2022-05-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men hur köpstarka är dessa negrer förutom de som tjänar bra på att vara med i reklamen?

I USA är typ 18% negrer o där måste därför 18% av de i reklambilder/-filmer vara negrer -
men vi är inte där ännu

13%. Sök upp det om du tvekar...
Citera
2022-05-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag vet inte om det nödvändigtvis är så. Under det sena åttiotalet spreds det något sorts mulatt-ideal inom popkulturen, särskilt i Sverige. Tänk Gigi/Zenya Hamilton, Neneh Cherry, Tityo, Kayo, Blossom/David Tainton. En massa lagom bruna personer med rätt krusigt hår, alla barn till inflyttade högstatuspersoner inom Stockholms kultur- och nöjesliv. I Sverige är det generellt sett en nackdel att vara mörk (eller ens brun), men i nöjesbranschen är det en fördel. Inom mode/nöje/kultur anses det helt enkelt SNYGGT att vara svart eller mörk. Jag tror att det handlar väldigt mycket om det, för reklamfolket åtminstone.

Ungdomsserier från den perioden handlade ofta om en mörk kille som till en svensk skola, blev tjejernas favorit och fick stryk av vita snubbar. I Sverige är (eller åtminstone var) den mörka människan en spännande främling (nästan en övermänniska), medan han i USA var en högst vardaglig representant för en i landet existerande folkgrupp.
Den svarte snubben i en svensk reklamfilm representerar liksom inte Somalia, han representerar en kosmopolitisk klass av kulturmänniskor, för vilken hudfärg är lika med kulturellt kapital. Där har skillnaden mellan Sverige och USA.

Visst, inom musik var det väl längesen det var en nackdel att vara svart... Men jag vet inte om det var en nackdel att vara svart i Sverige förr i tiden. Typ när amerikanska desertörer kom till Sverige var vissa svarta. Tror inte de hade problem att få brudar...

Jo, åtminstone Vinterviken. Men det var väl när svenska filmer och speciellt serier på SVT började få en mer utpräglat antirasistisk framtoning.

Sen också detta att utländskt är exotiskt och spännande. Så du har väl inte helt fel men eftersom detta händer i hela västvärlden, är det antingen en internationell trend, en copy cat-grej eller kanske del av en agenda.
Citera
2022-05-09, 14:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Men hur köpstarka är dessa negrer förutom de som tjänar bra på att vara med i reklamen?

Motsägelsefullt nog handlar det inte alltid om pengar. Det är välkänt att varumärken lanserats i USA genom att man delar ut gratis grejer till svarta i fattiga områden, för det är man får rika vita att börja gilla vissa märken.

Den vita, köpstarka medelklassen har väldigt dålig självkänsla, och har på många sätt ingen riktig egen kultur. De ser sig om efter vad de kan plocka från andra hela tiden, men betraktar i princip inget som "sitt eget".
I botten på det här finns en uppfattning om svarthet som något genuint, och vithet som något konstruerat.
Citera
2022-05-09, 14:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Om jag går ner på stan ser jag kanske 1 eller två negrer på en dag. Har en kompis. Men varenda film, varenda serie, varenda spel, varenda reklam, varenda affish, varenda Netflix, varenda tablå, varenda vårdcentral, varenda marknadsgrej ska ha negrer i sig. i Sverige. Också lagt märke till att det är just negrer, och väldigt få asiater eller typ ens indier. Negrer, negrer, negrer. PÅ bilder och film stirrar jag säkert på ett 40 tal negrer om dagen, utan att jag själv valt det. Varför?

Hur kommer det sig att ca 50% av alla jag ser i media är negrer när jag nästan aldrig ser en neger på riktigt? Vilken verklighet är det media speglar egentligen? När man växte upp speglade media iaf ungefär verkligheten man levde i. Vad speglar media nu, med alla dessa negrer som visas upp?

Det är ju asiater med i en massa reklam också....har ökat under pandemin
Citera
2022-05-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Motsägelsefullt nog handlar det inte alltid om pengar. Det är välkänt att varumärken lanserats i USA genom att man delar ut gratis grejer till svarta i fattiga områden, för det är man får rika vita att börja gilla vissa märken.

Den vita, köpstarka medelklassen har väldigt dålig självkänsla, och har på många sätt ingen riktig egen kultur. De ser sig om efter vad de kan plocka från andra hela tiden, men betraktar i princip inget som "sitt eget".
I botten på det här finns en uppfattning om svarthet som något genuint, och vithet som något konstruerat.

Om det vore ett så vinnande koncept att ha en massa svarta människor i reklam, varför började det förhållandevis sent? Ett argument att folk är mer toleranta idag men folk har varit hyfsat toleranta under många decennier...
Citera
2022-05-09, 15:09
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

I USA är typ 18% negrer o där måste därför 18% av de i reklambilder/-filmer vara negrer -
men vi är inte där ännu

Hur menar du? Finns det en lag på detta?
Vem reglerar det isf?
Citera
2022-05-09, 15:33
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte för att jag egentligen vill, med automatik, misstro dig men du har inte kvar broschyren?

Jag tycker det vore intressant att med den som grund ställa UD frågan hur de tänkte AD 1986.
Lades broschyren ut i "svarta områden", där sannolikheten att många skulle välja att resa till Sverige knappast var särskilt hög, eller lades broschyren ut i mer kapitalstarka (läs: vita) områden där en sån broschyr rimligen bör ha lett till att en ev tänkt resa till Sverige definitivt lades på hyllan?

SD fanns väl inte 1986?
Annars var ju detta ett rätt så kreativt prank. Låta trycka upp broschyrer med UD som avsändare och sprida bilden av att i Sverige, nationen där uppe i norr där Polcirkeln skär genom landet, där dansar svarta människor numera (alltså då, 1986) runt en gammal nordisk-svensk fruktbarhetssymbol.
Och UD tvingas ut på gatorna och lova att så ser det minsann inte alls ut hos oss..

Jag tänker nu i samma banor om vi har den broschyren kvar som ett minne, vi reagerade oehört starkt på den, jag ska se efter om vi har den.
Den fanns att tillgå om jag inte minns fel på flygplatsen kan också ha varit på tågstationen i Niece, regionen är väldigt vit o rik.

Att få turism till Sverige det låg i tiden, Stockholm tävlade mot Helsingfors eller att så trodde dom och att den bild som förmedlades ansågs väl då som nu att vara attraktiv och att man hade tagit i lite extra för säkerhetens skull. Nu idag så stämmer bilden något sånär bara det att hottentotter utför krigsdans på våra gator.

Dem kommer aldrig att be om ursäkt, ett folkutbyte var och är målet.
Citera
2022-05-09, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur menar du? Finns det en lag på detta?
Vem reglerar det isf?

Ja minoriteter har rätt att tjäna pengar inom reklam i proportion till deras procentuella antal-
annars är det diskriminering.

Lärde mig detta då en negerfamilj gjorde reklam för värsta Chrysler Station Wagon-
jag - kan man sälja något på detta negrer begriper sig inte på bilar - svar de måste anlitas
i viss omfattning.

I Ankdammen är det annorlunda - här klagade negrerna o mellanöstingarna/muzlimerna
att dom aldrig fick vara med i TV - det fick bara infödingarna - vi kräver också att få vara
med o synas i TV - då skapade man TV-programmet EFTERLYST
Citera
2022-05-09, 18:45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ja minoriteter har rätt att tjäna pengar inom reklam i proportion till deras procentuella antal-
annars är det diskriminering.

Lärde mig detta då en negerfamilj gjorde reklam för värsta Chrysler Station Wagon-
jag - kan man sälja något på detta negrer begriper sig inte på bilar - svar de måste anlitas
i viss omfattning.

I Ankdammen är det annorlunda - här klagade negrerna o mellanöstingarna/muzlimerna
att dom aldrig fick vara med i TV - det fick bara infödingarna - vi kräver också att få vara
med o synas i TV - då skapade man TV-programmet EFTERLYST

Låter faktiskt inte riktigt som det är någon lag som kan kontrollera detta, jag menar de är inte så att nån plötsligt går in på en byrå och säger ”nästa reklam ni gör ska de vara en svart person i”
Citera
2022-05-09, 19:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Låter faktiskt inte riktigt som det är någon lag som kan kontrollera detta, jag menar de är inte så att nån plötsligt går in på en byrå och säger ”nästa reklam ni gör ska de vara en svart person i”

Gäller stora bolag med stora reklamkonton som då Chrysler CocaCola/Pepsi IBM osv
o de måste redovisa efter förfrågningar

Det började nog i mindre skala med indianerna
Citera
2022-05-09, 20:10
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Gäller stora bolag med stora reklamkonton som då Chrysler CocaCola/Pepsi IBM osv
o de måste redovisa efter förfrågningar

Det började nog i mindre skala med indianerna

Dom har ju inte bara inhouse byråer så det låter också konstigt.
Citera
2022-05-10, 06:51
Medlem
tjockballes avatar
Reklam vänder sig i första hand till kvinnor.
Även om kvinnor på det stora hela tjänar mindre pengar än män, spenderar de lejonparten av både sina och männens pengar.

Kvinnor är i allmänhet oerhört enfaldiga vad gäller budskap som upplevs komma från positioner av makt. Teve och reklam i den uppfattas som just det.

Eftersom den svenske mannen inte är mycket till man passerar denna hjärntvätt utan problem.

Syftet?

Efter andra världskriget kom judarna fram till att ett land med ca 30% ickevita aldrig skulle kunna frambringa ett nytt nazistparti.

Vi kommer vara där snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in