2022-05-06, 19:26
Medlem
Skapliga ökningar https://www.di.se/live/flera-aktiva-olje-och-gasriggar-i-usa/
Citera
2022-05-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det känns lite som oljetankern redan lagt ut. Nu när det blev krig kunde man nog ha insett att olja var rätt även om kriget inte inträffade i Mellanöstern. Men frågan är om man redan i höstas hade haft goda orsaker att gå in i olja. Den kris i försörjningskedjorna som då talades om påstods kunna ge allmän stagflation och kanske t.o.m. olja drabbas?

Man vad säger ni råvaruintresserade om

1. livsmedel
2. jordbruksprodukter

Vilka lite större eller bredare placeringsalternativ (som man lätt når med Avanza och inte behöver övervakas varje dag) skulle ni rekommendera om det blir kris i Europa gällande jordbruksprodukter eller livsmedel generellt?
Du kan börja med att lyssna på avsnitt 233 av Avanzapodden som gästades av Torbjörn Iwarsson. Han är krönikör på ATL och har arbetat på de svenska storbankerna.
Senast redigerad av Tryckvakt 2022-05-06 kl. 22:59.
Citera
2022-05-07, 13:04
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Du kan börja med att lyssna på avsnitt 233 av Avanzapodden som gästades av Torbjörn Iwarsson. Han är krönikör på ATL och har arbetat på de svenska storbankerna.

Varför inte köpa sedelpressar som är inom o&g istället? Största anledningen till höga livsmedelspriser är i regel höga bränslekostnader, gå till källan av problemet.

Nu kan inte jag något om livsmedelsbranschen, mer än att jag förstår att man måste äta. Man måste å andra sidan också tanka grejerna man kör runt i.
Citera
2022-05-08, 00:08
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Varför inte köpa sedelpressar som är inom o&g istället? Största anledningen till höga livsmedelspriser är i regel höga bränslekostnader, gå till källan av problemet.
Det finns ett case för spannmål iom att både Ryssland och Ukraina är stora exportörer. Annars har du ju helt rätt att man måste gå till källan. Det finns ingen vits att placera sig längre upp i värdekedjan där intäkter i bästa fall hänger med kostnaderna.
Citera
2022-05-09, 17:07
Medlem
Naturgasturkens avatar
Intressant dag, folk säljer allt i ren panik. Oavsett hur det fundamentala ser ut. Ser att min portfölj med aktier i olja och gas är ner 8% så struntar i att logga in mer idag. Kommer ändå inte att sälja så länge det långsiktigt ser såhär pass bra ut. Dessutom kommer många av juniorerna utnyttja sina kassor nu till att köpa på sig massor av aktier i raset. Perfekt att så många rapporterat sina Q1 så att de får börja handla.

Investerare ser hur FAANG/tech, Ponzi (crypto), övervärderade fastighetsbolag och annat rasar och allt lyser rött och dumpar då av olja, gas, uran, livsmedel mm i ren panik. SPUT har nu en rabatt på mer än 10%, flera oljebolag värderas till 2-4 gånger det fria kassaflödet (och därför skulle vara billigare än nästan allt på börsen även om oljepriset sjönk med 30% från dagens nivåer) mm.

Verkar däremot som att PM kommer floppa den här cykeln. Trots år av hypande från silverklämmarna (de är för tusan betydligt mer sektiga, konspiratoriska och instängda i sina ekokammare än vad vi oljebaroner är!) blev det aldrig något rally i silver och nu faller metallen och PM-bolagen blev inte tryckpressarna som alla förutspådde. Kan inte priset på guld och silver dra med denna inflation, krig i Europa, ökad nationalism, kommande massvält mm kommer det aldrig att dra. Istället ser det ut att bli som under finanskrisen då både guld och silver faktiskt föll ordentligt.

Vidhåller att jag i framtiden planerar att ha fysiskt guld hemma som försäkring, men tiden verkar vara över för guld och solver som ren investering för att över tid tjäna pengar.

Kul tillägg från Twitter:
Citat:
The good news for El Salvador is it has decades of experience being a broke country
Med hänvisning till att Bitcoin har gått ner 51% på 6 månader (ungefär då El Salvador gjorde Bitcoin till officiell valuta).
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-09 kl. 17:10.
Citera
2022-05-09, 17:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Byggde vidare på diskussionen förra veckan, och minskade ned metaller ordentligt, bl a Alcoa, Freeport-McMoRan och Giyani Metals vid öppning. Tyvärr var raset så snabbt så hann inte få ut enligt planer på Alphamin och Palladium One Mining. Säljorders dissades
Citera
2022-05-09, 17:34
Medlem
det enda som går bra idag i min portfölj är Short tesla med 4x häv. man får vara glad för det lilla
Citera
2022-05-09, 17:41
Medlem
TheRiddle-s avatar
Råvaror generellt har varit lite tråkigare senaste månaden. Visserligen roligare än börsen överlag.
Kakao tycker jag ser lite intressant ut dock, den har inte alls följt med liknande råvaror som spannmål, socker etc. Visserligen ingen basvara på samma sätt, men många av faktorerna som dragit upp priset på andra råvaror bör ju gälla på samma sätt för kakao.
Intressant rapport från International Cocoa Organization: https://www.icco.org/wp-content/uploads/ICCO-Monthly-Cocoa-Market-Report-March-2022.pdf
Citera
2022-05-09, 18:36
Medlem
brolinlevers avatar
Ja, idag var inte rolig, köpte dippen för tidigt. Oljan är tydligen nere på 70 dollar om man kollar raset, och inte ens då skulle de kännas särskilt dyra. Åtminstone inte om man tänker att priset stannar där ett tag.

I övrigt håller jag nog med om att det inte ser ut som att guld blir den hedge i alla fall jag trodde. Silver-bullen har jag varit skeptisk till hela tiden, så jag har bara ett silverbolag, men det rosar inte heller marknaden.

Nej, inte kul när man tappar en halv årslön på en dag
Citera
2022-05-09, 19:24
Medlem
bajssprutans avatar
Min teori, och det är bara min teori är att silver blir bombat i sin egenskap av industrimetall, inte ädelmetall som guld.
Koppar håller nästan 4.20 vilket är positivt.

Mer demand destruction i stål syns hos Volvo cars idag pga gulingarnas freakout.
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Volvo Cars tvingas åter stoppa produktionen i sin fabrik i Torslanda i Göteborg och nu för elva skift mellan tisdag och torsdag, enligt Göteborgs-Posten.

Orsaken är materialbrist.

"Det handlar mycket om störningar i Kina, från nedstängningen där. Det mesta är kopplat till leverantörsproblem där", säger presstalespersonen Ian Tonkin till tidningen.
Och kriget i Ukraina fördärvar naziwagens supplylines. Skönt att jag får en Fårrd snart.
Citera
2022-05-09, 19:40
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Min teori, och det är bara min teori är att silver blir bombat i sin egenskap av industrimetall, inte ädelmetall som guld.
Vad silverklämmarna inte pratar om är att bara ca 15% av allt silver används till mynt och tackor resten går till tillverkningsindustrin (ca 60%), smycken (20%) och diverse annat typ legeringar mm. Så ökad stacking och liknande har liten påverkan och tillintetgörs lätt av minskat inköp av industrin samt nedgång i köpen av silversmycken när folk måste prioritera mat, drivmedel och ökade boendekostnader.

Var ett jävla snack om solpaneler som skulle öka på silverbehovet radikalt men det börjar kännas rätt ute nu. Dels har det framkommit att solpaneler är en bluff från ett miljöperspektiv och med SMR lär även skitländer som Indien som ansågs som solpanelernas framtid, köra på SMR istället. Som lök på laxen utgick alla kalkyler från glädesiffror om att panelerna skulle linjärt minska i kostnad framöver på samma sätt som de gjort de senaste tio åren (vilket drivits av Kinesisk slavarbete och miljöförstöring).
Citera
2022-05-09, 23:20
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Intressant dag, folk säljer allt i ren panik. Oavsett hur det fundamentala ser ut. Ser att min portfölj med aktier i olja och gas är ner 8% så struntar i att logga in mer idag. Kommer ändå inte att sälja så länge det långsiktigt ser såhär pass bra ut. Dessutom kommer många av juniorerna utnyttja sina kassor nu till att köpa på sig massor av aktier i raset. Perfekt att så många rapporterat sina Q1 så att de får börja handla.

Investerare ser hur FAANG/tech, Ponzi (crypto), övervärderade fastighetsbolag och annat rasar och allt lyser rött och dumpar då av olja, gas, uran, livsmedel mm i ren panik. SPUT har nu en rabatt på mer än 10%, flera oljebolag värderas till 2-4 gånger det fria kassaflödet (och därför skulle vara billigare än nästan allt på börsen även om oljepriset sjönk med 30% från dagens nivåer) mm.
Mer konfirmationsbajs (Smutz lätt fyndiga term) för att muntra upp:
Citat:
Energy stocks getting caught up in the overall market contagion. With stocks -4%, what isn't changing that much today? The free cashflow hitting the corporate bank accounts and daily multiple compression that brings. With many stocks trading <2x EV/CF at $100, we remain bullish!
https://twitter.com/ericnuttall/status/1523667024752570368
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in