2022-05-05, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han friade innan, fick nej, lurade då in henne i skogen, våldtog henne och slängde ner henne i gruvhålet. Som jag förstått av media.

Vi vet inte så mycket, men här är intervjuer med personer som känner mannen och kvinnan:

– De pratade alltid i telefon. En gång sa han att han ville gifta sig med henne, men hon ska då ha svarat att han är för gammal och att han lika gärna kunde vara hennes pappa, säger han.”

https://www.dn.se/sverige/misstankte-41-aringens-van-sa-att-han-ville-gifta-sig-med-henne/
Citera
2022-05-05, 22:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De var ute och åkte bil. Och han friade i eller i direkt anslutning till den bilturen. Vi tolkar uppenbarligen medis text olika. Iofs inte viktigt. Slutresultatet är detsamma.

Det kan vara intressant ur perspektivet planerat mordförsök eller agerat i affekt.

Lurat ut henne i bilen, tvingat, hotar in henne eller om de ändå hade ett ärende och tog bilen osv.

Jag tycker mig minnas ytterligare artikel än den i dn som beskrev just det sista alternativet, men kan minnas fel.

Det har skrivits så mycket om fallet att jag inte minns riktigt.
Citera
2022-05-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan vara intressant ur perspektivet planerat mordförsök eller agerat i affekt.

Lurat ut henne i bilen, tvingat, hotar in henne eller om de ändå hade ett ärende och tog bilen osv.

Jag tycker mig minnas ytterligare artikel än den i dn som beskrev just det sista alternativet, men kan minnas fel.

Det har skrivits så mycket om fallet att jag inte minns riktigt.
Det står i häktningsbeskedet att häktningsgrunden är våldtäkt i Långgruvan.
Citera
2022-05-05, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ha,Ha du hade rätt. Där ser man vad dessa giriga advokater kan göra. Otroligt att advokaten inte förhörde sig med rätten innan hon tog uppdraget. Hon var alltså villig att starta en process för att kanske mitt i en rättegång bli påkommen att hon var jävig. Usel advokatsed och det enda rätta är att hon blir varnad.

Då är ribban satt vilket kaos detta kommer att bli i fortsättningen. Finns säkert en hel drös social arbetare som också skulle ifrågasättas. Polisens agerande ställer ju också frågetecken. Tycker att polisen skulle gå ut med vad som varit problemet med att MGM inte tidigare varit ute ur landet.

Det kan ju vara ett gränsfall och advokaten kanske trodde att hon hade koll.
Det borde stått klart för henne vem det handlade om ganska tidigt, och man kan väl undra om hon inte ens reflekterat?

Man kan ju fråga sig varför hon frågade rätten. Är förklaringen hon ger först rimlig, dvs det var hennes övertygelse att det inte var jäv?

Själv skulle jag tycka att det kändes oetiskt, med tanke på att det förmodligen inte gick så bra för hennes första klient och nu ska hon försvara den som kanske kan ha mördat henne ( även om det inte finns en misstänkt rent juridiskt), även om det nu handlar om ett annat fall och en annan kvinna.

Fallen är ju så hårt förknippade med varandra att det känns ologiskt att hon inte ens reagerade själv?
Citera
2022-05-05, 23:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det står i häktningsbeskedet att häktningsgrunden är våldtäkt i Långgruvan.

Ja våldtäkten ja. Men jag pratade om frieriet.
Citera
2022-05-05, 23:10
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
De var ute och åkte bil. Och han friade i eller i direkt anslutning till den bilturen. Vi tolkar uppenbarligen medis text olika. Iofs inte viktigt. Slutresultatet är detsamma.
Det är också udda att fria vid en biltur. Han verkar inte samtalat med kvinnans släktingar om ett giftemål. Det är endast inom den hanifitiska rättsskolan som en vuxen kvinna kan vara sin egen wali och gifta sig utan släktingars medgivande. Det går i regel emot normerna.
Citera
2022-05-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja våldtäkten ja. Men jag pratade om frieriet.
OK. Var han friade till henne har jag inte sett någon uppgift om.
Citera
2022-05-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är också udda att fria vid en biltur. Han verkar inte samtalat med kvinnans släktingar om ett giftemål. Det är endast inom den hanifitiska rättsskolan som en vuxen kvinna kan vara sin egen wali och gifta sig utan släktingars medgivande. Det går i regel emot normerna.
Ganska udda också att försöka döda någon som sagt nej till frieri. Och våldta henne först dessutom. Tack och lov att hon klarade sig levande ut ur det hela.
Citera
2022-05-05, 23:26
Medlem
På lördagen kom polisen för att söka igenom hennes rum, berättar rumskamraten.

Kvinnan som hittades i gruvhålet i Norberg hade en kärleksrelation med den nu häktade mannen.

Det säger kvinnans grannar, som beskriver en relation de hade mycket lite insyn i.

Nu har kvinnans rum tömts på tillhörigheter. På sängen ligger ett oöppnat kuvert med hennes namn. Lakanen är urbäddade, täcket ihoprullat vid fotänden.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/grannarna-om-kvinnan-som-hittades-i-gruvhalet-i-norberg-om-hon-inte-overlevt-hade-ingen-hittat-henne

Kvinnans rop på hjälp hördes av förbipasserande vid Långgruvan utanför Norberg under fredagen den 22 april.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/kvinna-hittades-i-gruvhal-i-norberg
Senast redigerad av Doiten 2022-05-05 kl. 23:54.
Citera
2022-05-05, 23:36
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ganska udda också att försöka döda någon som sagt nej till frieri. Och våldta henne först dessutom. Tack och lov att hon klarade sig levande ut ur det hela.
Ja, det är mycket som är udda i detta fall. Det får väl utredas mer hur det kom sig att han fria utan samtal med släktingar. Han vet att hon inte kan gifta sig utan samtycke från dessa. Man kan också fundera på var hans släktingar finns. Och även kvinnans.
Senast redigerad av Yatsy 2022-05-05 kl. 23:39.
Citera
2022-05-05, 23:47
Medlem
Trullsaas avatar
Vad heter exfrun som nu är försvunnen? Jag hittar inga efterlysningar på nätet om nån saknad kvinna i Surahammar..
Citera
2022-05-05, 23:56
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trullsaa
Vad heter exfrun som nu är försvunnen? Jag hittar inga efterlysningar på nätet om nån saknad kvinna i Surahammar..
Missing People Sweden verkar inte heller varit ute och letat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in