2022-05-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KartongLeif
Du är ju efterbliven....
Vet iofs inte vem som är efterbliven?
En som behöver hjälp/råd/tips innan fogden öppnar imorgon eller du som kallar mig efterbliven?
Är ny på Flashback om det är ngt jag är så är det att vara naiv hur man skriver till varandra här.
Har fått många bra svar och det är jag tacksam för. Det var därför jag skev mitt inlägg.
Citera
2022-05-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Dom lämnar inte beslut om utmätning. Bara löneutmätning.

Mitt tips till dig, skapa konto på ratsit eller liknande sida och köp en kontroll på dig själv.

Min gissning är att KFM gjort en så kallad

Dvs kontrollerat dig. Sett att du har cash och dragit dom.

Kvitterade utmätningen exakt hela skulden?
Hade skulden varit mer hade dom tagit allt.
Tack för svar! Ja, utmätningen var på hela skulden.
Var hittade du det citatet?
Citera
2022-05-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
TS det är så enkelt att om du har en skuld som du inte reglerat på annat sätt så ser de efter vilka tillgångar som finns.
De fann att du arbetade och startade därför en process för att mäta ut lönen.
Sedan fick de se att det fanns banktillgångar så de drev in pengarna den vägen.
Du kommer att få besked om utmätningen med posten om någon dag.

Tack för vettigt svar (de är lätträknade här! &#129315
Är bara fundersam att de kan ta nästan alla mina pengar utan att startat en utredning om hur jag ska klara mig resten av månaden?
Citera
2022-05-08, 15:50
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Är bara fundersam att de kan ta nästan alla mina pengar utan att startat en utredning om hur jag ska klara mig resten av månaden?
Hade du pengarna hela tiden? Skulden gick till inkasso, till fogden vilket måste ökat skulden en hel del.

Samtidigt har du gott om pengar på kontot? Jag förstår inte hur detta händer. Själv hade jag betalat självmant på en gång, om pengarna finns.

Du har en tusenlapp att klara dig på fram till den 27e? Det bör väl inte vara helt omöjligt eller? Lite snålt, visst. Men inte omöjligt. Sunt också, för din framtida ekonomi.
Citera
2022-05-08, 16:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Men jag är lite förvirrad? Pratar de om löneutmätning innan de kollat upp om tillgångarna fanns?

Det känns som om något steg har saknas? Rör det sig om samma skuld?

Det är väl bra att skulden nu är reglerad, och du slipper utmätning? Köp reavaror och billigt och kör periodisk fasta där emellan så klarar du dig
Citera
2022-05-08, 16:21
Medlem
BavarianBeetles avatar
De har garanterat underrättat om din skuld på förhand. Det är inget konstigt att de har dragit pengar.
Citera
2022-05-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
De har garanterat underrättat om din skuld på förhand. Det är inget konstigt att de har dragit pengar.

Det var ju inte skulden TS inte kände till utan TS hade förväntat sig få ett brev hem "Den 5 maj kommer vi utmäta ditt bankkonto på hela saldot förutom 1000kr. Har du något emot det?"
Citera
2022-05-08, 16:34
Medlem
Citat:
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.
Kan mitt konto ha blivit scammat?

En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.

Ja, jag har skulder, det är det enda felet jag gjort.

Hur kan de ta mer än det är på kontot? Har de inte en gräns för existensminimum på 5000?

Edit: Jag förstår nu att det tog 13000 inte att saldot blev minus 13000.
Citera
2022-05-08, 16:41
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Utan att ha läst hela tråden så spekulerar jag i att sannolikheten att KF gjort fel är minimal, de hanterar 100.000 ärenden som dessa per år och har rejäla rutiner och lagregler.

jag hade en hyresgäst som smet från hyran. 10 år senare lämnade jag in ett kronofogdekrav. De tog då pengarna på dagen från ett konto som ett barn till smitaren hade. Det är ju självklart, annars hade smitaren tömt kontot och gömt pengarna.

Nä, de gör fel då och då. En kollega fick fortsatt löneutmätning fast skulden redan var betald två månader på raken tex. Sedan tog det dem flera veckor att betala tillbaka.

Man har rätt att behålla ett belopp för att överleva, 1000 kronor är en lägre summa än vad de normalt sett låter en person behålla för en månad. Ts bör höra av sig och be att få pengar tillbaka, tyvärr kan detta ta 2-3 veckor.
Citera
2022-05-08, 16:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Du måste själv be om det.
Citera
2022-05-08, 16:45
Bannlyst
Känns som att Ts har slarvat med kontakten med KFM. Strutsbeteende.
Aldrig att de drar det mesta och lämnar endast en tusenlapp kvar.
Finns lagar och regler, alla har rätt till existensminimum, det kan inte KFM strunta i.

Ta kontakt med KFM och förklara läget, de är inga sadister som vill folk illa.
Det många inte vet är att KFM:s plikt är även att hjälpa folk med skulder. Ingår i deras uppdrag.
Senast redigerad av fasttrain 2022-05-08 kl. 17:01.
Citera
2022-05-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju inte skulden TS inte kände till utan TS hade förväntat sig få ett brev hem "Den 5 maj kommer vi utmäta ditt bankkonto på hela saldot förutom 1000kr. Har du något emot det?"
Tack igen! Precis som du säger. Jag hade till den 18/5 att svara på en ev. löneutmätning. Inte att efter två dagar efter jag mottagit brevet om redovisning av min ekonomi, få utmätning på 14000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in