2022-05-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Precis som våra bröder i Finland fick betala stora summor till RySSland efter andra världskriget. Nu är det snart dags för rySSarna att betala enorma summor till Ukraina, det kommer bli tomt på brödhyllorna i nazirySSland.
Ryssland blir ju allt mer likt Nordkorea och Nordkorea har ju aldrig gjort rätt eller betalat för sig.
Så tror inte Ryssland vill eller med sin lilla sargade ekonom ens kan betala för Ukrainas återuppbyggnad.
Visst kan dessa beslagtagna lyxjakter värderade till miljarder och som ju bekostats via den ryska försvarsbudgeten kunna bidra genom att dom auktioneras ut. Men i övrig är Ryssland alltför fattigt med tanke på storleken som skadestånden utan tvivel blir på.
Citera
2022-05-10, 10:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är inte något som styrker det du påstår - det är en enskild vloggare som för fram sin åsikt - en ökänd bloggare kanske ska tilläggas.

Jag vet inte vad du önskar dig. Jag bedömer resonemangen och det dessa stödjer sig på som vederhäftiga i stort. Det här är ingen rättegång där man leder i bevis. Det handlar om bedömningar och rimliga resonemang utifrån rimliga antaganden. Jag låter mig gärna påverkas i olika riktningar, men försöker att undvika önsketänkande.
Citera
2022-05-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Med andra ord så är din sk. "hälte" Putler, värre, än Hitler him self. Just därför måste hela västvärlden göra så den ryska cancersvulsten faller sönder i småbitar och Putler, liksom ev. , värre, efterträdare hängs i lycktstopar, eller ännu hellre ställs inför skranket i Haag.

Så bra att du erkänner din idols barbari. Förutom att du kanske ännu inte erkänt, till fullo, att Putler planerar, och har inlett, ett folkmord på nästan hela befolkningen i Ukraina, just därför att de, oavsett om de talar ryska eller ej, så är det starka motståndare till att hamna under den ryska stövelklacken och bli en del av den ryska cancersvulsten.

Slava Ukraini!

Putin är inte min hjälte. Men jag konstaterar faktum att Zelensky offrade sitt land och sitt folk i ett krig han inte kunde vinna.
Citera
2022-05-10, 10:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Först nu börjar brittiska underrättelsetjänsten närma sig tanken att Rysslands armé missbedömde den Ukrainska förmågan att försvara sig. Det är ju verkligen att inte vara med i matchen från början. Vem som helst med någorlunda god tankeförmåga förstår ju att Putin trodde att det skulle finnas stöd för Ryssland hos en opposition i Ukraina.

Putin trodde att det skulle bli ett Tjeckoslovakien 1968 där man snabbt kunde gå in och inom en vecka störta sittande regering och inrätta en Rysslandstrogen marionettregering. I nästa steg skulle antagligen Putin sträva efter att upprätta en ny militärpakt, inte ett Sovjetunionen 2.0. I den pakten skulle då Vitryssland, Ukraina och Kazakstan till att börja med anslutas. I nästa steg antagligen Moldavien, Georgien och därefter Uzbekistan och Kirgizistan.

Så vitt jag har sett har de nämnt Rysslands felbedömning redan tidigt.
Citera
2022-05-10, 10:41
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Utöver dessa miljarder så kan vi lägga till ett signerat lend lease avtal till Ukraina som i princip innebär att Ukraina har ett kreditkort med no limit att köpa/låna amerikanska vapen av olika slag.

Artilleri, tanks, även flygplan osv.

Godnatt Putler.

Ukraina blir Rysslands och ryssfascisternas gravplats.

Och Ukraina blir USAs starkaste fäste i Europa i framtiden. Inte riktigt den målbild Putin hade.
Citera
2022-05-10, 10:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det sa man aldrig om turkdrönarna. Den stora förvåningen var att ryssen inte direkt kunde skjuta ned någonting så billigt och primitivt med sina s400. Läs om läs rätt, båda sidorna blev förvånade.

Exakt! Många av de vapen som ukrainarna har är inte avancerade. Tvärt om så tvingas de ofta strida med gammalt sovjetiskt material. Med de strider betydligt bättre än ryssarna.

Omodernt sovjetiskt material:

T-72 or
MIG-29
S-300
Radaranläggningar
Flotta
Gamla antitankvapen
Gamla kortdistans luftvärnsrobotar
Gamla APC
Gamla handelvapen
142 mm artilleri och raketartilleri
Helikoptrar

Halvmodernt material:

Egen utvecklad modifierad T-80 tank
Egen utvecklad pansarvärnsmissil
Modifierad missil mot markmål, (precision)
Turkiska drönare
Ev. Leopard 1
APC ifrån NATO
Enklare artillerisystem ifrån NATO

Modern material

Egenutvecklad sjömålsrobot
Artilleri, pansarvärnrobotar, robotar mot lågflygande flygplan, artilleriradar
Egen utvecklad sjömålsmissil, drönare.
Sjömålsrobot ifrån NATO

Inget mycket modernt material som: Avancerade större stelth drönare, patriotsystemet, JAS E/F35, Robot 15 MK3, Achersystemet och Arthur respektive Giraff, Med undantag av USA lågvikt Haubitsar och det franska artillerisystemet Cesar.
Citera
2022-05-10, 10:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Ryska MoD siffror, samt att om man tror allt som skickas, doneras, säljs till Ukraina är officiellt så bör man sluta knarka.

Ja precis, massor av länder har skickat hundratals stora drönare utanför de överenskommelser som gjorts, som flygs rundor hej vilt och skjuts ner av ryssarna i hundratal. Det låter mycket rimligare än att du bara drar siffror ur arslet för att du gärna vill att det ska låta som om det går bra för Ryssland i Ukraina.

Eller inte.

Du börjar låta lite som våra iranska vänner, där det inte finns någon övre gräns för vad Iran kan åstadkomma på slagfältet och världshaven. Är det inte att de kan lägga 10k sjöminor per dygn, så är det att de kan besegra hela västvärlden i ett krig ensamt. Är det inte att de kan sänka alla USAs hangarfartyg med boghammarbåtar, så är det att de grävt flera hundra mil tunnlar över hela Iran, där deras landmakt kan stuvas undan på några få minuter.

Det är inte särskilt smickrande för dig.

Hur många Ukrainska stridsvagnar har Ryssland förstört per dags dato? 2-3 ggr fler än Ukraina någonsin haft?

Citera
2022-05-10, 10:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Utöver dessa miljarder så kan vi lägga till ett signerat lend lease avtal till Ukraina som i princip innebär att Ukraina har ett kreditkort med no limit att köpa/låna amerikanska vapen av olika slag.

Artilleri, tanks, även flygplan osv.

Godnatt Putler.

Ukraina blir Rysslands och ryssfascisternas gravplats.

Ja och det som blir kvar av Ukraina blir till ett slavläger för att betala av på lånen. För dem som som vill slava alltså. Resten sticker därifrån. Att inte ha råd att kriga, att pengarna tar slut, är också att förlora konflikten. Men det är klart, med "lend lease", kan man skuldsätta flera generationer framåt. Varför inte bara ta en förlust istället för att ta en än större för flera generationer?
Citera
2022-05-10, 10:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Mariupol, Berdyansk, Kherson. Och nu senast fästet Propasnaya. Omringning på god väg i sydost.

Jag vill bara upprepa att jag personligen inte hejar på någon i detta vansinne, utan önskar ett slut på dödandet. Och för varje dag som går försämras Ukrainas förhandlingsläge. Så ser jag det och det förefaller uppenbart.

Många områden som ryssarna tagit, tog de i början av kriget. Ukrainarna blev överrumplade rent militärt. Men det ukrainska motståndet har hårdnat med tiden samtidigt som ryssarna har försvagats. De ryska framstegen i Sydöstra Ukraina har varit mycket små sedan början på april. Titta själv här:

Citat:
Hoppa till: "Så har Ryssland ryckt fram och tillbaka" och dra i reglaget:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Hur gick det med Izyum "offensiven" förresten? 3 dagar och hör inget..?

Vi får vänta lite till.
Citera
2022-05-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Putin är inte min hjälte. Men jag konstaterar faktum att Zelensky offrade sitt land och sitt folk i ett krig han inte kunde vinna.
Du skriver "inte kunde vinna" , vet du något som vi andra inte vet? Har Ryssland verkligen vunnit kriget. Där ser man, jag blinkar till under en hundradels sekund sen kommer kommunisten manskahahusvagn in i tråden och informerar oss andra om att kriget är slut 👏👏👏👏👏.
Citera
2022-05-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Donbass kontrollerades i stort av ryssarna innan feb 24, de togs likt Krim redan 2014 när Putin bröt budapestfördraget.

Ja skrev objektivitet , inte enligt media.

70 dygn är oerhört lång tid. Ryssland har okuperat Ukraina i 8 år redan. Det jag skrev var 0 militär strategiska mål. Sådana uppnåddes fleratalet inom ett par dygn i konflikterna du nämner ovan.

Vilket militärstrategiskt relvant mål har de förlorat?

Popasnaya förlorade man i helgen. Inympa, Mauripol. Ryssland har ju 1/3 av Ukraina
Citera
2022-05-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

Detta är rent nonsens. Alla länder kämpar för sin överlevnad.
Om du jämför med Ryssland så är de beredda att offra hela mänskligheten om deras existens är hotad. Det finns många länder som har blivit helt ockuperade men ändå fortsätter kämpa. Till exempel Afghanistan för inte så länge sedan. Så varför skulle Zelensky bara ge upp och låta Ryssarna lägga beslag på Ukraina. Nej glöm det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in