2022-05-07, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Avstanden til resten av det vi kjenner av planleggingen er såpass stor at det spørs om kidnapping var i tankene da startpakken ble kjøpt. For meg høres det sannsynlig ut at personen har kjøpt flere startpakker som er brukt til andre formål, og dette kan i det minste lede politiet på rett spor. Hva skal man med et enkelt SIM-kort liggende i hylla, som aldri blir aktivert?
Kanskje GM i lang tid hadde hatt et ønske om å begå denne forbrytelsen og at den startpakken ble anskaffet i forbindelse med dette ønsket, men at GM ventet med resten av de forberedende skrittene til etter at GM fikk greie på at RU og TH hadde jevnlige møter?
Citera
2022-05-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Avstanden til resten av det vi kjenner av planleggingen er såpass stor at det spørs om kidnapping var i tankene da startpakken ble kjøpt. For meg høres det sannsynlig ut at personen har kjøpt flere startpakker som er brukt til andre formål, og dette kan i det minste lede politiet på rett spor. Hva skal man med et enkelt SIM-kort liggende i hylla, som aldri blir aktivert?
Han er ikke en person som forhaster seg. Han tar seg god tid når det gjelder alt.
Citera
2022-05-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Er det ikke slik at THs sønn fortalte RU at hans far kanskje ville investere i krypto valuta ?
Jeg vet ikke. Har dette kommet frem i en avisartikkel eller i den nevnte boken om saken?
Citera
2022-05-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
En hot lead i dette tilfellet er at to av bandkollegaene til TEH jobber hos en elektroimportør som ligger 300 meter fra den nevnte Bunnprisbutikken i iladalen. Adressen til arbeidsplassen deres er Th*rvald M*yers gate 7. Det er bandkollegaene til TEH som er linken mellom TEH og RU. Dette er kanskje noe som politiet eller forumetterforskere bør ta tak i.

Edit. Google maps skal ha det til at det er 600m mellom TMG7 og LG2 - men om man går ut lagerveien på baksiden av arbeidsplassen og tar snarveien over brua ved mølleparken 2, så ender man opp med omtrent samme gåavstand til LG2 som det er opp fra gamle Kasbah.

Takk for ny info, denne tråden trenger det til inne i mellom

Tror du TEH kan være den tredje personen politiet vurderte å sikte i saken?
Citera
2022-05-07, 10:20
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg vet ikke. Har dette kommet frem i en avisartikkel eller i den nevnte boken om saken?

I VG sin artikkel om "kryptomannen" så står det motsatt:
Citat:
Historien starter med en båttur sommeren 2017. «Kryptomannen» har senere forklart at han hadde noe kontakt med sønnen til Tom Hagen denne sommeren. De har tidligere hatt felles bekjente og deler en interesse for business.

Under båtturen fortalte «kryptomannen» Tom Hagens sønn om sin store lidenskap: Kryptovaluta. Det hadde han vært opptatt av i rundt ti år.

Kjempeflott at han hadde vært opptatt av noe i 10 år (dvs fra rundt sommeren 2007), når den første desentraliserte valutaen, Bitcoin, ble utviklet og lansert i 2009 etter at Satoshi Nakamoto publiserte et whitepaper i oktober 2008. Siden RU er selverklært geni (IQ-testen) så burde han jo hevet seg på teknologien og utviklet sin egen blokkjede. Det var lite hype om kryptovaluta før 2013, så det er lite trolig at RU hadde hørt om kryptovaluta før kan leste om Kristoffer Koch fra Tøyen i aftenposten i 2013 https://www.aftenposten.no/norge/i/kalKQ/fra-150-kroner-til-fem-millioner eller avsløringen av Slik Road saken omtrent på samme tid, høsten 2013.

Ingen i miljøet rundt RU sin bror på IT-høgskolen han gikk (fra 2009 til 2012) hadde noen interesse for, eller kunnskap om kryptovaluta. Alle spørsmål og kommentarer RU har postet i ulike forumer underbygger at han var en nysgjerrig person som kom sent inn i gamet, uten å inneha noe særlig kompetanse.
Citera
2022-05-07, 10:23
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Ryktene sier så. Ryktene sier også at han er blitt grundig etterforsket, og ikke er av
videre interesse for politiet. Jeg velger å ikke legge for mye i det, så lenge vi ikke vet
hvordan status for ham er per i dag. Men vi skal vel ikke se bort fra at det er tatt ut
flere hemmelige siktelser i denne saken, og at flere enn TH og RU har blitt hemmelig
avlyttet og overvåket.
Citera
2022-05-07, 10:23
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Takk for ny info, denne tråden trenger det til inne i mellom

Det har vel vært diskutert i tråden her tidligere. Det jeg vet er at bandkollegaene til TEH har forklart i politiavhør at de har hatt en forståelse at det var TEH som først tok kontakt med sin far om å investere i kryptovaluta, men at han ble kontant avvist. Derfor tok RU over jobben med å overbevise TH. Ideen og motivasjonen til TEH og RU om å få TH til å investere var nok svært reell. Hvor det bristet og hvem som lyver til politiet håper jeg snart kommer frem.
Citera
2022-05-07, 10:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ingen i miljøet rundt RU sin bror på IT-høgskolen han gikk (fra 2009 til 2012) hadde noen interesse for, eller kunnskap om kryptovaluta. Alle spørsmål og kommentarer RU har postet i ulike forumer underbygger at han var en nysgjerrig person som kom sent inn i gamet, uten å inneha noe særlig kompetanse.

Som sagt, jeg tror RU bløffer, og bruker de "verktøyene" som til enhver tid er tilgjengelig.
Se f.eks. på "forretningseventyret" han driver med sin makker. Byttet formålsparagraf fra
"finansrådgivning" til "salg av renholdsprodukter". Mange jern i ilden, han fyren der.

Citat:
Det har vel vært diskutert i tråden her tidligere. Det jeg vet er at bandkollegaene til TEH har forklart i politiavhør at de har hatt en forståelse at det var TEH som først tok kontakt med sin far om å investere i kryptovaluta, men at han ble kontant avvist. Derfor tok RU over jobben med å overbevise TH. Ideen og motivasjonen til TEH og RU om å få TH til å investere var nok svært reell. Hvor det bristet og hvem som lyver til politiet håper jeg snart kommer frem.

Har du lest avhørsdokumentene, eller har disse bandkollegaene fortalt det til deg?
Senast redigerad av Svartediket 2022-05-07 kl. 10:31.
Citera
2022-05-07, 10:28
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ryktene sier så. Ryktene sier også at han er blitt grundig etterforsket, og ikke er av
videre interesse for politiet. Jeg velger å ikke legge for mye i det, så lenge vi ikke vet
hvordan status for ham er per i dag. Men vi skal vel ikke se bort fra at det er tatt ut
flere hemmelige siktelser i denne saken, og at flere enn TH og RU har blitt hemmelig
avlyttet og overvåket.

Det er jo ikke lett å komme videre i etterforskningen når TEH nekter å gå i avhør og at han heller ikke vil bidra til å hjelpe politiet. Han føler vel at han har alt å risikere ved å stille til avhør, noe som virker utrolig spesielt med tanke på at moren hans er forsvunnet. 997 av 1000 barn ville nok hjulpet politiet på best mulig måte dersom moren deres var bortført (og mest sannsynlig drept). Ulempen her er at de risikerer å bli arveløse (minus pliktarvdel på usle millionen) dersom de velger å gå mot den hovedmistenkte i saken, nemlig TH.
Citera
2022-05-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kanskje GM i lang tid hadde hatt et ønske om å begå denne forbrytelsen og at den startpakken ble anskaffet i forbindelse med dette ønsket, men at GM ventet med resten av de forberedende skrittene til etter at GM fikk greie på at RU og TH hadde jevnlige møter?

GM var vel ikke avhengig av at RU og TH hadde disse møtene for å sette i gang en slik forbrytelse?
Citera
2022-05-07, 10:30
Medlem
Citat:
Som sagt, jeg tror RU bløffer, og bruker de "verktøyene" som til enhver tid er tilgjengelig.
Se f.eks. på "forretningseventyret" han driver med sin makker. Byttet formålsparagraf fra
"finansrådgivning" til "salg av renholdsprodukter". Mange jern i ilden, han fyren der.

Ja, en opportunist uten evne til langsiktighet og gjennomføring.
Citera
2022-05-07, 10:35
Medlem
first.springs avatar
Citat:

Det er lov å ha mange jern i ilden, men gutten eier ikke teft for business. I et at verdens rikeste land har han ikke en gang klart å skaffe omsetning (midt i en pandemi) på å selge håndsprit og såpe. Det er godt gjort.

Jeg kunne forstått ønsket om å gå inn i en ny bransje hvis man f.eks. skulle vaske 10 millioner kroner. Da kunne det vært lurt å sette opp en salgsbod for å selge såpe for cash. Evt satt opp en nettside med wordpress, woocommerce og installert en kryptoplugin kunne legge inn fake ordre og betale fra flere digitale lommebøker eller payex prepaid visa/mastercard han har kjøpt for cash på narvesen. Da generer man hvit omsetning på sitt eget selskap uten egentlig å selge/sende ut en eneste fysisk vare. Kostnaden på å sette opp en slik løsning hadde vært 300,- i utgift på et decent webhotell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in