2022-05-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Det tror ikke jeg!
Håper vi får svar om ikke så lenge. Kjøpt midt i kaoset på Grønland ? er det ikke bare utlendinger der ?
Citera
2022-05-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det var min estimate. Men når jeg tenker etter, så var en av teoriene at kidnappingen skulle finne sted tidligere, på sommeren. Å da er jo ting kjøpt tidligere, enn min estimate.

Jeg forstår.
Citera
2022-05-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Hvis de hadde tatt et barn eller barnebarn ville alarmen ha gått uansett.
Poenget med AEH var at TH skulle holde kjeft om det og betale.

Han skulle bruke noe tid på å skaffe nok monero så det måtte holdes hemmelig i dagevis og det går ikke med barn eller barnebarn.
var ikke summen urealistisk høy
Citera
2022-05-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
GM har utvilsomt sett på AE som et troverdig kidnappingsoffer, som var verdt 90 mill. Da har det ingenting å si om du mener det er urealistisk. Det er umulig å konkludere om det er en reell eller fingert kidnapping på denne måten.

Dette blir i samme måte å resonnere på som når du påstod at ekte kidnappere ikke er så dumme at de kan skrive et slikt trusselbrev.
Samme sum som ru trengte til fabrikken. Svarteper lurt opp i stry?
Citera
2022-05-06, 14:40
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Spennende det her. Fem nummer før (40745663) ble kjøpt av franskmannen i Bunnpris-butikken i Lofotgata 2 juli 2017. Fire nummer etter (40745672) ble kjøpt i Bunnpris-butikken i Tøyengata 2 mai 2018.

Jeg tror fortsatt 40745668 ble kjøpt i Lofotgata 2
Ikke umulig, men ser man på listen virker det ikke som numrene ble solgt i rekkefølge ved Bunnpris Iladalen, ergo usikkert hvilke rutiner de hadde i Bunnpris butikken?

VG i dag:
"I tallrekken på 20 telefonnumre, så har politiet nå snevret inn dette tallet til 14 numre. Politiet jobber derfor videre med å få oversikt over kjøpere og utsalgssteder for disse 14"

Så til nå har det kommet frem at kun 6 nummer ble solgt ved Bunnpris Iladalen. Det må vel være nummer 63 til 67 + nummer 73.

Listen med nummer fra krimpodden:
- Nummer 56 til 62. Ukjent om de er solgt, ukjent salgssted.
- Nummer 63 til 67. Solgt i bunnpris butikken i Iladalen.
- Nummer 68: Ukjent om det er solgt, ukjent salgssted.
- Nummer 69 til 76 (unntatt nummer 73) De er solgt, men politiet vet ikke hvor.
Citera
2022-05-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucia2020
Hvorfor ønsker du ikke svar på hvorfor i all verden jeg mener dette? Er ikke dette et diskusjonsforum hvor vi gir tilbakemeldinger på andre deltakeres hypoteser. Eller har jeg kommet til hersketeknikk.no 🌸😄🌸

He he, m.t.p mitt smilefjes etter utsagnet så regnet jeg med at du tok det på rette måten. Men fra spøk til side. At de to tingene IKKE kan kombineres er det liten og ingen vits å diskutere. Det blir lite konstruktivt.
Citera
2022-05-06, 14:43
Medlem
Legokatts avatar
VG i dag. Politiet's ulike hypoteser:
(1) Kortet ble kjøpt av en gjerningsmann eller skaffet på annet vis fra Bunnpris-butikken i Iladalen før den stengte dørene en gang i desember 2017.

(2) Kortet ble kjøpt av en gjerningsmann eller skaffet på annet vis fra Bunnpris-butikken på Grønland som politiet nå undersøker. Kjøpet må i så fall ha skjedd fra desember 2017 til 7. juli året etter. Den dagen ble nemlig nummeret oppgitt under KuCoin-verifiseringen.

(3) Kontantkortene som lå igjen i Bunnpris-butikken i Iladalen da den opphørte, ble sendt til en eller flere utsalgssteder som politiet fortsatt ikke kjenner til.

(4) Gjerningsmannen har ingen direkte forbindelse til nummeret. Enten er nummeret tilfeldig valgt som er gjettet, kortet er stjålet uten at det kan spores flere år senere eller det foreligger andre omstendigheter som gjør at det ikke finnes noen forbindelse mellom kontantkortet og en gjerningsmann.
-----
En vurdering av de ulike hyptesene:
(1) Solgt på Bunnpris Iladalen. Siden kun 6 av 20 nummer (33.3%) med sikkerhet har blitt solgt der er det statistisk mer sannsynlig at 68 nummer ligger i de resterende 66.6 %. Det ble heller ikke registrert som solgt der. Men ikke umulig.
(2) Virker mer sannsynlig?
(3) Ikke umulig, men hvorfor sende ubrukte kontantkort til flere butikker?
(4) At nummeret var tilfeldig valg virker mindre sannsynlig? Hvis nummeret eventuelt var stjålet kunne det vært lagt ut på darkweb? Ikke umulig, hvem vet.
Senast redigerad av Legokatt 2022-05-06 kl. 15:00.
Citera
2022-05-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Og hvorfor i all verden skulle TH bruke et opplegg som ser det minste tvilsomt ut?
Du mener det er ekte kidnapping og ikke tvilsomt. Kanskje th tenkte nøyaktig det sammesom deg. At kidnappingsnarrativet ville holde. Betalte også til slutt for livsbevis han ikke fikk, men vill er likevel betale alt.
Citera
2022-05-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Kryptorigget hadde et tidsperspektiv det ville tatt ca en måned å få utbetalt løsepengene. Ingen ekte kidnappere ville holdt helt bevisst på et offer en måned.
I din verden tror du at tilsvarende kriminelle, brutale, primitive kidnappere som i tilfellet med kunsthandler i Bergen, ville holdt et offer i live en måned?

Try again!

Vi som diskuterer her inne vet egentlig ikke engang om AEH er død. Legokatt kan ha rett for det vi vet. Vi vet heller ikke om hun ble fraktet fra S4 i livet. Så vidt jeg husker stod det ingenting om noe tidsperspektiv i brevet heller. Men vi kan selvsagt spekulere. En mnd høres fornuftig ut.

Om evt. kidnappere føler jeg veldig trygg på sin anonymitet så er det ingenting i veien for at de fint kunne la det trekke ut. Til slutt fikk de jo også en som som var ganske høy.

Jeg tror ikke politiet utnytter publikum godt nok med alt sinn kremmeri. Klart de er redd for å si for mye. Men lekkasjer er det nok av så mye er ute av sekken lell. At de IKKE har gått knallhardt ut med at de VET at hun ble drept i S4 sier meg at de ikke vet. Og da er de plutselig laaaaaangt fra noen løsning.

Eks rød BMW. Her kunne politiet takket høflig for tipset og sagt det så enkelt som at de vet at hun ikke kunne sittet i baksetet på en bil og forøkt å kommunisere med publikum. Fordi hun er død. Unnlater politiet å si dette med vilje tror du? Eller fordi de ikke vet sikkert.
Citera
2022-05-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Det tror ikke jeg!
begrunn svaret
Citera
2022-05-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg tror du misforstod det jeg skrev. Du må selvsagt få lov til å mene det du vil.

Poenget mitt var at GM åpenbart har tenkt at denne kidnappingsplanen var en smart plan, samme om den er til for å kamuflere et drap, eller det er en ekte kidnapping. GM har åpenbart tenkt at AE var et aktuelt kidnappingsoffer.

Når vi vet så lite om hvem som står bak, så kan det like godt være en kidnapperidiot, som en morderidiot. Det er ikke slik at mordere nødvendigvis er noe mindre intelligente enn ekte kidnappere.

“Morderen” er jo nettopp ikke en idiot. Her 3 1/2 år etter er han fremdeles ikke tatt. Han har altså lyktes med forehavendet sitt, i hvert fall foreløpig

“Kidnapperen” derimot, er en idiot og en amatør. Ingenting fikk han ut av trusselbrev og monerokoder. De 10 millioner som TH til slutt betalte blir nok vanskelig å få tak i.

Jeg tror det skyldes at der aldri var noen kidnapper med økonomisk motiv. Som mange andre har sagt før meg: at kidnappingen var en dekk-operasjon for å gi drapsmannen et forspring. Mange spor som er gått tapt etter 10 uker

Som med åstedet er også selve den kriminelle ide bak todelt: du har røyksløret og så har du den ekte kriminelle handling.

Hvorfor tror du “kidnapperen” var så uinteressert i å cashe in?
Citera
2022-05-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucia2020
“Morderen” er jo nettopp ikke en idiot. Her 3 1/2 år etter er han fremdeles ikke tatt. Han har altså lyktes med forehavendet sitt, i hvert fall foreløpig

“Kidnapperen” derimot, er en idiot og en amatør. Ingenting fikk han ut av trusselbrev og monerokoder. De 10 millioner som TH til slutt betalte blir nok vanskelig å få tak i.

Jeg tror det skyldes at der aldri var noen kidnapper med økonomisk motiv. Som mange andre har sagt før meg: at kidnappingen var en dekk-operasjon for å gi drapsmannen et forspring. Mange spor som er gått tapt etter 10 uker

Som med åstedet er også selve den kriminelle ide bak todelt: du har røyksløret og så har du den ekte kriminelle handling.

Hvorfor tror du “kidnapperen” var så uinteressert i å cashe in?

"Morderen" er jo like avhengig som "kidnapperen" av at denne kidnappingen fremstår som troverdig. Og han har like stor mulighet til å spille interessert i løsepenger som en reell kidnapper har.

Det jeg tror har skjedd er at AE ble drept eller alvorlig skadet under bortføringen. Derfor kunne man ikke gi livsbevis, noe som ødela mye av planen til GM.

Men hvis planen hele tiden var å drepe AE, hva tenker du GM hadde planlagt å gjøre etter "kidnappingen"? Hadde ikke GM tenkt så langt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in