2022-04-30, 00:57
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowIMetYourFather
Besöker inte flashback så ofta, men tänkte att jag kunde kolla vad som skrivs här angående Ukraina och Ryssland invasionen. Jag är nämligen halv ukrainsk (mamma är ukrainsk) och jag pratar ukrainska. Är född i Sverige men min familj besökte Ukraina varje sommar där min mormor bodde. Min mormor bodde
i Cherson Oblast, nova kakhovka. Min mormor bodde kvar i Ukraina men dog i slutet av 2018. Vi fick reda på av min mammas väninna där borta att mormors hus hade blivit bombad. Dock så landade det på taket och konstigt nog så klarade sig huset ändå ganska bra. Dock mormors granne mittemot dog pappan till familjen när han skulle gå ut på baksidan för att hämta sin sons favorit leksak så blev han träffad av splitter av något slag (mina föräldrar berättar inte så mycket för mig och min lillasyster. Men våra äldre syskon fyller in på vad som händer där borta med familjevänner osv) Om det är något ni undrar över specifikt då jag har kontakt med mina barndomsvänner där borta (majoriteten är med i kriget nu) så kan ni bara fråga så kan jag höra med dom.

Mycket bra incitament. Uppskattas mycket!

Tror jag och många andra väldigt mycket vill ha information. Förstahandsinformation. Berättelser från dina släktingar i Ukraina.

Hur mår folk?
Hur ser man på framtiden?
Citera
2022-04-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Spirit
Hade lite dejt med en Ukrainska ett tag, och hon berättade att Ukrainska människor var vitt skilda från ryssar, ett helt skiljt människoslag än ryssar. Väldigt olika ryssar, helt och hållet...stämmer det?
Nja. Ryssar och ukrainare är ungefär som svenskar och danskar.
Citera
2022-04-30, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82

Hur vet du det?
Citera
2022-04-30, 01:28
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Ja, som det var mellan dansk och svensk på 1600- talet, typ.
Citera
2022-04-30, 01:36
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Trupperna slåss inte på lika villkor. Ryssarna har överlägset artilleri och kan dessutom använda flyget mot ukrainska soldater som håller ställningar på marken. Efter långvarig beskjutning så kan de decimerade ukrainska styrkorna inte sätta emot så mycket mer.
Än så länge är ryssarna överlägsna när det gäller artilleri. Därav att vi ser operationell reträtt på någon kilometer här och där från ukrainsk sida ibland.

Den tidigare amerikanske befälhavaren för USA:s styrkor i Europa, general Mark Hertling, skriver lite om det i den här tråden: https://twitter.com/MarkHertling/status/1519839018187476997

Ukraina har dåligt med sovjetisk ammunition och är underlägsna när det gäller artilleri.
Enorma mängder av modern artilleri (M777 med gps-styrda granater) och artilleriradar som kan fastställa positionen av de ryska pjäserna med stor noggrannhet är på väg. Då kommer de kunna svara med att skjuta bort det ryska artilleriet istället för att backa.

Det tar dock tid att få detta på plats samt att hinna utbilda personalen. Tills dess får ukrainarna fortsätta med försöka orsaka ryssarna så stora förluster som möjligt vid deras framryckning, genom att befästa sina positioner väl.
Senast redigerad av ksv 2022-04-30 kl. 01:38.
Citera
2022-04-30, 01:57
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Spirit
Hur vet du det?

Behövs det verkligen en förklaring? De är grannar? Länderna har suttit ihop? Det bor många med ukrainsk släkt i Ryssland och det bor många med rysk släkt i Ukraina.

Jag har varit i båda länderna för övrigt.
Citera
2022-04-30, 02:06
Medlem
Jirens avatar
Såg att det var drönarsnack tidigare i tråden men hann inte följa med.

Låt höra, gott folk. Har Ukraina äntligen börjat använda Switchblade? Dödens dödshelvete på vingar.
Senast redigerad av Jiren 2022-04-30 kl. 02:08.
Citera
2022-04-30, 02:13
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren

Låt höra, gott folk. Har Ukraina äntligen börjat använda Switchblade? Dödens dödshelvete på vingar.

Äsch! Switchblade och dess effektivitet är starkt överdriven. En futtig sprängladdning. Effekten är framförallt psykologisk. När det gäller den strategiska nivån så har sådan vapen ingen som helst adderad effekt i ett krig som detta.
Citera
2022-04-30, 02:20
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Äsch! Switchblade och dess effektivitet är starkt överdriven. En futtig sprängladdning. Effekten är framförallt psykologisk. När det gäller den strategiska nivån så har sådan vapen ingen som helst adderad effekt i ett krig som detta.
Jag förstår att det är vad ni rysstroll försöker intala er.

Är du medelmåttigt påläst om krigföring med moderna drönare så vet du lika väl som jag vad Switchblade är kapabel till. Om inte så fortsätt blunda.
Citera
2022-04-30, 02:25
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Jag förstår att det är vad ni rysstroll försöker intala er.

Är du medelmåttigt påläst om krigföring med moderna drönare så vet du lika väl som jag vad Switchblade är kapabel till. Om inte så fortsätt blunda.

Trollaklagelser är ju bara trams och OT. Kom med argument istället. Jo, jag har läst på om dessa drönare. De kan på intet sätt spela en avgörande roll i kriget. Dödsängel...
Citera
2022-04-30, 02:27
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:

Jag tyckte det såg ut som en artilleri attack. Nu vet jag inte hur Switchblade fungerar men man borde väl iaf se den när den kommer?
Citera
2022-04-30, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Trollaklagelser är ju bara trams och OT. Kom med argument istället. Jo, jag har läst på om dessa drönare. De kan på intet sätt spela en avgörande roll i kriget. Dödsängel...

Vad går du på för droger?

Det kommer att smälla en jävla massa ryska tanks när switchblade-drönarna körs igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in