2022-05-05, 18:28
Medlem
Potatiskroketters avatar
Citat:
Polis åtalas – handfängslad berusad man fick käftsmäll - En övervakningskamera filmade hela händelseförloppet och nu åtalas en polisman i Halland för misshandel. Enligt åklagare har han slagit en handfängslad berusad man i ansiktet med knuten näve.

SVT nyheter Halland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/polis-atalas-handfangslad-berusad-man-fick-kaftsmall

Citat:
Åtalade polismannen: ”Jag backar inte så lätt” - När åklagaren spelar upp övervakningsfilmen reagerar åhörarna starkt. Att se polismannen slå en handbojad, kraftigt berusad man är starka bilder. Men polismannen viker inte undan: han upplevde att han attackerades och gjorde det han behövde för att hejda angreppet.

HP (låst artikel): https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/%C3%A5talade-polismannen-jag-backar-inte-s%C3%A5-l%C3%A4tt-1.72030454

Någon som vet något mer angående händelsen eller till och med sitter på FUP?
Citera
2022-05-05, 19:25
Medlem
Intressant att han blev åtalad. Frågan är om han kommer bli fälld och om han blir fälld, vad blir straffet.
Citera
2022-05-05, 19:30
Medlem
Har kontaktat personalansvarsnämnden för att se hur de ser på saken. Hör av mig när jag får svar.
Intressant tråd i alla fall.
Citera
2022-05-05, 19:43
Medlem
UT64s avatar
Ja, offret hade handbojor och var berusad. Alltså oförmögen till försvar, och därmed ofarlig nog för att en feg polisman skulle hoppa på honom. Polismannen presenterade sedan den obligatoriska ljugarhistorien om hur han blivit "attackerad" av den försvarslöse mannen och handlat i "nödvärn".. Händelsen hamnade dock på övervakningskameran och polismannens lögner var uppenbara, t.o.m. för åklagaren.
Citera
2022-05-05, 21:43
Medlem
Knickzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueslover
Har kontaktat personalansvarsnämnden för att se hur de ser på saken. Hör av mig när jag får svar.
Intressant tråd i alla fall.

Får inte polisen bruka våld i vissa fall i Sverige? Trodde det var lagligt, skriv gärna vad dom säger här
Citera
2022-05-06, 00:20
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, offret hade handbojor och var berusad. Alltså oförmögen till försvar, och därmed ofarlig nog för att en feg polisman skulle hoppa på honom. Polismannen presenterade sedan den obligatoriska ljugarhistorien om hur han blivit "attackerad" av den försvarslöse mannen och handlat i "nödvärn".. Händelsen hamnade dock på övervakningskameran och polismannens lögner var uppenbara, t.o.m. för åklagaren.
Det är omöjligt att avgöra om det är en skallning eller inte utifrån den usla övervakningsfilmen. Hur fan kan en myndighet ha så risig kvalitet och fps 2022?
Fick han en skallning är det rimligt att instinktivt värja sig med ett slag, handfängslad eller ej.
Citera
2022-05-06, 01:20
Medlem
TjackKnapriss avatar
Ska erkänna jag aldrig gillat polisen....men monopol på våld och att då på något sätt dinga sig bör rendera i stryk. INGEN dom träffar i sammanhang att polisen behövs vill ha med dom att göra...så tror man att filmer eller ord ska räcka? Straffet för dumhet är indirekt stryk och bör så även vara "på riktigt" och rättsligt...kanske kan sända en signal
Citera
2022-05-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knickz
Får inte polisen bruka våld i vissa fall i Sverige? Trodde det var lagligt, skriv gärna vad dom säger här

Beror på offret.
Är det en svensk så är det okey, är det en invandrare så är det förbjudet.
Citera
2022-05-06, 07:41
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Beror på offret.
En fingervisning om detta förhållande fick vi under Påskkravallerna i år. Extremt våldsamma invandrare satte skräck i poliserna som sprang och flydde i panik. Inga som helst hårda tag från polisens sida där inte. Och där är vi tillbaka i arresten igen med den hjälplöse mannen i handbojor som det är ofarligt att ge sig på.
Citera
2022-05-06, 09:00
Medlem
De flesta svennar är ju rädda för invandrare, därför polisen väljer ut svennar när de ska spöa för det är en enkel match.
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Beror på offret.
Citera
2022-05-06, 09:26
Avstängd
Men det här m fl fall bevisar ju att poliser tycker om att framkalla smärta hos folk.

Hur kan de förneka detta - ink polisledningar - hur ser utbildningen ut - säger lärarna om
ni ogillar en person o har möjlighet att sätta fast personen - se till att det också gör ont på
denne
Citera
2022-05-06, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
De flesta svennar är ju rädda för invandrare, därför polisen väljer ut svennar när de ska spöa för det är en enkel match.

Vi är inte rädda för invandrare. Vi ser bara inte poängen med att vi ska bli tvungna att spöa upp er dagligen, bara för att ni har så liten kuk att ni känner ett tvång av att behöva gå runt o spänna på er.

Ont: Den här polisen låter som ett CP. Förmodligen invandrad utav helvete. Annars hade den aldrig slagit på någon som ha inte skulle kunna göra motstånd.
Hoppas att det inte är någon Svensk, för då hade jag fan skämts..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in