Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Jo, kostnaderna har ökat, så är det ju.
På det du tidigare skrev lät det som att företagen ökat sina marginaler och bara skyllde på prisöknigar.
Men om du nu accepterar att företagen bara för kostnaderna vidare och inte ökar marginalerna, så var får du då någon grund för kritik mot företagen??
Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Det jag menar är att affärsidkarna har höjt priserna i takt med detta och hittills har vi konsumenter dansat efter deras pipa utan att protestera. Men snart börjar det märkas i hushållens kassor och då börjar gemene man att handla annorstädes. Man tvingas överge sitt vanliga dyra ICA-maxi eller Coop.
Och vad gör till exempel Lennart Holmgren, ägare till Ica Maxi i Västerås då? Han har under de två senaste åren (2020) deklarerat inkomster och överskott av kapital på sammanlagt drygt 130 miljoner kronor.
Varför skulle någon annan vara billigare. Just ICA Maxi är väl en av de billigaste ställen man kan handla på. "Mitt" ICA Maxi är smockfullt med kunder. Jag brukar ta smällen att det är dyrare på andra butiker bara för att slippa trängseln.
(Jag handlar på Lidl ibland. Men kan inte se att det är billigare där).
Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Kanske dags att minska marginalerna en smula?
Ingen av dom har väl någon direkt möjlighet att minska marginalerna. Då blir det ingen vits att driva butik.
Eller ser du någon möjlighet för dig att starta butik och ha lägre priser?
Om Ja, så varför gör du inte det då.