2022-05-08, 18:35
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är en självklarhet. Men ändå var det så många läkare och andra experter här i Sverige, som med en dåres envishet hävdade att ett munskydd inte hjälper, p.g.a. att "virusen är så mycket mindre än luckorna mellan fibrerna i tyget, så de åker bara igenom". Jag kommer aldrig att förstå hur dessa idioter kunde få motarbeta munskydd i Sverige - en åtgärd som annars skulle ha räddat så många liv.

Jag var förresten precis i Tyskland några dagar, och där är det fortfarande munskyddskrav (FFP2) i lokaltrafiken. Det var inget problem att bära detta, och jag kan även upplysa om att det som Tegnell påstod skulle hända - att folk skulle gå närmare varandra för att munskyddet blev en falsk trygghet - inte hände. Ingen satte sig bredvid mig eller ställde sig nära mig, folk lydde chauffören och väntade på nästa buss så att det inte blev för fullt. Finns ingen anledning, att inte vi här i Sverige skulle ha klarat av det lika bra. Tegnell resonerade som att vi var en samling apor som måste styras med enkla regler, inte för många åt gången...

Fel. Dumblöjorna gör mer skada än nytta visar ny stor studie

https://www.cureus.com/articles/93826-correlation-between-mask-compliance-and-covid-19-outcomes-in-europe

Citat:
While no cause-effect conclusions could be inferred from this observational analysis, the lack of negative correlations between mask usage and COVID-19 cases and deaths suggest that the widespread use of masks at a time when an effective intervention was most needed, i.e., during the strong 2020-2021 autumn-winter peak, was not able to reduce COVID-19 transmission. Moreover, the moderate positive correlation between mask usage and deaths in Western Europe also suggests that the universal use of masks may have had harmful unintended consequences.

Klokt och sansat av Sverige att inte införa masktvång. Vi med fler än två hjärnceller har förstått detta hela tiden, men en liten minoritet lågintelligenta hysteriker har ju skrikit sig hesa över att Tegnell inte tvingat svenskar att använda dumblöjan. Bra att han stod emot.

Jag var förresten precis i Schweiz några dagar. Där är det inga som helst munskyddskrav och det är knappt någon som bär dem frivilligt heller. Det var inga problem alls. Detsamma gällde på flyget både dit och hem. Att Tyskland fortfarande ägnar sig åt det hjärndöda munskyddskravet är ju för att de bestämmande där är lika stora sängvätare som du och IMBILDEN. Särskilt den där jävla Lautenbach. Hade han varit diktator hade Tyskland haft permanent lockdown, vaccintvång och munskyddskrav.

Men jag antar att viruset är mycket farligare i Tyskland än vad det är i Schweiz.

Berätta förresten gärna mer om hur det gick till när Tegnell förbjöd dig att bära munskydd...
Senast redigerad av hardusettminapa 2022-05-08 kl. 18:38.
Citera
2022-05-08, 18:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jo, men man skyddar med sitt munskydd andra mer än sig själv... d.v.s. det krävs att alla ombord på bussen har munskydd.

Nu bryr jag mig för övrigt inte längre, för nu har alla som vill fått tre vaccindoser, och det är sol och vår dessutom. Men fram till maj 2021, minst, borde det ha varit munskyddskrav i lokaltrafiken, och även på en del andra ställen som många människor var tvungna att besöka, som livsmedelsaffärer och apotek, vårdinrättningar och myndighetskontor. Om jag minns rätt nu, så var det inte ens mynskyddstvång på akuten eller på vårdcentralerna i Sverige...

Nej det borde det definitivt inte ha varit.
Citera
2022-05-08, 20:01
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
I denna tråd skrev FLERTALET att ”vi aldrig hade överdödlighet” länkade till SCB att är precis som vanligt osv..

Nu läste jag Aftonbladet idag och det står bland annat såhär:
-Världshälsoorganisationen, WHO, att överdödligheten under coronapandemin gjorde att 14,9 miljoner fler människor än väntat dog under 2020 och 2021.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALnkeA/svensk-overdodlighet-bland-europas-lagsta-enligt-who

Knepigt det där med att "14,9 miljoner fler människor än väntat dog under 2020 och 2021". Världsbefolkningen steg i alla fall ganska precis med cirka 1% i likhet med tidigare år, både 2020 och 2021. Inga konstigheter alls.

Kanske dags att inse att alla som tagit sprutorna blivit rejäl bortdribblade.

https://www.macrotrends.net/countries/WLD/world/population
Citera
2022-05-08, 21:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, det är en självklarhet. Men ändå var det så många läkare och andra experter här i Sverige, som med en dåres envishet hävdade att ett munskydd inte hjälper, p.g.a. att "virusen är så mycket mindre än luckorna mellan fibrerna i tyget, så de åker bara igenom". Jag kommer aldrig att förstå hur dessa idioter kunde få motarbeta munskydd i Sverige - en åtgärd som annars skulle ha räddat så många liv.

Jag var förresten precis i Tyskland några dagar, och där är det fortfarande munskyddskrav (FFP2) i lokaltrafiken. Det var inget problem att bära detta, och jag kan även upplysa om att det som Tegnell påstod skulle hända - att folk skulle gå närmare varandra för att munskyddet blev en falsk trygghet - inte hände. Ingen satte sig bredvid mig eller ställde sig nära mig, folk lydde chauffören och väntade på nästa buss så att det inte blev för fullt. Finns ingen anledning, att inte vi här i Sverige skulle ha klarat av det lika bra. Tegnell resonerade som att vi var en samling apor som måste styras med enkla regler, inte för många åt gången...

Japp, så är det. FFP2 borde vara ett minimikrav även i Sverige i kollektivtrafiken. Jag tycker vi borde ha samma regler som i Tyskland. Kanske kan EU gå in och besluta om minimikrav? De har ju makt att göra det i alla andra frågor, så varför inte i denna?
Citera
2022-05-08, 22:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp, så är det. FFP2 borde vara ett minimikrav även i Sverige i kollektivtrafiken. Jag tycker vi borde ha samma regler som i Tyskland. Kanske kan EU gå in och besluta om minimikrav? De har ju makt att göra det i alla andra frågor, så varför inte i denna?

Ja eller hur! EU borde gå in och införa munskyddskrav i Sverige nu, flera månader efter att pandemin är slut

Att skicka kommunister som dig till Kina är nog en bättre idé.

Tysklands hjärndöda munskyddskrav lär för övrigt ryka i slutet av maj. De korkade tyskarna med ultrasängvätaren Lautenbach i spetsen lyckades med nöd och näppe förlänga kravet i en månad till från slutet av april till slutet av maj men det var av allt att döma sista gången. Blir liksom löjligt att hålla på och omöjligt att fortsätta motivera när ett grannland som Schweiz varit utan det i månader utan några som helst problem.

Jag var för övrigt där i veckan. Där har man sedan länge helt lagt "pandemin" bakom sig. Knappt en människa som bär mask och social distansering är ett minne blott. Även på flyget (Swiss Air) var det maskfritt både bland personal och passagerare. Mycket trevlig upplevelse. Rekommenderas.
Citera
2022-05-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
I denna tråd skrev FLERTALET att ”vi aldrig hade överdödlighet” länkade till SCB att är precis som vanligt osv..

Nu läste jag Aftonbladet idag och det står bland annat såhär:
-Världshälsoorganisationen, WHO, att överdödligheten under coronapandemin gjorde att 14,9 miljoner fler människor än väntat dog under 2020 och 2021.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALnkeA/svensk-overdodlighet-bland-europas-lagsta-enligt-who

Så varför hade då SCB så fel i sina uträkningar ?
I Sverige låg tydligen på plats 37 av 44 i överdödlighet..

Borde egentligen göras en egen tråd av detta

Mvh

Dödlighet i procent i världen dom senaste åren

2018 = 0.76%
2019 = 0.76%
2020 = 0.76%
2021 = 0,76%

Aftonbladet kallas aftonhoran av en anledning
Citera
2022-05-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Om nu lockdowns är så farliga, hur kommer det sig att Australien, som har haft bland de striktaste restriktionerna i västvärlden, hade UNDERdödlighet under samma period?

Om du stänger in hela befolkningen i deras hem, så kan en humla räkna ut att färre människor dör.

Vad denna nedstägning har för påverkan på människor kan en prästost räkna ut.

Om människor tycker att låsa in folk i deras hem är en bra idé. Så kan dom låsa in sig själva
Citera
2022-05-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Dödlighet i procent i världen dom senaste åren

2018 = 0.76%
2019 = 0.76%
2020 = 0.76%
2021 = 0,76%

Aftonbladet kallas aftonhoran av en anledning

Jag kommer inte försvara dig eller AF
Men du måste sätta ut decimalerna när det gäller befolkning på Biljarder.
Viktigt för 0.761 är en jädra skillnad mot 0.760

Mvh
Citera
2022-05-08, 22:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja eller hur! EU borde gå in och införa munskyddskrav i Sverige nu, flera månader efter att pandemin är slut

Att skicka kommunister som dig till Kina är nog en bättre idé.

Tysklands hjärndöda munskyddskrav lär för övrigt ryka i slutet av maj. De korkade tyskarna med ultrasängvätaren Lautenbach i spetsen lyckades med nöd och näppe förlänga kravet i en månad till från slutet av april till slutet av maj men det var av allt att döma sista gången. Blir liksom löjligt att hålla på och omöjligt att fortsätta motivera när ett grannland som Schweiz varit utan det i månader utan några som helst problem.

Jag var för övrigt där i veckan. Där har man sedan länge helt lagt "pandemin" bakom sig. Knappt en människa som bär mask och social distansering är ett minne blott. Även på flyget (Swiss Air) var det maskfritt både bland personal och passagerare. Mycket trevlig upplevelse. Rekommenderas.

Tycker du kan sluta bluddra om dina kommunister hit och dit. Du kan lägga dig pandemin bakom dig i din skalle hur mycket du vill, men det förändrar inte ett skit. Fortfarande dör det 100 pers i Sverige varje vecka efter att de smittats av viruset. Effektivaste sättet att skydda sig är att inte bli smittad. Det är allt annat än hjärndött. Möjligen kan man däremot bli hjärndöd om man inte bär skydd.
Citera
2022-05-08, 23:14
Medlem
Merwina… så du menar att mitt munskydd skyddar dig bättre än vad ditt eget gör? Du har humor.. det är ungefär som retoriken ni vaxade kör med när det kommer till vaccin.. ert vaccin fungerar bara om vi andra tar det… är du orolig för smitta så gå runt i en jävla rymddräkt med syrgastub på ryggen och en droppställning med vaccin.. ni köper ju allt media skriver… granskar ni aldrig fakta? Ett mynt har två sidor… ta en till spruta och sätt på dig några munskydd du 😘
Citera
2022-05-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker du kan sluta bluddra om dina kommunister hit och dit. Du kan lägga dig pandemin bakom dig i din skalle hur mycket du vill, men det förändrar inte ett skit. Fortfarande dör det 100 pers i Sverige varje vecka efter att de smittats av viruset. Effektivaste sättet att skydda sig är att inte bli smittad. Det är allt annat än hjärndött. Möjligen kan man däremot bli hjärndöd om man inte bär skydd.
Dör dom MED eller Av… du måste lära dig att ta reda på fakta…
Citera
2022-05-08, 23:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Dör dom MED eller Av… du måste lära dig att ta reda på fakta…

Skillnaden är mycket liten. Som sagt - tag reda på fakta! Det här är utrett sedan snart 2 år tillbaks av Socialstyrelsen. Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in