Citat:
Ja jag måste erkänna att jag är lite förvirrad över hela den här diskussionen. Är det en fördom att vilja ha en kvinna som hjälper till för att han har sett hennes kvaliteter och förstått att hon har vana av att ta hand om andra (egenskap)? Hanna har ju också den inställningen att det får man inte göra för då är man en mansgris. Han kanske valde Angela för att det var Angela? Finns det nån man i gruppen som visat upp samma egenskaper? Inte vad jag sett. Det var kvinnor som samlade 10 ätbara saker och kvinnor som tvättade kläderna åt högborgen. Joel och Henrik gjorde ju inget av det vad jag kunde se. Tänk om de två hade tagit på sig att tvätta kläderna. Då hade det varit jämlikt, men det hände inte. Men det reagerar inte feministerna på. Tommie hade kanske gjort ett annat val om det funnits nån man som kunde axla den roll som Angela fick? Jag tror inte han har fått tillräckligt med tid att förklara hur han ser på detta, det kan ju vara svårt att snabbt sätta ord på om man har en djupare förståelse för det här, och sen vet man ju inte vad produktionen klipp bort.
Jag vet inte om de andra ser igenom nånting, men vi kan ju se olika saker. Själv anser jag att det inte är nån fördom att män och kvinnor för det mesta är olika och har olika egenskaper, vi har olika hormonsystem och dessa styr oss i hög grad. Sen spelar miljön också roll som vi växt upp i och personliga skillnader till vad vi är dragna till att göra. Man kan ju inte tvinga nån, varken man eller kvinna att ta hand om barn och hushåll t ex om man absolut inte vill det och har det i sig att visa omsorg om andra på det sättet. I den perfekta världen hjälps man åt och ibland så får man göra saker som inte ligger för en så mycket, både män och kvinnor. Jag tycker det här med könsroller bara är begränsande fack att placera människor i. Jag är mer än en könsroll och jag anser inte att mina egenskaper, manliga som kvinnliga, är en fördom. Bara om man gör dom till en fördom och har det synsättet.
Jag vet inte om de andra ser igenom nånting, men vi kan ju se olika saker. Själv anser jag att det inte är nån fördom att män och kvinnor för det mesta är olika och har olika egenskaper, vi har olika hormonsystem och dessa styr oss i hög grad. Sen spelar miljön också roll som vi växt upp i och personliga skillnader till vad vi är dragna till att göra. Man kan ju inte tvinga nån, varken man eller kvinna att ta hand om barn och hushåll t ex om man absolut inte vill det och har det i sig att visa omsorg om andra på det sättet. I den perfekta världen hjälps man åt och ibland så får man göra saker som inte ligger för en så mycket, både män och kvinnor. Jag tycker det här med könsroller bara är begränsande fack att placera människor i. Jag är mer än en könsroll och jag anser inte att mina egenskaper, manliga som kvinnliga, är en fördom. Bara om man gör dom till en fördom och har det synsättet.
Så sansat skrivet! Jo så här vill jag också se hela denna incident. Det blev höna av en fjäder....eller tvärsom för den delen. Tommie ville nog endast framstå som vänligheten personifierad å så gick det inte ihop för honom. Han hade ju all möda i världen å motivera sina val inför hela bunten som alla såklart hade sina egna synpunkter på. Tyckte både Tommie och Hanna såg ungefär lika besvärade ut utav "kraschen". Lite märkligt att Hanna först tackade nej till Tommies erbjudande om plats i HB. Var hon rädd för å bli dominerad tro? Konflikten hade kanske legat å grott ett tag och så fick Hanna tillfälle å hugga via Angie?