2022-05-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Sprox-sko kan kjøpes i de fleste land i Verden , Clas Ohlson-butikker (svensk firma) finnes rett over grensa, Karlstad ,Sundsvall + over hele Finland. Biltema (svensk firma) finnes også i Danmark og Sverige . Lokal tilknytning? Tja , det må være at kidnappingen har skjedd i Norge.
Grundige undersøkelser av fibrene i trusselbrevet avslørte at det er produsert i Portugal og kan spores til en norsk Clas Ohlson-butikk. Alle disse butikkene finnes lokalt, Iladalen er heller ikke langt fra Lørenskog.
Citera
2022-05-06, 19:32
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Sprox-sko kan kjøpes i de fleste land i Verden , Clas Ohlson-butikker (svensk firma) finnes rett over grensa, Karlstad ,Sundsvall + over hele Finland. Biltema (svensk firma) finnes også i Danmark og Sverige . Lokal tilknytning? Tja , det må være at kidnappingen har skjedd i Norge.

Jeg håper og tror du forsto at lokalt i dette betydde norske spor. Poenget var at man kunne valgt en hvilken som helst annen identitet i verden, men falt ned på å bruke OHG sin. Man kunne brukt utenlandske simkort som ikke er sporbare, men har valgt å ta sjansen med å verifisere med et norsk nummer osv. Naivt og uproft i mine øyne. Men for all del, plottet har jo funket. Kudos til GM for det!
Citera
2022-05-06, 19:32
Medlem
Hvorfor valgte GM å bruke et telefonnr. fra et kontantkort som mest sannsynlig var lagt ut for salg i en av de to nevnte dagligvarebutikkene?
1) Forsto ikke GM at politiet kunne finne ut hvor kontantkortet hadde vært i salg?
2) Eller kalkulerte GM med at politiet ville finne det ut, og GM ønsket at det sporet skulle peke mot nærmiljøet, og GM selv bodde på en adresse mange mil unna både Sv4 og de to butikkene?

Mest trolig 2). Kanskje en pensjonist som bor flere mil unna Sv4 og de to butikkene, og som av og til besøkte Lørenskog (og/eller nærområdene) og/eller som tidligere hadde tilknytning til Lørenskog (og/eller nærområdene) gjennom jobb/annet?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-06 kl. 19:41.
Citera
2022-05-06, 19:42
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvorfor valgte GM å bruke et telefonnr. fra et kontantkort som mest sannsynlig var lagt ut for salg i en av de to nevnte dagligvarebutikkene?
Forsto ikke GM at politiet kunne finne ut hvor kontantkortet hadde vært i salg?
Eller kalkulerte GM med at politiet ville finne det ut, og GM ønsket at det sporet skulle peke mot nærmiljøet, og GM selv bodde på en adresse mange mil unna både Sv4 og de to butikkene?

En hot lead i dette tilfellet er at to av bandkollegaene til TEH jobber hos en elektroimportør som ligger 300 meter fra den nevnte Bunnprisbutikken i iladalen. Adressen til arbeidsplassen deres er Th*rvald M*yers gate 7. Det er bandkollegaene til TEH som er linken mellom TEH og RU. Dette er kanskje noe som politiet eller forumetterforskere bør ta tak i.

Edit. Google maps skal ha det til at det er 600m mellom TMG7 og LG2 - men om man går ut lagerveien på baksiden av arbeidsplassen og tar snarveien over brua ved mølleparken 2, så ender man opp med omtrent samme gåavstand til LG2 som det er opp fra gamle Kasbah.
Senast redigerad av first.spring 2022-05-06 kl. 19:59.
Citera
2022-05-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
GM gikk direkte på den som hadde penger.

Ran med bortføring. Osen er en bemidlet kunsthandler, og GM overfalt Osen direkte, og skulle ha penger direkte fra han.

Slengesol hadde kjøpt bruktbil, som tidligere var eid av en rik mann. Slengesol ble overfalt fordi GM trodde han var tidligere eier, og GM krevde penger av han.

Dette er ran. Men vold og bortføring i tillegg.

Og AEs sak er helt annerledes.

Jeg er klar over at det er helt forskjellige saker. Vi har ikke så mange eksempler på kidnappinger i Norge.

Men all logikk, spor på åstedet, og det vi kjenner til av planlegging som er gjort i denne saken, tyder på at det ikke var planlagt at AE skulle drepes i S4.
Citera
2022-05-06, 20:06
Medlem
"– Som vi håpet gir dette en ny lokasjon å jobbe ut fra og flere nye aktuelle etterforskningsskritt. Sånn sett er dette nok et skritt i retning av å avklare hvor vårt nummer er solgt, hvem som har kjøpt det og hvem som kan ha hatt kunnskap om dette ikke-aktiviserte kontantkort-nummeret, som er benyttet i planleggingen av Anne-Elisabeth Hagens forsvinning, skriver politiet."
https://www.rb.no/ytterligere-fremskritt-i-sim-kort-sporet/s/5-43-1787016

Kanskje den som skaffet dette kontantkortet enten :
1) skulle bruke det til noe annet men noen stjal kontantkortet fra han eller skaffet seg tilgang til telefonnummeret på en annen måte?
eller
2) skaffet det for noen andre og ikke visste hva det skulle brukes til?
Citera
2022-05-06, 20:13
Medlem
Selvsagt sliter de med å løse saken når de legger vekk state of the art videoer av to av gjerningsmennene (futurum-mennene), videobildene tyder på at østeuropeere stod bak selve bortføringen, vanlig pakistansk framgangsmåte å bruke mellommenn. I Nordea-saken svindlet pakistanere 10 banker med nordmenn som mellommenn før en eller annen i politiet med IQ over 100 til slutt dukket opp og fant ut at en pakistaner stod bak der igjen. Disse butikkene rundt Bunnpris Grønland eies av pakistanere, og nordmenn ferdes knapt i området.. lol.

Ville vekket stor oppsikt om pakistanere ble sett på grusveien og inn mot boligen. Så er spørsmålet hvilken pakistaner som har motiv for dette? Ikke akkurat en vanskelig sak å løse, mangler bare dama.
Senast redigerad av toiko1 2022-05-06 kl. 20:21.
Citera
2022-05-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
En hot lead i dette tilfellet er at to av bandkollegaene til TEH jobber hos en elektroimportør som ligger 300 meter fra den nevnte Bunnprisbutikken i iladalen. Adressen til arbeidsplassen deres er Th*rvald M*yers gate 7. Det er bandkollegaene til TEH som er linken mellom TEH og RU. Dette er kanskje noe som politiet eller forumetterforskere bør ta tak i.

Edit. Google maps skal ha det til at det er 600m mellom TMG7 og LG2 - men om man går ut lagerveien på baksiden av arbeidsplassen og tar snarveien over brua ved mølleparken 2, så ender man opp med omtrent samme gåavstand til LG2 som det er opp fra gamle Kasbah.
Interessant! Har du tipset politiet om det?

Kanskje GM visste at deres arbeidsplass var i nærheten og kanskje GM valgte ut utsalgssted for kontantkortet ut fra et ønske om å lage villedende spor?
Citera
2022-05-06, 20:21
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Interessant! Har du tipset politiet om det?

Kanskje GM visste at deres arbeidsplass var i nærheten og kanskje GM valgte ut utsalgssted for kontantkortet ut fra ønske om å lage villedende spor?

Jeg vet at begge to har vært i avhør tidligere. Da har de vel oppgitt arbeidsgiver/sted som en del av formalitetene. Regner med at politiet klarer å legge sammen 2 + 2 av "nye spor" og tidligere avgitte vitneforklaringer.

Poenget var vel egentlig å kaste ut en teori på at det er like sannsynlig lead som det kryptomiljøet VG har omtalt på Kiellandsplass. Det leadet leder mot siste kjente livskontakt og en person som har et motiv for å medvirke. I tillegg nekter han å gå i flere avhør til tross for at moren er forsvunnet. Ikke har han alibi mellom 0914 og han senere samme ettermiddag tropper opp i S4.
Citera
2022-05-06, 20:23
Medlem
Sett fra en tyvs øyne.. Hvor enkelt er det å stjele en Telia startpakke (kontantkort) fra f.eks Bunnpris? Anntar at dette er som flaxlodd, de ligger bak disken, og må registeres ved salg..

Likevell, hvis en skulle klare å stjele en telia startpakke fra bunnpris.. Hvilken tyvegodsverdi har ett slikt tyveri? Hvis jeg knuser døra på Narvesen å stjeler flaxlodd, å vinner.. Så får jeg jo aldri noen premie.

Å sånn blir det med denne startpakken også, stjeler du en startpakke så får jo ingen brukt den. MAO, den er helt verdiløs. Jeg sliter med å se noen vinnings hensikt.

"Noen" har antakeligvis kjøpt denne startpakken fra Bunnpris. Dersom det var meg ville jeg vært urolig nå, å i allefall om betalingen var med kort
Citera
2022-05-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Sett fra en tyvs øyne.. Hvor enkelt er det å stjele en Telia startpakke (kontantkort) fra f.eks Bunnpris? Anntar at dette er som flaxlodd, de ligger bak disken, og må registeres ved salg..

Likevell, hvis en skulle klare å stjele en telia startpakke fra bunnpris.. Hvilken tyvegodsverdi har ett slikt tyveri? Hvis jeg knuser døra på Narvesen å stjeler flaxlodd, å vinner.. Så får jeg jo aldri noen premie.

Å sånn blir det med denne startpakken også, stjeler du en startpakke så får jo ingen brukt den. MAO, den er helt verdiløs. Jeg sliter med å se noen vinnings hensikt.

"Noen" har antakeligvis kjøpt denne startpakken fra Bunnpris. Dersom det var meg ville jeg vært urolig nå, å i allefall om betalingen var med kort
I denne saken er jo telefonnummeret brukt i forbindelse med kryptokonto. Det var nok av stor verdi for GM at han skaffet et nummer som ikke var registrert solgt og som ikke kunne spores til GM.

Verdiløs skrev du. Noen betaler sikkert veldig godt for å få tilgang til et telefonnummer som ikke kan spores til en selv.
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-06 kl. 20:33.
Citera
2022-05-06, 20:31
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Selvsagt sliter de med å løse saken når de legger vekk state of the art videoer av to av gjerningsmennene (futurum-mennene), videobildene tyder på at østeuropeere stod bak selve bortføringen, vanlig pakistansk framgangsmåte å bruke mellommenn. I Nordea-saken svindlet pakistanere 10 banker med nordmenn som mellommenn før en eller annen i politiet med IQ over 100 til slutt dukket opp og fant ut at en pakistaner stod bak der igjen. Disse butikkene rundt Bunnpris Grønland eies av pakistanere, og nordmenn ferdes knapt i området.. lol.

Ville vekket stor oppsikt om pakistanere ble sett på grusveien og inn mot boligen. Så er spørsmålet hvilken pakistaner som har motiv for dette? Ikke akkurat en vanskelig sak å løse, mangler bare dama.

Butikken på Grønland er selveid av kjeden. Riktignok er daglig leder av norsk-pakistansk opphav, men det finnes ingen grunn til å trekke inn noen mistenkeliggjøring mot det norsk-pakistanske miljøet av den grunn. Tror du blander litt i kortene med Lime og Bunnpris. Nordea og Lime sakene kan jo linkes opp til samme familier/miljø. Det er VG-journalist RW fint dokumentert de siste årene.
Senast redigerad av first.spring 2022-05-06 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in