Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Håller med rent cyniskt. Om han bara väntat något år hade det säkert ballat ur ändå i Ukraina med inbördeskrig. Då hade han kunnat rycka in i Krim.
svårt att svara för på, men troligtvis inte, det som hänt i "resten av ukraina" dvs där ryssen inte mördat och förtryck ukrainare 2014-2021 är det som många "oblasts" klagat på och ville se förändring av,
1. för mycket korruption
2. för lite självbestämmande i resp oblast (de hänger ju naturligtvis ihop med nr1, dvs topstyrning)
och det har gått rejält frammåt sen ryssmajorineten och landsförädaren flydde (Viktor Janukovytj) och man valde Petro Porosjenko, zelenski gick till val med egentliga samma mål, minska korruptionen, öka självbestämmandet lokalt.
Kharkiv är ju ett bra exempel där "ryssvännerna" fått de de önskat , och blivit "mindre ryssvänner".
Citat:
Intressant nog tror jag inte Putin gick in i Donbass direkt, som det ofta sägs och som jag själv trodde den gången då jag inte grävde så djupt utan bara läste västliga källor. Jag tror att den drivande kraften var någon eller några ukrainska oligarker - som fick hjälp av Putin, men dock bara hjälp. Menmen, det är offtopic.
Ja, man kan ju spekulera fritt i det, men Putins svar på om det var rysk militär inblandad i "självständigheten från ukraina" 2014 var, "offcourse"....