma undan ett lik så det aldrig hittas.

Du skulle bli förvånad över hur nästan precis varenda liten yta i en stad dagligen får ögonen på sig, så det är inte helt lätt att gömma ett lik, som dessutom kanske börjar lukta så folk börjar leta efter orsaken.

Iallafall, man kan ju misstänka att kanske de flesta mord ändå slutar med att liket göms undan. Kan ju kolla på siffror på försvunna människor och jämföra med antalet mördade människor.

Om ett lik aldrig hittas är man försvunnen och jag misstänker att siffran för försvunna mönniskor vida överstiger siffran för mördade människor vars lik man hittar.

Va? Väcker det uppmärksamhet att släpa på ett lik? 😶
Citera
2022-05-10, 19:50
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
...

Säckar är lite osäkra eftersom de kan gå sönder. Liket kan flyta upp när det ruttnar och fylls med gas.

Jag föreslår en rulle hönsnät. Det fungerar både som tyngd och hindrar att annat än småbitar lossnar och flyter iväg.
Citera
2022-05-10, 19:54
Medlem
Vet inte jag det finns väldigt många personer som inte är hittade utan bara försvunna. Man ska nog vara glad att dom flesta mördarna är osmarta människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in