Citat:
Absolut att leka med människoliv!
Tycker det blir allt märkligare med denna brådska och att S inte ens tycks lyssna på Thage G Pettersson och Pierre Schori.
(s) har hävdat att inget land ska bestämma om Sveriges medlemsskap i NATO. Självklart har Ryssland ingen rätt till det, men inte heller NATO, EU, USA eller Finland. Eller kanske rentav WEF. Det verkar alltmer som man helt och hållet handlar på order av andra. Om inte så handlar man helt känslostyrt vilket är livsfarligt. Och varför inte en folkomröstning, t ex i samband med valet i höst eller senare ??? Och jag tycker att halva befolkningen (enligt opinionsundersökningar som ju oftast har ganska mycket fel när det gäller riksdagsvalet) inte är tillräckligt bred uppslutning från folket - det är ju ändå vi som ska betala kalaset och kanske strida för saker vi inte har med att göra. Hur många vill riskera livet för Ukraina? Portugal? Turkiet?
Tycker det blir allt märkligare med denna brådska och att S inte ens tycks lyssna på Thage G Pettersson och Pierre Schori.
(s) har hävdat att inget land ska bestämma om Sveriges medlemsskap i NATO. Självklart har Ryssland ingen rätt till det, men inte heller NATO, EU, USA eller Finland. Eller kanske rentav WEF. Det verkar alltmer som man helt och hållet handlar på order av andra. Om inte så handlar man helt känslostyrt vilket är livsfarligt. Och varför inte en folkomröstning, t ex i samband med valet i höst eller senare ??? Och jag tycker att halva befolkningen (enligt opinionsundersökningar som ju oftast har ganska mycket fel när det gäller riksdagsvalet) inte är tillräckligt bred uppslutning från folket - det är ju ändå vi som ska betala kalaset och kanske strida för saker vi inte har med att göra. Hur många vill riskera livet för Ukraina? Portugal? Turkiet?
Ja det är märkligt och allt tyder på att S redan fattat beslutet även om de inte går ut med det. Kloka röster viftas undan.
Det är galenskap och jag skulle nog säga att Sverige har sålt sig, sålt sin folksjäl. Inte för att vår neutralitet och alliansfrihet varit fläckfri precis, men den har varit en del av vår nationella identitet. Sverige har varit ganska respekterat runtom i världen och har kunnat göra en del bra saker, som alliansfritt land.
Jag är långt ifrån någon vänsterpartist, har alltid tänkt på mig själv som liberal, fram tills nu. Vad ska jag göra? Rösta på V? Det är det enda parti som känns en aning demokratiskt i nuläget.
Det är inte underligt att nära hälften av svenskarna vill gå med i NATO - det framställs ju som det enda möjliga. Det finns helt enkelt inget val. Alla medier trumpetar ut det budskapet.
Går vi inte med ökar krigsrisken, påstår man (sanningen är den motsatta). Att man håller på så här beror nog till stor del på att svenska politiker identifierar sig mer med USA, eller möjligen EU, än med Sverige.
Det är också lite fascinerande hur Ukraina gått från att ha varit en lite illa sedd och stökig nation som inte släpptes in i NATO och EU på grund av korruption och högerextremism, alternativt ett land som många inte ens kände till - men nu har blivit ett broderfolk till Sverige och det enda av alla krigsdrabbade länder man fokuserar på.
Medierna slängde tidigt de flesta publicistiska regler över bord, man publicerar obekräftade uppgifter och låter den ena sidan framstå som en neutral, oberoende källa. Den här propagandan handlar inte mycket om medlidande om Ukraina, det är ett sätt att sälja in Nato hos svenskarna.
Citat:
Så vi skall ta risken som ett "nazistiskt broderland" till Ukraina överösas med missiler när Rysslands paranoide och meglomaniske tyrann fattar det beslutet? Sovjet hade en ideologi de tog kalkylerade risker. Ryssland har Putin en imperiebyggande tsarsvärmare utan hämningar och verklighetsförankring.
Putin är imperiebyggare med tsarambitioner, men det är ett storryssland han tänker sig. Eller tänkte sig, det går som bekant inte så bra i Ukraina. Putin är dessutom rädd för NATO och uppfattar USA som en aggressiv stormakt som vill förödmjuka Ryssland. Helt fel på den punkten har han inte.
Vi kommer sannolikt inte överösas av missiler från Ryssland vare sig vi går med eller ej, skulle jag säga. Men risken för eskalering ökar ju mer NATO-skepp och flyg som trängs i Östersjön.
Jag tror inte att det stämmer att Putin helt saknar verklighetsförankring. Han hade vett nog att be om ursäkt för Lavrovs kommentar om att Hitler hade judisk bakgrund, till exempel. Invasionen i Ukraina var rationell ur rysk synvinkel: de vill inte ha NATO in på krokarna. Däremot var den felkalkylerad och misslyckad på alla upptänkliga sätt. Jag tror att Putin blivit blind av att det gått så bra för Ryssland/Assads regim i Syrien, dvs där kunde man bomba utan särskilt mycket protester och sanktioner från Väst.
Vad bör Sverige göra i det här läget? Sitta still i båten. Bygga upp vårt eget försvar. Det får kosta.
Bli mer självständiga gentemot NATO och USA.