Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Emedan jag själv är sparsamt bildad inom modern populärmusik, Thore Skogman räknades visst inte, så frågade jag min hustru, som är något yngre än vad jag är. Då fick jag några förslag:
- Den tidigare norrländska populärmusikkvartetten Sarek. Visst finns det något svenskt, traditionell i denna:
https://www.youtube.com/watch?v=7UFUgfUDqp8
- Det har någorlunda nyligen funnits en slags folkmusikduo vid namn Nordman, med betydande moraliska tveksamheter. Detta har väl vissa nordiska klanger i sig:
https://www.youtube.com/watch?v=KnJz0W_9xyc
Andra får väl värdera detta, ty det är inte riktigt mitt område.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Det är problematiskt när man bara adderar lite folklig klang i poplåtar, för att låta det folkliga vara lite av en exotisk dekoration snarare än att vara det som bär själva musiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
https://www.youtube.com/watch?v=ASRry6HQ54w
Kul att många svenska unga flickor gillar dessa folkliga toner.
Förekommer fortfarande den stilen i Melodifestivalen? På Sareks och Timoteijs tid var det alltid med en sån akt. Alltså eurodance med blonderade bimbor, sexuellt suggestiva texter och inslag av folkton och -instrument. Genren är väl en utväxt från 90-talets folkanstrukna schlagertrend, i Sverige representerad av Cecilia Vennersten, One more time och Garmarna, som sedan gradvis vulgariserades. Det är exploativt men signalerar åtminstone nån sorts dragning till det egna. Andra länder skickar fortfarande liknande saker till schlager-EM (Polen 2014, Ukraina 2021) men det verkar vara utdött i Melodifestivalen sedan något årtionde tillbaka. Däremot förekommer det nu låtar med spår av amerikansk country. Är det vad som har ersatt den svenska horfolken?
Det bästa kanske skulle vara om den här genren återuppstod, fast i fusion med den konservativa black metal-scenen, som lider av att vara för asexuell.
Månegarm kanske är en bra prototyp här, med melodisk extremmetal, vikingatema och ibland inhopp av en folksångerska, som får det att kännas iallafall lite mindre som ett förvuxet rollspelsgäng. Ambitionerna lyckas inte alltid, men när det funkar finns både vemod och eld. Gillar också att man rört sig mot narrativ vers, senast med en temaplatta om Ynglingaätten och dessförinnan en om fornnordiska sagor.
Höjdpunkter:
Sveablotet,
Hemfärd
Folkmusik är klurigt och har många olika sidor. Själva begreppet är modernt och måste tillskrivas vänstern: det bygger på idén att kultur kan uppstå underifrån, oberoende av eliter. Det är en lögn, alla varianter av folkmusik kan spåras till elitkultur, men idén om horisontell folkkultur lever vidare. 68-vänstern torgförde såna idéer och efterklanger av detta finns kvar inom folkmusikscenen, trots att alla
egentligen vet att det inte stämmer.
Jag har följt svensk folkmusik under många år fast alltid ganska ytligt, idag mest genom att skumma recensioner på
Lira.se nån gång ibland och se om något låter kul. Eftersom genren har så många paradoxer brukar det mest konservativa komma från musiker som ser sig själva som otraditionella. De som slår sig för bröstet och talar högstämt om tradition brukar bara drömma om att bli ädla vildar, ett tidlöst fenomen som Horatius drev med i sin epod nummer två.
Ett bra exempel är det stilbildande
Väsen, där medlemmarna hatar konservatism men ger liv och energi åt material med illiberala konnotationer. De bjuder på attraktiva, moderna brudmarscher och klär samtidens situationer i valser och schottisar.
Höjdpunkter:
Josefins dopvals,
La Marche/Carl XII:s marsch vid Narva