2022-05-06, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
USA har ju diskuterat om att sälja alla ägodelar som är beslagtagna från oligarker, för att sedan använda dom insamlade pengarna till att bygga upp Ukraina.

Åsikter kring detta? Rätt eller fel?

Kollektiv bestraffning som strider mot äganderätten som är tillsammans med yttrandefriheten grundstenar i den västliga kulturen.

Man skär av grenen man sitter på i väst och agerar som bananrepubliker.
Väst kommer kollapsa inifrån, precis som Rom gjorde en gång i tiden.
Citera
2022-05-06, 01:23
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Ryssland har gått in i ett annat lands territorium för att skydda etnisk rysk befolkning. Samma som skedde på Cypern 1974. Hade du läst den andra länken jag postade till Jaques Baud artikel så hade du vetat att Ukraina hade gett sig på denna befolkning på nytt innan Ryssland invaderade. Detta tvingade Ryssland agera. Ukraina skett i Minskavtalet och garanterna sket i att implementera det.

Det är lätt att sitta nu och påstå att Ryssland borde agerat annorlunda. Vad skulle Ryssland ha gjort annorlunda, de diplomatiska försöken misslyckades ju.

Du kallar mig mongo för du har inga argument, då återstår bara personangrepp.

Ukraina är ett land med olika nationaliteter innanför sina gränser. I stället för att "ukrainisera" de etniska ryssarna med en långsiktig plan så valde Ukraina att med våld avryssifiera de östra delarna.
Det gick som det gick. De har bara sig själva att skylla. De lät extremister ta över. Extremister agerar så här. De tror allt kan lösas med våld. Men försöker man lösa allt med våld så slår det tillbaka vilket det gjort nu.

Ryssland hade ingen som helst rätt att invadera Ukraina 2014 eller 2022.
Existerar inget som helst folkrättsligt stöd,
du bara ljuger och fabulerar,
Orka?
Gå och häng dig så är det gjort.
Senast redigerad av RealTide 2022-05-06 kl. 01:28.
Citera
2022-05-06, 01:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
USA har ju diskuterat om att sälja alla ägodelar som är beslagtagna från oligarker, för att sedan använda dom insamlade pengarna till att bygga upp Ukraina.

Åsikter kring detta? Rätt eller fel?

Personligen så syns jag det smäller fel. Det triggar bara det samma ifrån Putins sida med att beslagta grejer ifrån väst i Ryssland. Och bägge parter blir bara "fittigare" på varandra.., och ingen utav parterna vill vara sämre med att tappa "face"..

Det är bara en till eskalering enligt mig, och det är det tillräckligt många av dessa ändå...
Citera
2022-05-06, 01:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag måste motvilligt medge att jag har en viss respekt för nom de guerre Strelkov. Karlen är förvisso totalt bindgalen, med lajvrollspelande av Tsarväldet som hobby, men ändå är han ett ljus bland alla bisarra karaktärer som framkommit på rysk sida sedan kriget inleddes 2014. Jämfört med den ytterst kortväxta och ilskna Motorola och hans skrattretande giftermål med en enormt stor kvinna (en bröllopsbild som en karikatyrtecknare blev hänsynslöst torterad av rubbade separatister för) så hade skytten Strelkov åtminstone lite stil.https://www.rferl.org/Content/responsive/img/player-spinner.png
Lever Motorola?
Hoppades att han var död.
Citera
2022-05-06, 01:27
Medlem
StigaSols avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGPjmA/lukasjenko-varning-till-nato-om-putins-militar

Lukasjenko säger att det vore oacceptabelt att använda kärnvapen i Ukraina eftersom det ”är precis i vår närhet, vi är inte på andra sidan havet som USA”.

– Det är också oacceptabelt eftersom det kan få jorden att flyga ur sin omloppsbana till vem vet var. Huruvida ryssarna är kapabla till det eller inte är en fråga för det ryska ledarskapet, säger han.

Citera
2022-05-06, 01:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGPjmA/lukasjenko-varning-till-nato-om-putins-militar

Lukasjenko säger att det vore oacceptabelt att använda kärnvapen i Ukraina eftersom det ”är precis i vår närhet, vi är inte på andra sidan havet som USA”.

– Det är också oacceptabelt eftersom det kan få jorden att flyga ur sin omloppsbana till vem vet var. Huruvida ryssarna är kapabla till det eller inte är en fråga för det ryska ledarskapet, säger han.

Typisk rysk humor, man kan finna "det" i speciella situationer..
Citera
2022-05-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Ryssland har gått in i ett annat lands territorium för att skydda etnisk rysk befolkning. Samma som skedde på Cypern 1974. Hade du läst den andra länken jag postade till Jaques Baud artikel så hade du vetat att Ukraina hade gett sig på denna befolkning på nytt innan Ryssland invaderade. Detta tvingade Ryssland agera. Ukraina skett i Minskavtalet och garanterna sket i att implementera det.

Det är lätt att sitta nu och påstå att Ryssland borde agerat annorlunda. Vad skulle Ryssland ha gjort annorlunda, de diplomatiska försöken misslyckades ju.

Du kallar mig mongo för du har inga argument, då återstår bara personangrepp.

Ukraina är ett land med olika nationaliteter innanför sina gränser. I stället för att "ukrainisera" de etniska ryssarna med en långsiktig plan så valde Ukraina att med våld avryssifiera de östra delarna.
Det gick som det gick. De har bara sig själva att skylla. De lät extremister ta över. Extremister agerar så här. De tror allt kan lösas med våld. Men försöker man lösa allt med våld så slår det tillbaka vilket det gjort nu.

Du säger dig värna om de etniska ryssarna i Donbas. Tror du alla invånarna i Donbas ville bli självständiga 2014? Nej, det var en mindre grupp extremister som gjorde revolution med stöd av Ryssland. Tyvärr hamnade många oskyldiga i kläm då. Du tror att Putin bryr sig om de etniska minoriteterna men de tvångsrekryteras och skickas som kanonmat just nu. Invånarna i dessa regioner kommer garanterat få det sämre ställt nu under ryskt styre.

Kallar dig mongo för att jag tycker du är det, inget konstigt alls
Citera
2022-05-06, 01:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol

Man kan skratta, men belarus och ryssland är styrda av 2 jubelidioter .
G W Bush var en intellektuell gigant i jämförelse med dessa 2 byfånar .
Citera
2022-05-06, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humble.villager
Du säger dig värna om de etniska ryssarna i Donbas. Tror du alla invånarna i Donbas ville bli självständiga 2014? Nej, det var en mindre grupp extremister som gjorde revolution med stöd av Ryssland. Tyvärr hamnade många oskyldiga i kläm då. Du tror att Putin bryr sig om de etniska minoriteterna men de tvångsrekryteras och skickas som kanonmat just nu. Invånarna i dessa regioner kommer garanterat få det sämre ställt nu under ryskt styre.

Konstigt hur denna "mindre" grupp extremister lyckades skapa sådana stora problem för Ukraina.

Det jag läser är att ryssarna ses som befriare men att lokalbefolkning varnar dem. Lokalbefolkningen varnar dem att inte våga lämna dem i sticket. De ber dem att inte några omständigheter ge upp eller backa tillbaka till Ryssland. Detta eftersom de är rädda för vad nazisterna i Kiev kommer göra med dem annars.

Få det sämre än att bli bombade av nazister från Kiev? Folk värdesätter trygghet före rikedom, inte för att Ukraina mycket rikare än Ryssland per capita.
Citera
2022-05-06, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humble.villager

Försök leta fram vittnesmål från civila i Mariupol på nätet nu efter att staden befriats. De de säger stämmer inte med vad du påstår.
Citera
2022-05-06, 01:47
Medlem
raskenss avatar
Intressant om Putins rådgivare Alexandr Dugin tvättäkta nazist som starkt förordade att mörda alla Ukrainare utan minsta hänsyn:

https://www.svd.se/a/L57jex/magnus-ljunggren-putin-foljer-den-fascistoides-foreskrifter
Citera
2022-05-06, 01:50
Avslutad
Vad tror ni
Borde USA erkänna Ukraina som en delstat tillhörande USA ?
Min tanke är - hur har Kaliningrad kunnat vara Ryskt .. men inte ligger i Ryssland ..

För då behöver inte Ukraina söka medlemskap i Nato ..

Det lutar åt att Bidén har denna planen tycker jag.
Senast redigerad av Massonite 2022-05-06 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in