2022-04-23, 02:00
Medlem
Som frågan lyder.

Hur är det att arbeta på advokatbyrå?
Är det debiteringshets och stress samt långa dagar även på dessa byråer?

Har blivit avskräckt av Lindahl och Mannheimer.
Citera
2022-04-23, 08:45
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon

Ja, du säljer din tid med målsättningen att bli partner. Vill du jobba som jurist med 8-17 dagar är byråer helt fel plats.
Citera
2022-04-24, 08:41
Medlem
Även ex Delphi? Wåhlin law?
Citera
2022-05-09, 19:26
Avslutad
Som ny jurist så får du tagande om ”slaskjobben” som ny på en byrå generellt. Speciellt om du är ung och nyexaminerad… Juristvärlden har en väldigt tuff och tävlingsinriktad arbetsmiljö där man förväntas armbåga sig fram om man inte väljer att frilansa. Men de ”enklaste” pengarna i början är att börja på byrå.

Finns mängder med youtubers som berättar sina erfarenheter av olika byråer och oftast handlar det om varför dom lämnar juridiklivet… Många går in i väggen eller känner sig mobbade etc.

Har för mig att jurister har den högsta självmordsstatistiken bla d alla yrkesgrupper. Men det ska inte avskräcka om man brinner för lag och rätt… Blir man jurist bara för prestigen, pengarna och det fina livet, då kan man gått gå in i väggen
Citera
2022-07-18, 23:36
Medlem
Det här funderar jag också på. Jag har fått för mig att det finns mindre byråer där arbetsmiljön faktiskt är hållbar. Det svåra verkar bara vara att hitta dem. Finns någon här med erfarenhet från sådana byråer? Ge gärna tips på hur vi andra kan hitta dit också ;-)
Citera
2022-07-19, 00:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Som ny jurist så får du tagande om ”slaskjobben” som ny på en byrå generellt. Speciellt om du är ung och nyexaminerad… Juristvärlden har en väldigt tuff och tävlingsinriktad arbetsmiljö där man förväntas armbåga sig fram om man inte väljer att frilansa. Men de ”enklaste” pengarna i början är att börja på byrå.

Finns mängder med youtubers som berättar sina erfarenheter av olika byråer och oftast handlar det om varför dom lämnar juridiklivet… Många går in i väggen eller känner sig mobbade etc.

Har för mig att jurister har den högsta självmordsstatistiken bla d alla yrkesgrupper. Men det ska inte avskräcka om man brinner för lag och rätt… Blir man jurist bara för prestigen, pengarna och det fina livet, då kan man gått gå in i väggen

Sverige eller utlandet - sverige är du säker på att det inte handlar om jurister som inte lyckades skaffa
juristjobb.

Hur är det med mäklare då - som jobbar på no-cure no-pay o skall göra ägarna mångmiljonärer
med en liiiiteeen peng till de själva.

PS - asbestfolket behövde inte döda sig själva - det löste sig ändå
Citera
2022-07-19, 09:12
Medlem
bogslayers avatar
Som nyexad förväntas du i princip jobba som en galning, även de erfarna jobbar mycket. Min bror gick ut juristprogrammet 96 och jobbade 80-timmarsveckor på en skattebyrå. Nu som erfaren jurist blir det väl en 50 timmar i veckan, och då har han det ganska chill enligt honom.

Arbetstidslagen och arbetsmiljölagen verkar inte gälla inom vissa verksamheter i vårat samhälle, ex små teknikföretag och byråer.
Citera
2026-02-19, 17:10
Medlem
Citat:
Som frågan lyder.

Hur är det att arbeta på advokatbyrå?

Har blivit avskräckt av Lindahl och Mannheimer.

Jag kan tillägga att jag numera arbetar på byrå. Visst sitter jag vissa kvällar till 22/23 men mer för att jag tar ansvar och vill det. Tror ändå utslaget jag jobbar 8 h per dag och är en av de som debiterar mest. Är en av de stora byråerna men vi har work life balance.
Citera
2026-03-03, 14:00
Medlem
Citat:
Jag kan tillägga att jag numera arbetar på byrå. Visst sitter jag vissa kvällar till 22/23 men mer för att jag tar ansvar och vill det. Tror ändå utslaget jag jobbar 8 h per dag och är en av de som debiterar mest. Är en av de stora byråerna men vi har work life balance.

Vilken byrå, om du vill säga? Iom att det är en stor byrå menar jag att du ändå lär vara rätt anonym haha. Brukar du kunna ta helt lediga lördagar? Upplever du att arbetsbördan varierar mycket mellan de olika verksamhetsgrupperna på din byrå, vilka områden är isf mer vs mindre arbetstunga?
Citera
2026-03-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumpen23
Vilken byrå, om du vill säga? Iom att det är en stor byrå menar jag att du ändå lär vara rätt anonym haha. Brukar du kunna ta helt lediga lördagar? Upplever du att arbetsbördan varierar mycket mellan de olika verksamhetsgrupperna på din byrå, vilka områden är isf mer vs mindre arbetstunga?
M&A jobbar mer nätter och mest skulle jag säga. Jag tittar ofta inte på mobilen på helgerna. Ibland går jag in och jobbar någon lördag mer för att jag vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in