2022-05-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vågar. Man tro på Tass intervjun att man inte kommer med mobilisering den 9 maj?

Se på det positivt! 9 maj kan bli en ny röd dag i kalendern!

Men jag får känslan av att dom bara ersätter den med en annan röd dag.. allt för att ta livslusten ur en knegare liksom. 🤷‍♂️
Citera
2022-05-05, 22:24
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Indirekt är man det. Man skickar vapen, tränar soldater, ger underrättelser.
Skitsnack att kalla det indirekt krig
Det är bara ynkliga ryssen som gnäller när de inte får slakta ifred.
Citera
2022-05-05, 22:25
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Svårt att få igång en krigsteknisk diskussion härinne då pro-ryska bara vill diskutera allt möjligt trams utom att Ryssland förlorar i Ukraina.

Ja, det är tråkigt. Bästa är att inte svara på de uppenbara trollen som bara vill få tråden ur spår.

Läser mycket nu om ukrainska motattacker på flera håll. Samtidigt tycker jag mig se att ryska styrkor fortfarande avancerar mot Sloviansk och Kramatorsk på liveuamap. Vet dock inte hur det är i praktiken.

Någon snackade tidigare i dag i tråden om en ev kniptångsmanöver runt Izyum. Det har det ju dock gjorts tidigare, utan att något hänt. Likadant med offensiven mot Kherson. Jag tror nog att det kommer gå Ukrainas väg till sist men ibland blir man lite pessimistisk?
Citera
2022-05-05, 22:25
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag litar som tidigare sagt inte på någon ryss mer än vad jag litar på Igor Girkin. Han vet. Han vet allt.

Jag är övertygad om att det hade gått betydligt bättre för ryssarna om de hade haft Strelkov vid rodret. Som han själv sa vid något tillfälle när han kommenterade kriget (om än inte helt ordagrant): ”jag kan inte undgå att ge den här kritiken, jag är professionell”.

Att han ändå fick avgå så pass kort efter MH17 tyder väl på att de inte ville associeras med honom efter nedskjutningen, vilket indikerar att han själv eller några av hans mannar låg bakom den. Jag har fått uppfattning att han gjorde det, men att själva nedskjutningen dock var en olycka.

I övrigt är det rätt kul att se hur frustrerade hejarklacken i RWA:s kommentarsfält på Twitter är över Strelkov. Men de är i och för sig rätt tunnhudade i största allmänhet nu.
Citera
2022-05-05, 22:27
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Vågar. Man tro på Tass intervjun att man inte kommer med mobilisering den 9 maj?

Kan nog vara sant att man inte kommer mobilisera för det lär knappast ge någon militärt övertag mer än att man får mer otränad trupp att kasta in bland de redan kraftigt förvirrade ryska trupperna. De flesta i ryska reserven har inte hållit i ett gevär på typ10 år enligt uppgifter.
Citera
2022-05-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Skitsnack att kalla det indirekt krig
Det är bara ynkliga ryssen som gnäller när de inte får slakta ifred.

Det är amerikanska vapen som används. Biden sade ju själv ”vi ska inte blanda oss i”
Ukraina är slagpåse, tyvärr.
Citera
2022-05-05, 22:33
Medlem
Frickys avatar
Källor i USA tror att Putin kommer utropa ”fullt krig” mot Ukraina den 9 maj.

Citat:
Den amerikanska underrättelsetjänsten har, enligt flera amerikanska medier, uppgifter om att Putin planerar att officiellt förklara krig mot Ukraina på den ryska ”segerdagen” den 9 maj.

Citat:
En formell krigsförklaring skulle tillåta Putin att mobilisera reservstyrkor och dra in värnpliktiga i kriget. Något tjänstemän säger att Ryssland är i ett desperat behov av.

Utöver att unga och oerfarna soldater kommer skickas i krig menar Paasikivi att ett sådant beslut dessutom kommer krascha den ryska ekonomin. Eftersom en stor del av den ryska arbetskraften då ska mobiliseras.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G39lKB/ryssland-ukraina-putin-pa-vag-att-gora-forskrackligt-sjalvmal

Det ska bli intressant att se om USA kommer ha rätt även denna gång. USA:s underrättelsetjänst har i princip haft rätt hela tiden, både långt innan kriget startade och under kriget.
Citera
2022-05-05, 22:34
Medlem
HejaFinlands avatar
En cool kille som eldar upp en ett hus som tillhör någons sorts rysk militär i Ryssland.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1522210084234833920
Citera
2022-05-05, 22:34
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är amerikanska vapen som används. Biden sade ju själv ”vi ska inte blanda oss i”
Ukraina är slagpåse, tyvärr.
Du är kremls nyttige idiot, tyvärr.
Citera
2022-05-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Kalla mig aldrig kamrat det kan du kalla dina gelikar, vi pratade vad framgångarna berodde på, jag påstår att det är tack vare väst, medans dina kamrater menar att det inte beror på väst. Att Ryssland startat kriget råder ingen tvekan och ingen som hävdat något annat.

Jag förstår, då missade jag tyvärr vad diskussionen handlade om. Ha en fin kväll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Tom Påven verkar ha vaknat och kan inte längre blunda för det uppenbara. Snart kommer det inte råda några tvivel även hos den mest hjärntvättade att NATO provocerade fram detta krig.

Bara för att NATO/Väst haft luftherravälde i medierna betyder det inte att vanliga människor inte ser vad som händer. Detta är USA:s dödsryck. Hoppas amerikanerna inte tar med sig resten av Världen in i döden med ett kärnvapenkrig.

Oavsett provokationer eller inte, så var det Ryssland som valde att gå över gränsen. Fiaskot av det, har visat att den ryska förmågan bara varit hypad och överdriven, och att de gjort sig till åtlöjen, samt fördärvat sin ekonomi för årtionden.
Citera
Medlem
Citat:
Med tanke på att allt som kommer från Kreml är falskt så kan vi nog utgå från att det blir mobilisering.
De har ju använt tvärtomspråket hela tiden, nästan utan undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in