2022-05-08, 22:53
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Han fick tarmbesvär av rött kött.

Bönor har jag hört han åt mycket av som orsakade magbesvär som ”botades” med diverse knarkcocktails.
Citera
2022-05-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Mycket bra incitament. Uppskattas mycket!

Tror jag och många andra väldigt mycket vill ha information. Förstahandsinformation. Berättelser från dina släktingar i Ukraina.

Hur mår folk?
Hur ser man på framtiden?

Gud. Vet inte vad jag ska börja. Majoriteten av våra familjevänner har flytt till Tyskland och Holland. En familjeväns son gömmer sig dock i Ukraina med sin fru för han vill inte bli indragen till kriget. Pratade idag med mina barndomsvänner som är med i kriget. Dom berättade att grejerna dom hade fått från Sverige var jätte bra och uppskattade väldigt mycket. Men så hörde jag i bakgrunden att nån högt uppsatt sa att amerikanerna skickade gamla vapen att det inte ens går att använda. Det var något jag hörde men gick inte in på det så mycket med min barndomskompis.

Ryska soldater har fått nya uniformer som ser exakt ut som SS uniformer. Så har dom ett Z på ärmen som ser exakt ut som nazist märket och färgen. Mina barndomskompisar kunde verkligen inte fatta vad dom såg. Jag själv tappade hakan när dom förklarade.

Vad jag uppfattar det som så håller alla upp hoppet. Man diskuterar inte där ''när Ryssland tar över Ukraina så...'' ect. Alla håller upp hoppet och hoppas att dom kan dra ut på det så att Putin börjar tröttna. Jag har en barndomskompis här i Sverige som är halv ryss. Hon berättade till mig att hennes mammas vän son åkte till Ukraina för en militär övning. Sluta med att han dog där borta.
Jag och min pojkvän diskuterade om detta hur Putin tänker. Om han nu tar över Ukraina. Hur fan ska han styra det? Det kommer leda till inbördeskrig. Ingen vill ha honom som en ledare.

Min familj och jag hjälper väldigt mycket till med ukrainare som har kommit hit till våran stad. När jag pratar med tjejerna som är i min ålder om hur det var där borta. Så får jag alltid tryck över bröstet. En grej som jag har verkligen inte släppt var när en ukrainsk kille var inne på sin mammas telefon och gick in på sin tiktok och så var det ett klipp med skott ljud på. Vi var kanske 30 pers i salen och alla ukrainare reagerade så starkt på det ljudet så alla blev tysta. Det var en liten flicka som tog sina händer över öronen och fick panik. Jag, min pappa och mamma var dom enda som inte reagerade. Det går verkligen inte att ta in det som händer där borta. Tror jag är i en förnekelse. Speciellt det att dom bombade ned mormors hus. Allt är så hemskt just nu.
Citera
2022-05-08, 22:54
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tyvärr har många debattörer svårt att läsa och ta till sig det klistrade moderatormeddelande som lyder:

Citat:
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.

// mod

Sannolikheten ökar därmed för att brott mot ovanstående kommer att innebära varning.

/Moderator
Citera
2022-05-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dessvärre så ser jag inte Putin & arkitekterna för detta att ge upp. För de har bara ett val : Segra eller hamna i "wall of shame" i ryska historieböcker. De vet detta, och kommer att vara villiga att köra igenom kaklet..

Tyvärr är det så. De kan bara köra det in i - eller igenom - kaklet. Finns ingen återvändo. Tyvärr för alla (inklusive den ryska befolkningen).
Citera
2022-05-08, 22:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Och inget vidare för ryska vapenexporten.

Det verkar som om länder de har samarbetat med som Indien fattade det här redan innan och avbröt sina kontrakt. Men det ger ju inga poäng för framtiden om ryssarna ska ha råd att bygga nya vapen att deras vapen suger när de kommer till test.

Men annars egentligen inget nytt. Iran kunde nästan vinna över Irak beroende på att USA innan revolutionen hade gett Iran F-14. Israel slaktade i princip alla sina grannar med sina vapen från väst medan grannarna hade sovjetiska. En av anledningarna till att Sovjet föll för de kunde inte matcha väst i teknologisk utveckling. Så kommer ju inte som någon överraskning annat än kanske för Putin.
Citera
2022-05-08, 23:00
Medlem
3500 bekräftade förluster av tyngre fordon för ryssarna.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

1000 för Ukraina.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html

Gissar att det inte är lika stor ratio när det gäller manskap.
Citera
2022-05-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Det hela handlar om att Kremlin sakta men säkert börjat mjuka upp det ryska folket för det kommande nederlaget.

Ursäkten till den misslyckade "specialoperationen" kommer vara att det var NATO ryssen mötte i Ukraina.

Det gubben sa var sant, vettig eller ej.
Spännande. Det kan gott vara så att man mjukar upp inför ett tillbakadragande från den stora invasionsplanen och istället siktar på att hålla ryssområdena i östra Ukraina + lite svartahavskust.

Man mjukar upp så att man inte behöver "tappa ansiktet" när det inte blir någon större seger liksom.
Citera
2022-05-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Intelslava är en rysk propagandakanal där absolut ingenting har med sanningen att göra.

Det var de som hävdade att slagskeppet Moskva bogserades till varv för att snart vara i stridbart skick!
Hur som helst är det extrema mängder med ukrainska förluster som visas där och det väger upp den här totala slagsidan där det verkar som att Ukraina bara vinner och vinner och vinner medan alla hejar på som om det var en fotbollsmatch.
Citera
2022-05-08, 23:03
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet att det är många som tror det är på det sättet. Kärnvapen (atombomber) är avsedda att brisera ett hundratal meter ovan markyta för att skapa största möjliga förstörelse- en markbrisad är ett sämre alternativ för tänkt syfte men- som du skriver, skapas därvid ett stoftmoln som innehåller en hel del kortvarig radioaktivitet som kan spridas miltals omkring efter vindens riktning. Gammastrålningen är den som tar sig längst och ger den initiala stråldosen. Därefter följer den mer korta neutronstrålningen båda dessa är att likna vid en engångsdos. Sedan kommer fissionsprodukterna och de är dessa som kan kontaminera ett område på det sätt du pekar mot och behöver mycket damm och grus för att bäras dit vinden pekar. Det radioaktiva dammet sköljs med tiden bort av regn och späds alltmer ut med dess spridning. Det är frågan om dagar och veckor- inte år...

Njae, det där är faktiskt bara en teori- en hypotes som lyckligtvis inte kunnat bevisas eller motbevisas. Det finns många luckor i den där teorin om atomvinter och vid beräkningar har man varit tvungen att beräkna fler än 100.000 atombomber av Hiroshimadignitet som samtidigt briserar. Dessa tidiga bomber är visserligen ganska klena jämfört mot de nutida, ändå... det är endast en teori som man självfallet inte helt kan bortse ifrån men i de räkneexempel som finns räcker dagens alla i världen samlade lager av atombomber inte till för att de skall nå upp till de hypotetiska kriterierna, antalet måste mer än fördubblas och ogärningen skall ju också synkroniseras mellan alla kärnvapenmakter. Det kan ju också bli ett bekymmer att få alla gå med på ett sådant märkligt hyss.

Angåendes atomvintern så kan man förstås föreställa sig att ett stort antal kärnvapenexplosioner skulle orsaka en hel del stoft/sot/damm. Det huvudsakliga argumentet är då att explosionen skulle orsaka ett stort antal bränder och att det är bränderna som sprider sot/stoft som sedan hindrar solinstrålningen när stoftet sprids globalt med jetströmmarna. En verklig händelse som dock ganska tydligt motbevisar atomvinterhypotesen är Iraks invasion av Kuwait. Vid reträtten därifrån satt de fyr på tusentals oljekällor som stod och brann i flera månader. Sotet från dessa spreds dock inte alls så långt som man trott, med globala mått mätt var det bara en lokal händelse (även om visst sot nådde bort mot Iran och Pakistan). Mycket lite sot steg så högt att de nådde jetströmmarna. Ska tydligen behövas väldigt speciella förutsättningar för att en kärnvapenexplosion ska kunna orsaka global stoftspridning, precis som du är inne på.
Citera
2022-05-08, 23:04
Medlem
Är Putin klar med sin "tillfälliga militära operation" imorgon tro? Eller.
Någon som förstår om han förstår vad han håller på med?
Citera
2022-05-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Hur som helst är det extrema mängder med ukrainska förluster som visas där och det väger upp den här totala slagsidan där det verkar som att Ukraina bara vinner och vinner och vinner medan alla hejar på som om det var en fotbollsmatch.

Så fort någon eller något visar en annan bild än deras Twitter/Reddit källor så blir det kognitiv dissonans direkt. 😏
Citera
2022-05-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Småtjejer och cuckboys, blir verkligen förvånad att unga kvinnor och fikusar är folkförrädare 😏

Undrar om det finns ett samband mellan demografier som röstar för massinvandring, feminism m.m och som påstår att Putin är en krigsbrottsling 🤔

Jag tror vi vet svaret.
Det är sant. Väst har stora problem så sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in