2022-05-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussematte
Och så samma trötta gamla ”frågestund” med exakt samma frågor som vanligt. Ingen, absolut ingen, har ”ställt” varken frågan om vill ni ha fler barn (hon vill bara poängtera för alla återigen att Simon vill ha nuuuuu precis som alla barnens pappor har velat, jo tjena) barnens klädstorlek (detta intresserar ingen annan än föräldern själv) eller vad hon lagar för mat till dom. Alla vet allt detta, för hon har upprepat precis allt cirka en miljard gånger, det är liksom hack i skivan, finns ingen som skulle få för sig att fråga dessa grejer i en frågestund. Som nån skrev, det är så tragiskt så det blir UNDERHÅLLNING

Det är så genomskinligt tycker jag när man vill poängtera att partnern minsann vill ha fler barn och nu kommer "tjata" sig till en till inge som L "motvilligt" går med på 🤣..Jag kanske är gammaldags men vilka 24 åriga killar vill ha flera barn 1 månad efter att ungen tittat ut och i detta fall finns det redan 2 sedan tidigare så han har gått från 23 årig amatör ockeyspelare som struntat i sina foodora räkningar till en 24 åring nybliven 3 barns pappa (oavsett bio eller inte så bor det tillsammans)..jag tyckte vid den åldern att en unge var tillräckligt på ett tag/flera år..

Det verkar var någon sorts status i att poängtera att pappan är såååå intresserad av flera barn...följer inte L utan kikar in när jag läst ngt här men har läst i tråden att J sällan är hos sin pappa iallafall inte vv och att G blev sur på L pga graviditeten vilket mer talar för att L planerat graviditeterna på egen hand..inget fel med att vilja ha barn men varför inte stå för det..
Citera
2022-05-05, 21:53
Medlem
XtraXs avatar
Har aldrig använt spolarväska förr men nu när hon tipsade om det måste jag bara köpa! Hoppas det finns med prinsessdoft.
Citera
2022-05-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globen5
Nej amniotomi dvs ta hål på hinnorna är en del av förlossningen om man ska göra en induktion/igångsättning..däremot är det hinnsvepning som gemensamma liten ökad risk för infektion...hål på hinnorna är inget konstigt och det innebär sällan att ungen flyger ut genom förlossningskanalen...när det går riktigt fort kan barnet födas med s.k. segerhuva dvs intakta fosterhinnor.. på alla mina förlossningar har man tagit hål på hinnorna pch även när jag kom in o h var öppen 6 cm med första barnet typ 10 år sen så tog det ändå flera timmar innan barnet tittade ut..de andra 3 har varit igångsättningar v 38-39 med olika metoder beroende på status.. de 3 senaste har alla vägt kring 4 kg och det har inte blivit en enda bristning eftersom det mest beror på om barnmorskorna håller perianalskydd och långsamt framfödande det är mer avgörande..inte ens när senaste kom med vidöppen hjässbjudning dvs ansiktet uppåt och störst omfång blev det ngn bristning eftersom barnmorskorna var/är väldigt måna om det .såklart att man inte almtid kan undvika det men det finns mig veterligen ingen korrelation mellan amniotomi och bristningar i underlivet..iallafall inte när jag pluggande 2014 men kan ha tillkommit ngt vad vet jag..Jag födde i Stockholm och pluggade i Uppsala om det ni finns några regionala skillnaden vad vet jag

Nu var ju Linns förlossning dock inte en igångsättning? Om du inte fått någon bristning alls (alltså inte mer än grad 1) så har du ju också haft ganska mycket ”flyt”.
Det är svårt med ”långsamt framförande” om barnet kommer ut på två värkar?
Det jag menar på är att om förlossningen riskerar att gå snabbt så vill man inte skynda på den genom att ta hinnorna (vilket man ofta gör vid ett långsamt förlopp just för att skynda på det). Absolut att man gör det när man gör en igångsättning, men i Linns fall var det ju inte det och man kan som sagt tycka att man inte skulle vilja riskera att skynda på förloppet i onödan. Och ja. Ett snabbt förlopp ökar risken för bristningar, men det är klart att man inte ser något samband mellan håltagning av hinnor och bristning när detta oftast används just för att skynda på ett förlopp som stannat av/går långsamt.

Det jag kan läsa mig till är att håltagning av hinnor ökar risk för infektion. Men rimligen bör ju detta om det fanns evidens för det tagits upp på din utbildning, så det kanske helt enkelt inte stämmer.
Citera
2022-05-05, 22:35
Medlem
Varför står hon och håller i babyskyddet under sitt samarbete? Fattar inte. Varför inte bara ställa ner det, eller varför inte låta Simon ta hand om B om hon nu ligger i skyddet?
Citera
2022-05-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enenenenen
Nu var ju Linns förlossning dock inte en igångsättning? Om du inte fått någon bristning alls (alltså inte mer än grad 1) så har du ju också haft ganska mycket ”flyt”.
Det jag menar på är att om förlossningen riskerar att gå snabbt så vill man inte skynda på den genom att ta hinnorna (vilket man ofta gör vid ett långsamt förlopp just för att skynda på det). Absolut att man gör det när man gör en igångsättning, men i Linns fall var det ju inte det och man kan som sagt tycka att man inte skulle vilja riskera att skynda på förloppet i onödan. Och ja. Ett snabbt förlopp ökar risken för bristningar, men det är klart att man inte ser något samband mellan håltagning av hinnor och bristning när detta oftast används just för att skynda på ett förlopp som stannat av/går långsamt.

Det jag kan läsa mig till är att håltagning av hinnor ökar risk för infektion. Men rimligen bör ju detta om det fanns evidens för det tagits upp på din utbildning, så det kanske helt enkelt inte stämmer.

Är ingen förlossningsexpert och kvinnor/barn kursen var en halv termin typ om jag inte minns fel men då var det alltid tal om att ta hål på hinnorna..självfallet så bör alla instrumentella ingrepp och även vaginal undersökning ge en viss ökad risk men inte så att man undviker det vad jag vet iallafall (syrran jobbar.som.bm på förlossningen sedan 2011 och hon har tagit hål på hundratals hinnor )

Läste nu att det var 12.20 bm hål på hinnorna och 15.00 föddes barnet..det är inte jättesnabbt😏...ja långsamt framfödande innebär ju att man håller emot i perineum och har varma handdukar som man håller stadigt i mellangården medan den som föder inte ska krysta utan låta det ha sin gång.."andas ut barnet"🤣har jag hört ett antal ggr vid omföderskors förlossningar...det brukar gå snabbare när man redan fött barn som "banat väg" för de andra...en värk för huvudet sen 2 för kroppen är inte jättekonstig och ngt "superovanligt"...

Ja att jag inte fått ngn bristning alls är till stor del barnmorskorna förtjänst och att de haft bra teknik oavsett hur fort det gått på slutet.
Citera
2022-05-05, 22:39
Medlem
Citat:

Jo jag vet att det inte var en igångsättning..har upplevt båda varianterna själv där man utan att tveka tagit hål på hinnorna
Citera
2022-05-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotheunknown
Varför står hon och håller i babyskyddet under sitt samarbete? Fattar inte. Varför inte bara ställa ner det, eller varför inte låta Simon ta hand om B om hon nu ligger i skyddet?
Sålde inte L ett babyskydd på sin loppis för inte så länge sedan eftersom hon "skämdes" över överkonsumtionen och att hon ville bli "minimalistisk"..jo morsning😂
Citera
2022-05-05, 22:48
Medlem
Citat:
Är ingen förlossningsexpert och kvinnor/barn kursen var en halv termin typ om jag inte minns fel men då var det alltid tal om att ta hål på hinnorna..självfallet så bör alla instrumentella ingrepp och även vaginal undersökning ge en viss ökad risk men inte så att man undviker det vad jag vet iallafall (syrran jobbar.som.bm på förlossningen sedan 2011 och hon har tagit hål på hundratals hinnor )

Läste nu att det var 12.20 bm hål på hinnorna och 15.00 föddes barnet..det är inte jättesnabbt😏...ja långsamt framfödande innebär ju att man håller emot i perineum och har varma handdukar som man håller stadigt i mellangården medan den som föder inte ska krysta utan låta det ha sin gång.."andas ut barnet"🤣har jag hört ett antal ggr vid omföderskors förlossningar...det brukar gå snabbare när man redan fött barn som "banat väg" för de andra...en värk för huvudet sen 2 för kroppen är inte jättekonstig och ngt "superovanligt"...

Ja att jag inte fått ngn bristning alls är till stor del barnmorskorna förtjänst och att de haft bra teknik oavsett hur fort det gått på slutet.

Ja mig veterligen tar man inte hål på hinnor på rutin på det sättet (men jag är ju heller inte utbildad).
Linn öppnade sig väldigt snabbt på slutet.
Jag menar inte att Linns förlossning gick snabbt pga att man tog hinnorna. Jag tycker bara det är märkligt att man faktiskt gjorde det när det uppenbarligen tidigare uttryckts en rädsla för snabbt förlopp.

Perinialskydd i all ära… men 50-80% av alla som föder barn får en bristning av grad 2 (siffrorna är osäkra pga tidigare brist på diagnoskod).
Jag betvivlar inte att bm i ditt fall varit skickliga. Men ett snabbt utdrivningsskede ger en ökad risk för bristning
Citera
2022-05-05, 22:49
Medlem
Citat:
Sålde inte L ett babyskydd på sin loppis för inte så länge sedan eftersom hon "skämdes" över överkonsumtionen och att hon ville bli "minimalistisk"..jo morsning😂

Jodå hon sålde babyskyddet… Fördelen med det nya är väl att det går att fälla så att bebisen ligger i mer plant läge.
Hade varit intressant att få en förklaring till varför det blev ett nytt. Har uppenbarligen inte med att göra att kombinera olika stolar i bilen för att alla skall få plats (eftersom dom uppenbarligen inte tänkt en tanke på att det skall bli ett problem)
Citera
2022-05-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ja mig veterligen tar man inte hål på hinnor på rutin på det sättet (men jag är ju heller inte utbildad).
Linn öppnade sig väldigt snabbt på slutet.
Jag menar inte att Linns förlossning gick snabbt pga att man tog hinnorna. Jag tycker bara det är märkligt att man faktiskt gjorde det när det uppenbarligen tidigare uttryckts en rädsla för snabbt förlopp.

Perinialskydd i all ära… men 50-80% av alla som föder barn får en bristning av grad 2 (siffrorna är osäkra pga tidigare brist på diagnoskod).
Jag betvivlar inte att bm i ditt fall varit skickliga. Men ett snabbt utdrivningsskede ger en ökad risk för bristning

Har haft 2 barnmorskor (+ en bm student) de senaste 3 tillfällena plus en närstående bm med mig(min syster)..haha synd att jag inte är influenser då skulle jag kunna hävda att jag är extra speciell😂😂...är bara tacksam över friska och levande barn
Citera
2022-05-05, 23:59
Medlem
Vadå ”inte mindre syskon för det”?! de är väl per definition HALVsyskon. Inget annat. 🤦‍♀️
Citera
2022-05-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboChick
Vadå ”inte mindre syskon för det”?! de är väl per definition HALVsyskon. Inget annat. 🤦‍♀️

Hennes barn liknar ju inte ens varandra..måste ha att göra med den där halvan

Tror ni Linn hade så bråttom med barn Nr 3 för att hon redan hade planerat in en graviditet 2021 och födelse 2022 och vilka reklamsamarbeten som skulle göras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in