2022-05-06, 06:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Här en till intervju med Lavrov som förklarar varför Ryssland blev tvingade att agera för att rödda folk i Ukraina, https://www.youtube.com/watch?v=_DwOZOaJfY4

Ingenting Lavrov eller Putin säger är att lita på. Att säga en sak men att göra något annat bygger inte upp något förtroende hos omvärlden.
Citera
2022-05-06, 06:21
Medlem
Termos99s avatar
Ryssland stärker greppet om Krim, ett område som de olagligen anekterat.

The lifting of the blockade is not the only measure intended to stabilize Crimea under Russian control. Ukraine’s GUR (Main Directorate of Intelligence of the Ministry of Defence of Ukraine) reported that an advisor of Crimea information policy head Oleg Kryuchkov announced a comprehensive integration plan on May 1st – with a deadline of at least 2030 to further integrate the region.

https://www.jpost.com/international/article-706009
Citera
2022-05-06, 06:25
Medlem
Termos99s avatar
Jag har ingen aning om allt de säger stämmer, men det skulle i sådana fall vara i linje med vad Ryssland verkar att göra.

Russian war crimes part of strategy of 'genocide' - Ukrainian NGO to 'Post'

In addition to the arrest of Ukrainian civilians, there have also been many reports of mass deportations of Ukrainians into Russia.

The systemic nature and widespread acts of forced transfers of civilians, mass rapes, mass killings and detentions of Ukrainians indicate a Russian military strategy to achieve genocide, the Ukrainian human rights NGO ZMINA argued to The Jerusalem Post.

https://www.jpost.com/international/article-705962
Citera
2022-05-06, 06:25
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Citat:
Ryssar generellt är väl nazister och vill utrota det ukrainska folket och ta Ukraina för att utöka ryssens lebensraum.

Jag tror den övervägande majoriteten av ryssar stödjer Putin och slakten i Ukraina. Så det är nog inga problem att få folk till paraden. Nu är det ju Special Militäry Operation och då kanske intresset att gå på paraden är större än ett vanligt år.

Är de det? Jag vill tro att ett stort antal ryssar ser igenom propagandan och vill få slut på kriget, de få protesterna beror på att statsmakten har en så månghövdad och intrikat bestraffningsarsenal mot obekväma personer. Samtidigt är det många som stödjer kriget och Putin.
Blir spännande att se på måndag. Antingen blir det jubel, flaggviftning och Z-prydda glada barn i publiken, eller en moloken gles skara som har tvingats dit för att inte få problem på jobbet. Eller så går man dit för att det händer något, solen skiner och ungarna vill ha piroger på stan. Kriget bryr man sig inte om för man är inte intresserad av politik.

Citat:
Personligen är jag tveksam till att Ryssland skulle förklara krig mot Ukraina 9e. Låter inte logiskt. (Även om bedömare verkar tycka motsatsen.) Förklarar man krig i syfte att kunna skicka in mer kanonfoder så har det negativa konsekvenser för Ryssland. Tveksam till att det är vettigt att göra på "segerdagen". Så jag tror inte på någon krigsförklaring den 9e.

Det som talar för krigsförklaring är att de så envist förnekar det. Och att det är ett ypperligt tillfälle att hålla ett eggande tal omgiven av militärfordon och uniformer inför en folkmassa berusade av patriotism. Nato har invaderat Ukraina och ryssarna måste befria broderfolket från nazismen och USA.

Eller så förklarar han seger, Donbass är nu befriat från nazisterna dagen till ära. Jag lutar åt det senare. En framgång för putin och då blir Ukraina och USA ännu större bovar som invaderar de suveräna federationerna.

Vissa tycks tro att Putin vill hålla parad på grusplanen tidigare känd som Mariupol.

eftersom en stor del av stridsvagnarna, militärfordonen och vapnen befinner sig i Ukraina.
Ja, nu är dom skrot i Ukraina.

Herregud. Är detta sant. De städar bort liken från huvudgatan för att kunna filma en segerparad att visa på storbildstv i Moskva. Går det att hitta några kameravinklar där staden inte ser helt utbombad ut??

Kommer vi att få se uppföljaren till Hungergames på måndag? Några grå ukrainska stridsfångar som visas upp som nyblivna ryska soldater som ska sändas tillbaka till kriget. May the odds be ever in your favour. Putin i sin 300.000 kronors täckjacka och smaklöst klädda damer med uppfönade frisyrer som bor i The Capital. Lavrov som skakar hand med några av de lyckligt utvalda värnpliktiga som ska få dö för moderlandet.

Var kan man se paraden på TV?

Edit: vet inte vad som hände med min text som hamnade inom det citerade men men
Senast redigerad av BluePrince 2022-05-06 kl. 07:04.
Citera
2022-05-06, 06:56
Medlem
Knut-Annes avatar
ANN-CHARLOTTE MARTEUS
Nej, det är inte mänskligt att kapitulera för Putin

Demoner som Hitler och Putin är inte anomalier, de dyker upp i historien med jämna mellanrum.
Idén att nationer gör bäst i att böja sig när brutala imperialister kräver mer Lebensraum för sitt självutnämnda herrefolk, är varken realistisk eller mänsklig. Det borde alla som har hört talas om Adolf Hitler och Neville Chamberlain inse.
Appeasement hade inte räddat de folkgrupper som nazisterna ville utrota, och Kreml vill utradera allt som är ukrainskt.
Demoner som Hitler och Putin är inte anomalier, de dyker upp i historien med jämna mellanrum. Mot det hotet måste fredliga nationer som Sverige rusta sig, och medborgarna behöver vara beredda att försvara demokratin och landet, från Kungliga bibliotekets skattkammare till minsta äldreboende.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/nej-det-ar-inte-manskligt-att-kapitulera-for-putin/
Citera
2022-05-06, 07:20
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Att känna medlidande för människor i Mariupol är inte svårt..
Hur länge ska Zelensky och Biden låta den här Masakern fortgå ?
Tycker du att rysslands krigsbrott är så omfattande att väst bör ingripa nu?
Ja, kanske. Ärkeråttan putin och det trasiga, tragiska och efterblivna ryssland lär väl inte ta några vettiga beslut?

Men som det ser ut så verkar ryssland rejält inkompetent. Det verkar som Ukraina kommer köra ut den parasiterande ryssen.

Men annars håller jag med, väst borde gå in och tvångsförvalta ryssland för att ge de stackars fångarna i fängelset ryssland nån slags framtidstro.

Mvh
Citera
2022-05-06, 07:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Det börjar alltså dra ihop sig till segerdagen, den 9 maj. Jag undrar om Rosgvardia behöver delta – för att upprätthålla ordningen, eller för att paradera. De har deltagit i kriget i Ukraina. Rosgvardia: gendarmer eller "Putins privatarmé"?
Citera
2022-05-06, 07:22
Medlem
Jag undrar hur Ryssland tänker vinna det här kriget. Då menar jag inte en hitta på vinst utan hur ser en riktig vinst ut. Hur ska de uppnå det? Någon med bättre strategisk hjärna än vad jag har kan gärna berätta det.
Citera
2022-05-06, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
https://mronline.org/2022/03/22/was-bombing-of-mariupol-theater-staged-by-ukrainian-azov-extremists-to-trigger-nato-intervention/

Azov-nazisterna gör allt de kan för att väcka europeiska befolkningars medlidande. I sin strävan har de inga spärrar. De försöker iscensätta "ryska" krigsbrott överallt. Mariupol, Bucha mm. Att offra några hundra civila som inte är speciellt lojala till Kiev är inget problem för dem.

Frågan är om det är moraliskt försvarbart att offra några hundra av sina "egna" för, så som de ser det, Ukrainas seger.

Jag kan bara konstatera att du är totalt inskrängt på din putinpropaganda.
Men Ukraina behöver inte isensätta några krigsbrott det är rysska styrkor så bra på själva.

Sådana som du får mig faktiskt att överväga att tro på att Putin faktiskt ser detta forum som ett hot mot honom??
Alternativet är väl bara att du är extremt lättledd för probaganda, och inte förstår din omvärld.
Lyft blicken försök att umgås med lite olika människor gjärna från andra länder och kulturer inte enbart dina serbiska ryssvänner.
Citera
2022-05-06, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar hur Ryssland tänker vinna det här kriget. Då menar jag inte en hitta på vinst utan hur ser en riktig vinst ut. Hur ska de uppnå det? Någon med bättre strategisk hjärna än vad jag har kan gärna berätta det.

Att de kommer ut ur detta med en faktiskt vinst är nog svårt att se.
Möjligen då att de kan annektera en del av sydöstra Ukraina och då ta hand om gasen i svarta havet, samt visa för övriga länder att man bryter inte med oss ostraffat.
Men min bedömning är nog att Ryssland har förlorat mer i dag än de någonsin(I alla fall under några generationers minne) kommer att kunna återvinna.
Men tyvärr lurade Putins styre sig själva in i en omöjlig situation, och de har en kultur som gör att de inte kan backa.
Deras sätt att tänka skiljer sig stort mot vad "Vår kultur" har annamat de senaste 150åren.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-05-06 kl. 07:42.
Citera
2022-05-06, 07:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Jag hoppas för övrigt på ryss-seger
Vill du utveckla varför du hoppas på en rysk seger i Ukraina, och hur skulle en sådan seger se ut?
Citera
2022-05-06, 07:44
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://twitter.com/sentdefender/status/1522349841807986688?s=21&t=CCsutkSqLey_N2AyBVF3JA

Rykten om att ryska fregatten Admiral Makarov har träffats med antifartygsmissiler.
Goda nyheter! Hoppas de stämmer🇺🇦
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in