Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Mycket bra incitament. Uppskattas mycket!
Tror jag och många andra väldigt mycket vill ha information. Förstahandsinformation. Berättelser från dina släktingar i Ukraina.
Hur mår folk?
Hur ser man på framtiden?
Gud. Vet inte vad jag ska börja. Majoriteten av våra familjevänner har flytt till Tyskland och Holland. En familjeväns son gömmer sig dock i Ukraina med sin fru för han vill inte bli indragen till kriget. Pratade idag med mina barndomsvänner som är med i kriget. Dom berättade att grejerna dom hade fått från Sverige var jätte bra och uppskattade väldigt mycket. Men så hörde jag i bakgrunden att nån högt uppsatt sa att amerikanerna skickade gamla vapen att det inte ens går att använda. Det var något jag hörde men gick inte in på det så mycket med min barndomskompis.
Ryska soldater har fått nya uniformer som ser exakt ut som SS uniformer. Så har dom ett Z på ärmen som ser exakt ut som nazist märket och färgen. Mina barndomskompisar kunde verkligen inte fatta vad dom såg. Jag själv tappade hakan när dom förklarade.
Vad jag uppfattar det som så håller alla upp hoppet. Man diskuterar inte där ''när Ryssland tar över Ukraina så...'' ect. Alla håller upp hoppet och hoppas att dom kan dra ut på det så att Putin börjar tröttna. Jag har en barndomskompis här i Sverige som är halv ryss. Hon berättade till mig att hennes mammas vän son åkte till Ukraina för en militär övning. Sluta med att han dog där borta.
Jag och min pojkvän diskuterade om detta hur Putin tänker. Om han nu tar över Ukraina. Hur fan ska han styra det? Det kommer leda till inbördeskrig. Ingen vill ha honom som en ledare.
Min familj och jag hjälper väldigt mycket till med ukrainare som har kommit hit till våran stad. När jag pratar med tjejerna som är i min ålder om hur det var där borta. Så får jag alltid tryck över bröstet. En grej som jag har verkligen inte släppt var när en ukrainsk kille var inne på sin mammas telefon och gick in på sin tiktok och så var det ett klipp med skott ljud på. Vi var kanske 30 pers i salen och alla ukrainare reagerade så starkt på det ljudet så alla blev tysta. Det var en liten flicka som tog sina händer över öronen och fick panik. Jag, min pappa och mamma var dom enda som inte reagerade. Det går verkligen inte att ta in det som händer där borta. Tror jag är i en förnekelse. Speciellt det att dom bombade ned mormors hus. Allt är så hemskt just nu.