2022-05-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De lämnar belopp som motsvarar existensminimum och tar överskjutande belopp snarare.
Knepigt, får inte in 18/5 i ekvationen. Fanns det beslut om utmätning redan fattar jag inte vad som skulle ske den 18 maj.

Existensminimum är inte en tusenlapp, har för mig runt 6000/mån, kan vara gammal siffra jag har i huvudet, men så lite som en tusenlapp är det inte. TS bör kontakta KF och fråga vad som har hänt.

Det finns inget beslut om utmätning.
Den 4/5 fick ett brev från KFM via Kivra där jag ska redogöra för min ekonomi för att de startat en utredning om de kan utmäta min lön. Jag har till 18/5 på att redogöra min ekonomi till KFM. Och i fredags försvann där 13675 kr från mitt konto.
Citera
2022-05-08, 10:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Den 4/5 fick ett brev från KFM via Kivra där jag ska redogöra för min ekonomi för att de startat en utredning om de kan utmäta min lön. Jag har till 18/5 på att redogöra min ekonomi till KFM. Och i fredags försvann där 13675 kr från mitt konto.

Låter fruktansvärt skumt. Kolla med KFM det första du gör på måndag morgon!
Citera
2022-05-08, 10:53
Medlem
Citat:
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.
Kan mitt konto ha blivit scammat?

En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.

Ja, jag har skulder, det är det enda felet jag gjort.

Det är många som har skulder, det är inte problemet. Ditt problem är att du inte har betalat av på dins skulder.
Citera
2022-05-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hade du tömt kontot innan utmätningen så hade du ju undanhållit den.

Sedan får du särskilja på den gjorda utmätningen och kommande löneutmätningar för vilka du ska redogöra för din ekonomi. Det senare är för att få rätt nivå på kommande löneutmätningar i förhållande till din ekonomi, inte att din redogörelse ska ligga till grund för den som redan är gjord. Den som redan är gjord kommer att regleras vid behov.

Själklart utmäter KF utan meddelande. De kan ju inte säga vilket datum det blir. Då hade pengarna i de flesta fall varit borta.

DÄR FINNS INGET BESLUT OM UTMÄTNING I NÅGON FORM!
Min skuld hos KFM är/var 13675 kr. Inget mer.
Min ekonomi skulle utredas inför en LÖNEUTMÄTNING.
Den gjorda utmätningen de gjorde i fredags var på skulden jag skulle redogöra min ekonomi för.
Citera
2022-05-08, 11:00
Medlem
Alltså jag tror att det är skillnad på löneutmätning och reglering av skulder. Löneutmätning innebär ju att kf under en tid ser till att arbetsgivaren drar pengar från din lön som motsvarar en avbetalning. Det innebär inte att kronofogden inte får reglera skulden du har om det finns medel. Skulden lär väl vara förfallen om det går så långt. Sen verkar det konstigt om din skuld är reglerad av bara en dragning på 10000 kronor. Beslutar man om löneutmätning på så små belopp?
Måste erkänna att jag inte är expert inom denna del av juridiken då jag aldrig behövt vara i kontakt med KF
Citera
2022-05-08, 11:09
Medlem
Citat:
DÄR FINNS INGET BESLUT OM UTMÄTNING I NÅGON FORM!
Min skuld hos KFM är/var 13675 kr. Inget mer.
Min ekonomi skulle utredas inför en LÖNEUTMÄTNING.
Den gjorda utmätningen de gjorde i fredags var på skulden jag skulle redogöra min ekonomi för.
Att du inte delgivits beslutet om utmätning är inte detsamma som att det inte existerar. Som flera försökt förklara för dig i tråden så gör KFM såhär när de utmäter dina banktillgodohavanden, för annars hade du ju undanhållit pengarna från dina borgenärer.

Löneutmätningen som du tjafsar om har ingenting att göra med utmätningen av dina andra tillgångar att göra, mer än att båda utmätningarna avser täcka skulderna som KFM driver in.

Läs de svar du har fått igen, och om du ändå inte förstår vad som hänt kan jag bara beklaga, din kognitiva förmåga är högst begränsad. Om så är fallet, så har du säkert mycket enklare problem att ägna din begränsade förmåga åt, istället för hur Kronofogdemyndigheten arbetar.
Citera
2022-05-08, 11:14
Medlem
Citat:
Jag har inga problem att redogöra för min ekonomi, förstår att en löneutmätning är/var nära överhängande. MEN jag hade till den 18/5 på mig att skicka in det.
Hur kan de en fredag ta alla mina pengar jag har kvar på mitt konto utan att kontakta mig?
Klart jag kommer att kontakta dem imorgon.
"MEN jag hade till den 18/5 på mig att skicka in det".
Har skickat flertalet personer med liknande inställning till kronofogden. Så slapp inställning, du har fått mängder med påminnelser innan det hamnar där. Och ignorerat..
Så skulden ligger inte hos någon annan än hos dig...
Citera
2022-05-08, 11:17
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
"MEN jag hade till den 18/5 på mig att skicka in det".
Har skickat flertalet personer med liknande inställning till kronofogden. Så slapp inställning, du har fått mängder med påminnelser innan det hamnar där. Och ignorerat..
Så skulden ligger inte hos någon annan än hos dig...

Fattar du trögt? Folk har försökt förklara att utmätning (ta pengar från ditt konto) och löneutmätning inte är samma sak.
Citera
2022-05-08, 11:17
Avslutad
Ytterligare en orsak att använda krypto.
Citera
2022-05-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Låter fruktansvärt skumt. Kolla med KFM det första du gör på måndag morgon!
Tack för ditt svar! Klart jag gör så!
Förstod att de skulle bli pekpinnar av mitt inlägg. Jag skyller inte på ngn annan än mig själv att jag har skulder. Förstod bara inte att processen kunde gå till såhär.
Citera
2022-05-08, 11:25
Medlem
Citat:

Vad är det du inte förstår? KF har gjort en utmätning från ditt konto på 13675 kr eftersom du hade en skuld hos dem och tillräckligt med tillgångar på kontot. Breven om löneutmätning är en helt annan sak. Nu när skulden är betald slipper du ju löneutmätning.
Citera
2022-05-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Det är många som har skulder, det är inte problemet. Ditt problem är att du inte har betalat av på dins skulder.

Det finns inget beslut om utmätning i TS fall, det skulle beslutas efter den 18/5
Det är inte korrekt av kronofogden att utmäta pengar innan beslut är taget. Detta för att den skuldsatte ska hinna redovisa skäl till att utmätning inte ska ske. Man ska även kunna överklaga taget beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in