2022-05-08, 00:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ledsen att skaka din världsbild men priserna har gått upp i hela världen. Jag betalar nästan dubbelt så mycket för maten jag köper här i Spanien som jag gjorde 2019. Inte riktigt men nästan.
Jag vet att priserna har gått upp. Min poäng är att dom inte kan fortsätta att gå upp i all evighet. Någon aktör kommer att inse att det inte funkar och därför sänka priset på vissa varor. Detta lockar över kunder och motdraget blir att också sänka priserna, och vi har ett "priskrig".
Citera
2022-05-08, 00:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Vi har tilltagande planekonomi, fattar du inte det eller vad fan är det frågan om.
Kan du länka planen. Jag vill läsa den.
Citera
2022-05-08, 00:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jo, kostnaderna har ökat, så är det ju.
På det du tidigare skrev lät det som att företagen ökat sina marginaler och bara skyllde på prisöknigar.

Men om du nu accepterar att företagen bara för kostnaderna vidare och inte ökar marginalerna, så var får du då någon grund för kritik mot företagen??

Citat:
Det jag menar är att affärsidkarna har höjt priserna i takt med detta och hittills har vi konsumenter dansat efter deras pipa utan att protestera. Men snart börjar det märkas i hushållens kassor och då börjar gemene man att handla annorstädes. Man tvingas överge sitt vanliga dyra ICA-maxi eller Coop.

Och vad gör till exempel Lennart Holmgren, ägare till Ica Maxi i Västerås då? Han har under de två senaste åren (2020) deklarerat inkomster och överskott av kapital på sammanlagt drygt 130 miljoner kronor.
Varför skulle någon annan vara billigare. Just ICA Maxi är väl en av de billigaste ställen man kan handla på. "Mitt" ICA Maxi är smockfullt med kunder. Jag brukar ta smällen att det är dyrare på andra butiker bara för att slippa trängseln.
(Jag handlar på Lidl ibland. Men kan inte se att det är billigare där).

Citat:
Kanske dags att minska marginalerna en smula?
Ingen av dom har väl någon direkt möjlighet att minska marginalerna. Då blir det ingen vits att driva butik.

Eller ser du någon möjlighet för dig att starta butik och ha lägre priser?
Om Ja, så varför gör du inte det då.
Citera
2022-05-08, 07:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet att priserna har gått upp. Min poäng är att dom inte kan fortsätta att gå upp i all evighet. Någon aktör kommer att inse att det inte funkar och därför sänka priset på vissa varor. Detta lockar över kunder och motdraget blir att också sänka priserna, och vi har ett "priskrig".

Jag vet att det finns vissa saker som man ibland kan sälja för förlustpriser. Det gör man för att man erbjuder en mervärdesstjänst att sälja någonting som man vet att man går förlust på för att de personer som köper den kommer att köpa andra saker. Men det är en nicheverksamhet och gäller inte stora varugrupper. Det kan vara ex. att man erbjuder bakat bröd i butiken eller något liknande där kostnaden för att baka brödet kanske överstiger försäljningen men för att man erbjuder det så lockar man en grupp som bara kommer för den tjänsten.

Men man importerar inte varor från utlandet och säljer dem för förlustpriser.
Citera
2022-05-08, 07:49
Medlem
Citat:
Jag vet ingenting om Carrefours marginaler men de är hiskeligt dyra här i Spanien. Jag får lägga nästan 50% mer på Carrefour än på Mercadona för samma produkter.

Jo men överlag i Europa är Ica vansinnigt dyra
Citera
2022-05-08, 07:50
Medlem
Citat:
Priserna kanske ökar på Lidl också men de är fortfarande lägre. Ica med sina groteska marginaler har utrymme att kriga och kommer att sänka.

Jag ser fram emot ett priskrig.

Så är det. Ica handlarna är alltid rikast på orten. Dock är det upp till svenskarna att nobba dem. Och venskarna avgudar ica
Citera
2022-05-08, 09:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo men överlag i Europa är Ica vansinnigt dyra

Sverige är ett högkostnadsland och Sverige är inte ett matproduktionsland. Jag har sagt det i många år: klimatförändringarna leder till ökade matkostnader vilket kommer leda till att matkostnaderna går upp oproportionellt mycket för länder som importerar mat. Saker som krig leder givetvis till ännu högre matpriser vilket också slår hårdare mot länder som Sverige som dessutom importerar bränsle.
Citera
2022-05-08, 10:19
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
På det du tidigare skrev lät det som att företagen ökat sina marginaler och bara skyllde på prisöknigar.

Men om du nu accepterar att företagen bara för kostnaderna vidare och inte ökar marginalerna, så var får du då någon grund för kritik mot företagen??

Varför skulle någon annan vara billigare. Just ICA Maxi är väl en av de billigaste ställen man kan handla på. "Mitt" ICA Maxi är smockfullt med kunder. Jag brukar ta smällen att det är dyrare på andra butiker bara för att slippa trängseln.
(Jag handlar på Lidl ibland. Men kan inte se att det är billigare där).

Ingen av dom har väl någon direkt möjlighet att minska marginalerna. Då blir det ingen vits att driva butik.

Eller ser du någon möjlighet för dig att starta butik och ha lägre priser?
Om Ja, så varför gör du inte det då.
Kostnaderna ökar. Problemet är att jättarna ökar i samma takt. Ingen ifrågasätter. Kunderna är trogna, än så länge.

Min kritik har jag länkat i tidigare inlägg. Ica-handlarnas lyxliv. ICAs reklam går 24/7 sedan flera år på tv. Den är inte gratis.
Citera
2022-05-08, 10:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Jag vet att det finns vissa saker som man ibland kan sälja för förlustpriser. Det gör man för att man erbjuder en mervärdesstjänst att sälja någonting som man vet att man går förlust på för att de personer som köper den kommer att köpa andra saker. Men det är en nicheverksamhet och gäller inte stora varugrupper. Det kan vara ex. att man erbjuder bakat bröd i butiken eller något liknande där kostnaden för att baka brödet kanske överstiger försäljningen men för att man erbjuder det så lockar man en grupp som bara kommer för den tjänsten.

Men man importerar inte varor från utlandet och säljer dem för förlustpriser.
Jag säger inte att du har fel. Men vad tror du själv. Kommer priserna att att bara öka och öka utan slut?
Citera
2022-05-08, 10:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Grönsaker har blivit jävligt mycket dyrare de senaste åren. Nyss kostade ofta salladshuvud 19.90kr/kg och tomater 29.90kr/kg. Nu är kostnaden det dubbla om det inte är extrapris.

Konstigt nog har kött inte alls gått upp så mycket i pris.
Citera
2022-05-08, 11:04
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Grönsaker har blivit jävligt mycket dyrare de senaste åren. Nyss kostade ofta salladshuvud 19.90kr/kg och tomater 29.90kr/kg. Nu är kostnaden det dubbla om det inte är extrapris.

Konstigt nog har kött inte alls gått upp så mycket i pris.

Det kommer. Det kött som finns i diskarna nu har fötts upp på tidigare skördars spannmål.

På grönsaker och frukt blir effekten av högre energipriser och högre konstgödselpriser väldigt omedelbar.
Citera
2022-05-08, 11:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag säger inte att du har fel. Men vad tror du själv. Kommer priserna att att bara öka och öka utan slut?

Givetvis. Dels har det med inflationen att göra vilket alltid leder till ökade priser motsvarande inflationen och för det andra så kommer klimatförändringarna att göra matproduktionen flerdubbelt dyrare vilket givetvis kommer leda till att matkostnaderna i Sverige går upp mer än genomsnittet eftersom det är fler mellanhänder i ett importland.

Jag vet inte hur gammal du är men när jag var liten kostade en pizza från en pizzeria 39 SEK och det var dyrt på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in