2022-05-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nåja, vägrar mannen att befrukta kvinnan så är det ju lite kört för kvinnans del.

Ja där är det som sagt var lika för man och kvinna, men inte när det gäller abortbeslutet.
Befogenheter ger ansvar.
Citera
2022-05-08, 10:19
Avslutad
Citat:
Så om mannen på din inrådan kommit överens med kvinnan om att barnet ska mördas så gapar du om att kvinnan är psykopat som följer överenskommelsen?

Nej. Inte om de kommit överrens om det. Jag personligen skulle dock ha åsikter och fördöma dem båda om de knullat utan ansvar. OM de kommit överrens om att de skulle kunna göra det i långt framskriden graviditet ala' bekvämlighetsskäl så är de båda mördare.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2022-05-08 kl. 10:22.
Citera
2022-05-08, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja där är det som sagt var lika för man och kvinna, men inte när det gäller abortbeslutet.
Befogenheter ger ansvar.
Nä, befogenheten att välja om man vill befrukta nån eller inte ska väl inte ge nåt ansvar?
Citera
2022-05-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Livet är inte rättvist. Män är starkare än kvinnor, kvinnor blir gravida. Osv.

Vill du inte bli pappa - knulla med kondom. Inte svårare än så.

Detta är liksom ingen rocket science för människor som gått ut grundskolan.

Män är inte värda mycket och har aldrig varit det för ett folks framtid. Vi är starkare och förväntas vara de som får ta en kula om det är vad som krävs. Jag har sett kvinnors attityd (på politisk nivå, men allt mer i hela samhället) mot pojkar, killar och män.

Lojalitet är något som måste besvaras och relationen mellan män/kvinnor är fundamental för framtiden. Trist att svenska män blev en besvikelse, lycka till med någon annan grupp.
Citera
2022-05-08, 10:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nej. Inte om de kommit överrens om det. Jag personligen skulle dock ha åsikter och fördöma dem båda om de knullat utan ansvar.
Så om mannen är med på att mörda barnet så är kvinnan inte en blodtörstig psykopat? Inte ens om de mördar barnet dagen innan födseln?
Citera
2022-05-08, 10:22
Medlem
Citat:
Nä, befogenheten att välja om man vill befrukta nån eller inte ska väl inte ge nåt ansvar?

Där är ju befogenheterna lika men detta kan ju aldrig leda fram till barn om kvinnan gör abort mot mannens vilja.
Citera
2022-05-08, 10:23
Avslutad
Citat:
Så om mannen är med på att mörda barnet så är kvinnan inte en blodtörstig psykopat? Inte ens om de mördar barnet dagen innan födseln?

Jag editerade mitt förra inlägg.

Citat:
Nej. Inte om de kommit överrens om det. Jag personligen skulle dock ha åsikter och fördöma dem båda om de knullat utan ansvar. OM de kommit överrens om att de skulle kunna göra det i långt framskriden graviditet ala' bekvämlighetsskäl så är de båda mördare.

EDIT: Nu ska jag ner till stranden med mina två underbara barn och min fru. Hälsa katterna.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2022-05-08 kl. 10:27.
Citera
2022-05-08, 10:29
Avslutad
Citat:
Där är ju befogenheterna lika men detta kan ju aldrig leda fram till barn om kvinnan gör abort mot mannens vilja.
Om mannen inte väljer att befrukta kvinnan kan ju heller aldrig leda fram till nåt barn.
Men där har vi ju alltså en befogenhet som inte ska ge något ansvar.
Så ”befogenheter ger ansvar” gäller verkligen inte som nån generell regel.
Citera
2022-05-08, 10:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det är inte ett brott eftersom vi har bestämt att kvinnan får döda. Denna rätt kan inskränkas eller utökas som vi tycker.

Absolut om det i framtiden går att rädda foster i vecka 15 så måste abortlagen ses över. Det kommer kanske gå att odla fram fostret i labb resten av tiden.

Och nej "vi" har inte bestämt att kvinnan får döda, en kvinna får inte lov att döda. Inte män heller.

Vi (svenskar) har tagit ett väldigt balanserat och förnuftigt beslut och beslutat om fri abort fram till vecka 18 (kvinnans rätt). Efter vecka 18 är det betydligt svårare (barnets rätt). Sena aborter är enormt ovanliga i Sverige och sker främst pga medicinska orsaker.

Eftersom vi svenskar överlag inte är speciellt religiösa av oss så grumlas sådana här beslut inte av en massa sentimental smörja utan vi låter vetenskapen tala sitt tydliga språk. Och de mänskliga rättigheterna.

I den bästa av världar skulle inte en enda abort utföras men vi bor inte i den bästa av världar och vi är inte Guds avbild.
Citera
2022-05-08, 10:32
Medlem
Citat:
Om mannen inte väljer att befrukta kvinnan kan ju heller aldrig leda fram till nåt barn.
Men där har vi ju alltså en befogenhet som inte ska ge något ansvar.
Så ”befogenheter ger ansvar” gäller verkligen inte som nån generell regel.

Den befogenheten har båda som sagt, har du svårt att hänga med?
Den befogenheten räcker dock inte för att det ska bli barn om kvinnan gör abort som enbart hon bestämmer över.
Citera
2022-05-08, 10:32
Avslutad
Citat:
Jag editerade mitt förra inlägg.

EDIT: Nu ska jag ner till stranden med mina två underbara barn och min fru. Hälsa katterna.
Tack, jag hälsar hundarna och hästen också.

Hoppas din fru inte går med på några konstiga kontrakt idag.
Citera
2022-05-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Och nej "vi" har inte bestämt att kvinnan får döda, en kvinna får inte lov att döda.

Jo lagen säger att kvinnan får beställa detta inom vissa ramar. Ramar som kan utökas eller inskränkas genom nya beslut som nu sker i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in