2022-05-09, 08:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det huvudsakliga skälet till att det är så mycket svarta i reklam, är nog att inget annat utseende representerar "det andra" på ett så uppenbart sätt som just svarta. En kines eller en arab kan mycket väl tänkas befinna sig i ett visst sammanhang av en helt legitim anledning, men det råder inget tvekan om att när en svart person är med, så har reklammakaren gjort sin mångfalds-läxa. I Sverige är det särskilt uppenbart, där det faktiskt inte finns så många svarta. Reklamen skulle svämma över MENA-människor, om det skulle finnas någon sorts representation över huvud taget.

Ett annat skäl är nog att många vita växte upp med exotiska föreställningar om svarta. Mycket av det som fyrtio- och femtiotalisterna håller heligt, påstår man kommer från "svart kultur" (jazz, blues osv). Därmed blir det tecken på god smak att omge sig med svarta.
Citera
2022-05-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det huvudsakliga skälet till att det är så mycket svarta i reklam, är nog att inget annat utseende representerar "det andra" på ett så uppenbart sätt som just svarta. En kines eller en arab kan mycket väl tänkas befinna sig i ett visst sammanhang av en helt legitim anledning, men det råder inget tvekan om att när en svart person är med, så har reklammakaren gjort sin mångfalds-läxa. I Sverige är det särskilt uppenbart, där det faktiskt inte finns så många svarta. Reklamen skulle svämma över MENA-människor, om det skulle finnas någon sorts representation över huvud taget.

Ett annat skäl är nog att många vita växte upp med exotiska föreställningar om svarta. Mycket av det som fyrtio- och femtiotalisterna håller heligt, påstår man kommer från "svart kultur" (jazz, blues osv). Därmed blir det tecken på god smak att omge sig med svarta.

Jo, men man kan också dumpa en speciell svensk tolkning då det förekommer liknande i England, USA etc. Senare kan det vara så att det började i USA och spreds till Sverige och andra ställen?
Citera
2022-05-09, 09:54
Medlem
Jag kollade på reklam och information för en produkt. Där var det en vit man med en svart dotter och frugan var svart.

Det kändes på något sätt lite "onaturligt" och även detta har andra (både vita och färgade) skrivit om... Rasblandade förhållanden av detta slag är inte alls så vanliga i västerländska samhällen. Inte ens i USA...

En trolig delvis anledning är att de vill ha med så många etniciteter som möjligt. Antingen pga någon felriktad känsla för "rättvisa" men även detta är "sjukt". Det finns inget som säger företag har en skyldighet att representera olika etniciteter i sina reklamer. Naturligt hade väl varit att om man bara ska ha en etnicitet, köra med majoriteten i landet?

Eller om de tror de kan nå fler genom att representera fler etniska grupper. Men att i Sverige då ha med en massa afrikaner är inte helt logiskt då deras kundkrets troligen inte består av stor andel färgade.
Senast redigerad av Snobird 2022-05-09 kl. 10:07.
Citera
2022-05-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ibland blir det helt verklighetsfrånvänt. Finns nån reklam om pensionsförsäkringar där en gammal negerkvinna sitter och myser över de förnuftiga och strategiska val hon gjorde långt tidigare i livet som nu gör att hon lever ett gott liv. Eller en annan där nån yngre negersnubbe är alldeles till sig över de avancerade, tekniska innovationer som en ny elbil innehåller.

Fattar inte reklambyråerna att dessa osannolika upplägg inte säljer? Negrer som planerar decennier i förväg och negrer som intresserar sig för avancerad teknik skaver helt enkelt, kan nog både tvättäkta rasister och värdegrundfanatiker hålla med om.

Eller som vissa nämnt i USA, reklamer för lyxiga produkter med svarta i reklamen när majoriteten av köparna med den nivå av pengar inte är svarta. Därför hävdar vissa att reklamer mer än förr skildrar något helt fiktionellt.

Att en reklam i Sverige riktad till svenskar har en majoritet svarta är egentligen helt bisarrt.
Senast redigerad av Snobird 2022-05-09 kl. 10:05.
Citera
2022-05-09, 10:11
Avslutad
Köper ingenting från företag som använder svarta i marknadsföring.

Känner ingen saknad, finns hur mycket företag och produkter som helst.

Votera med plånboken! Det hjälper!
Citera
2022-05-09, 10:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag försöker bojkotta företag som man märker att aktivt kör Woke-skiten och mångkulturlögnen. Att bojkotta alla som har negerreklam går nog inte då det är nästan alla men vissa företag verkar utmärka sig extra tydligt. Typ Ikea, H&M etc. Såna som riktar in sig främst på kvinnliga kunder.
Citera
2022-05-09, 10:20
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Hon den där Fatima Ekman
Hon är ju hottentott.
Såg en neger i affären förra veckan.
Lite OT.
Det var på den tiden det var tillåtet att dra ett skämt och ingen blev "kränkt".
Det var tider det, man gav och man tog.
Ett gott skratt förlänger livet.

Kan en historia om två som jobbade på Domnarvet.
Den ene från Kiruna och den andre från xx och på cykel.
Förr skrattade alla så de vek sig, men drar jag den offentligt nu så får jag väl sitta inne.
(På älgjakten funkar den dock fortfarande.)
Citera
2022-05-09, 10:24
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Visst, sex-appeal kan jag köpa som argument då, men latinos och sydeuropeer brukar också räknas som män som har sex-appeal till kvinnor. Ifall man vill blanda folkslag så är det ju också bra ifall vita män och östasiatiska kvinnor dyker upp på reklamen, det går ju snabbare då.

Läser alla inom kommunikation då Kalergi? Vill bara få konkreta steg-för-steg hur denna konspiration kan fungera rent praktiskt.

Kalergi själv var ju en blandning mellan en japansk kvinna och en europe, så man kan ju undra varför han inte förordade sin egen typ av blandning till framtida bortblandade världsmedborgaren?

Slutligen, så har vi i just Sverige alltså mest fått arabisk invandring och för att rasblandningsreklam ska göra omedelbar verkan borde det vara araber och vita som syns, för det är ju svårt för alla vita kvinnor att hitta en västafrikansk man att para sig med.

De latinos som inte är vita är bruna, kortväxta, och inte generellt ansedda som attraktiva. Dessutom har ju negrer rykte om sig att vara både atletiska och storkukade. Östasiatiska kvinnor producerar inga mörkhyade barn, och vita män ska som sagt helst kopplas bort från genpoolen.

Som jag skrev innan, araber vill inte blanda sig. Nog spiller de väl lite bastarder med vita kvinnor efter sig, men deras uppgift är att upprätthålla rasen oblandad. Eller åtminstone religionen.

Om du vill få konkreta steg får du göra som vi andra, lägga ihop två och två. Vem tror du ska avslöja sanningen och lägga upp konkreta bevis på Flashback??
Citera
2022-05-09, 11:06
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
De latinos som inte är vita är bruna, kortväxta, och inte generellt ansedda som attraktiva. Dessutom har ju negrer rykte om sig att vara både atletiska och storkukade. Östasiatiska kvinnor producerar inga mörkhyade barn, och vita män ska som sagt helst kopplas bort från genpoolen.

Som jag skrev innan, araber vill inte blanda sig. Nog spiller de väl lite bastarder med vita kvinnor efter sig, men deras uppgift är att upprätthålla rasen oblandad. Eller åtminstone religionen.

Om du vill få konkreta steg får du göra som vi andra, lägga ihop två och två. Vem tror du ska avslöja sanningen och lägga upp konkreta bevis på Flashback??

Jag ifrågasätter knappt ens din teori, Kalergi är en viktig tänkare bakom hela EU-projektet, så jag kan ju tänka mig att han har inflyttande inom alla typer av områden.

Men jag vill koppla ihop alla stegen från Kalergi till studier i kommunikation, till reklambyråns intresse i sådana teorier (borde inte deras mål att bara sälja produkter?).

Eftersom du lade upp teorin (som är bäst hitills i tråden) så hoppades jag bara att du kunde förklara närmare teorin.
Citera
2022-05-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag försöker bojkotta företag som man märker att aktivt kör Woke-skiten och mångkulturlögnen. Att bojkotta alla som har negerreklam går nog inte då det är nästan alla men vissa företag verkar utmärka sig extra tydligt. Typ Ikea, H&M etc. Såna som riktar in sig främst på kvinnliga kunder.
Samma här. De företagen vill uppenbarligen inte ha vita män som kunder, och då ska de få slippa det.
Citera
2022-05-09, 12:21
Avstängd
Men hur köpstarka är dessa negrer förutom de som tjänar bra på att vara med i reklamen?

I USA är typ 18% negrer o där måste därför 18% av de i reklambilder/-filmer vara negrer -
men vi är inte där ännu
Citera
2022-05-09, 12:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, men man kan också dumpa en speciell svensk tolkning då det förekommer liknande i England, USA etc. Senare kan det vara så att det började i USA och spreds till Sverige och andra ställen?

Jag vet inte om det nödvändigtvis är så. Under det sena åttiotalet spreds det något sorts mulatt-ideal inom popkulturen, särskilt i Sverige. Tänk Gigi/Zenya Hamilton, Neneh Cherry, Tityo, Kayo, Blossom/David Tainton. En massa lagom bruna personer med rätt krusigt hår, alla barn till inflyttade högstatuspersoner inom Stockholms kultur- och nöjesliv. I Sverige är det generellt sett en nackdel att vara mörk (eller ens brun), men i nöjesbranschen är det en fördel. Inom mode/nöje/kultur anses det helt enkelt SNYGGT att vara svart eller mörk. Jag tror att det handlar väldigt mycket om det, för reklamfolket åtminstone.

Ungdomsserier från den perioden handlade ofta om en mörk kille som till en svensk skola, blev tjejernas favorit och fick stryk av vita snubbar. I Sverige är (eller åtminstone var) den mörka människan en spännande främling (nästan en övermänniska), medan han i USA var en högst vardaglig representant för en i landet existerande folkgrupp.
Den svarte snubben i en svensk reklamfilm representerar liksom inte Somalia, han representerar en kosmopolitisk klass av kulturmänniskor, för vilken hudfärg är lika med kulturellt kapital. Där har skillnaden mellan Sverige och USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in