2022-05-05, 18:55
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Först och främst så krävs det inte mycket mellan öronen för att förstå att 90% av allt som kommer ut i Västmedia och som diskuteras i detta forum är ren rappakalja. Desinformation som sprids av USA som ett led i krigsföringen.
Målet med den ryska desinformationen är att få oss att tvivla på den rapportering vi tar del av, och är ämnad att få oss att tro att sanningen ligger någonstans mitt emellan de olika ytterligheterna.
Längre tillbaka i den här tråden hade någon länkat till en eminent finsk föreläsning av en finsk expert på Rysslands underrättelseverksamhet. Han menar att den här taktiken att få oss att tvivla på vår egen rapportering är ett grundläggande element i rysk propaganda- och desinformationsverksamhet. Kul att också se det användas i praktiken. Du beter dig verkligen som ett mönster-rysstroll 👍
Citera
2022-05-05, 18:57
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
"Minsk" stämmer. Läs själv:

https://en.wikipedia.org/wiki/Minsk_agreements

"Pullout of all foreign armed formations, military equipment, and also mercenaries from the territory of Ukraine under OSCE supervision. Disarmament of all illegal groups."

"Based on the Law of Ukraine "On temporary Order of Local Self-Governance in Particular Districts of Donetsk and Luhansk Oblasts"...."
Du hänvisar alltså till ett avtal som Ryssland inte uppfyllt en enda punkt i? Är du ironisk eller efterbliven?
Citera
2022-05-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Målet med den ryska desinformationen är att få oss att tvivla på den rapportering vi tar del av, och är ämnad att få oss att tro att sanningen ligger någonstans mitt emellan de olika ytterligheterna.
Längre tillbaka i den här tråden hade någon länkat till en eminent finsk föreläsning av en finsk expert på Rysslands underrättelseverksamhet. Han menar att den här taktiken att få oss att tvivla på vår egen rapportering är ett grundläggande element i rysk propaganda- och desinformationsverksamhet. Kul att också se det användas i praktiken. Du beter dig verkligen som ett mönster-rysstroll 👍

Visst FRA-trollet
Citera
2022-05-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
MasterBait skriver bara en massa skit, varför läser ni det ens?
Jag hoppar över.
Samma här. "Den stilige Puttler säger...."

Men oavsett vad, så är 25000 döda unga värnpliktiga ryssar ett stort problem att försöka dölja. Det vore intressant att veta hur många ryska soldater som strukit med i Puttlers första invasion av Ukraina 2014 fram till den stora invasionen nu i februari.
Citera
2022-05-05, 19:00
Medlem
Tvonds avatar
Ser man på två ukrainska Su-25 ute på uppdrag efter ha återuppstått från de döda det är 68 dagar sedan ryssen slog ut det ukrainska flygvapnet Ytterligare en lögn från den ryska krigsmakten.

https://twitter.com/i/status/1522219487524573192

Citat:
🇷🇺protect their planes and helicopters, so they do not enter the airspace controlled by 🇺🇦.
Instead, we made dozens of flights during the day. Under cover of fighter jets, the strike group fired about 10 missile and bomb strikes at 🇷🇺 troops, ammunition depots and manpower.
Citera
2022-05-05, 19:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Visst FRA-trollet
Du tror du sitter och chattar med svensk militär underrättelsetjänst? Då får jag dessvärre grusa dina våta drömmar. Det svenska försvaret vinner inget på att sitta och chatta med rysstroll utan det är vanliga svenskar du möter här, förutom andra rysstroll. Jag har sett att ni sitter och chattar med varandra ibland och dunkar varandra i ryggen när något hävt ur sig nån riktigt fin desinformations-harang. Dessvärre är den bistra sanningen att ni ryssar inte står så högt i kurs. Svenskarna du chattar med här är inte särskilt välvilligt inställda till ryssar sedan ni började mörda och våldta ukrainska kvinnor och barn.
Citera
2022-05-05, 19:02
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Är du medveten om att hälften härinne är obildade bönder som baserar sin verklighet på Expressen och andra hälften är nazister?

Slösa inte din tid...

Jaha, så då består Sverige av hälften nazister och hälften vänstervurmare då, eftersom vi har tagit in flest flyktingar i Europa. Häftig blandning. Är det typ i Sthlm, Gbg och Malmö som nassarna finns, och de andra bor på landsbygden? Vore intressant att höra.
Citera
2022-05-05, 19:03
Medlem
Citat:
Vad exakt? Sluta låsas som att du hunnit läsa det på fem min, din tönt.

Du avfärdar allt direkt. Faktaresistens är en allvarlig sjukdom, kolla upp dig.

Hade läst den tidigare och gjorde en lång lista på felaktigheter och då var det bara ett urval.
Den korrekta frågan är vad är rätt!? Inte mycket.
Folk borde utbilda sig istället för att posta texter av stollar som inte vet vad de talar om.
Citera
2022-05-05, 19:04
Medlem
Citat:
Först och främst så krävs det inte mycket mellan öronen för att förstå att 90% av allt som kommer ut i Västmedia och som diskuteras i detta forum är ren rappakalja. Desinformation som sprids av USA som ett led i krigsföringen. Den delen av kriget har USA vunnit.

Man kommer långt med sunt förnuft. Ser en massa artiklar i media som omöjligtvis kan vara sanna från Putins "inre krets". Uppenbart att även om något av det som skrevs stämde så skulle det inte kunna komma ut.

Är man vuxen bör man förstå att Världen styrs av egenintresse och inte av ideal. Verkligheten är inte en Hollywoodfilm. När det kommer till geopolitisk analys, så är svensken, en känslostyrd analfabet.

För övrigt är svensken bildad och smart men av olika anledningar ligger denne efter när det gäller ovannämnda ämnet.

Här är lite spännande läsning:

https://www.thepostil.com/the-military-situation-in-the-ukraine/
https://www.thepostil.com/the-military-situation-in-the-ukraine-an-update/

Då gör vi ett litet test med dig - har Ukraina startat en offensiv mot Izyum som kommer inringa dessa 25BTG och förinta dom?
Citera
2022-05-05, 19:05
Medlem
Citat:
Är du medveten om att hälften härinne är obildade bönder som baserar sin verklighet på Expressen och andra hälften är nazister?

Slösa inte din tid...
Jag har ganska bra koll på matematik, vilken hälft tillhör du?
Det skulle vara bra att veta så att jag inte väljer fel halva…
Citera
2022-05-05, 19:05
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Precis, en känd taktik är hävdandet att Kreml kanske inte har rätt i allt, men inte ex SVT heller. Alla är lika goda kålsupare. Ryssland kanske begår krigsbrott, men det gör Ukraina med.

Dvs det finns en medveten strategi att smeta alla i samma färger för att få mottagaren att lita lika mycket på alla, eller misstro alla. En strategi som givetvis är falsk.

Jag vet att en del tycker att jag är tjatig som påtalar hur yttrandefrihet fungerar i olika länder, men det är för att det spelar en STOR roll i vilken information som kommer därifrån.

Sverige ligger på plats nr 3, Ryssland ligger i år på plats 155. Pressfriheten mellan dessa länder är alltså som natt och dag. Källa: Reportrar utan gränser

Citera
2022-05-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tre dagar kvar till segerdagen! Hur ska Putte vinna kriget i helgen?
Det blir intressant att se vad slapptasken säger på måndag. Men då ryssarna matats med hur framgångsrik kampanjen varit redan från dag 1, så måste folk börja undra. Det är lite som Polens försvar mot Hitlers invasion. Radiocensur infördes och varje dag matades lyssnarna med nyheter om stora segrar mot de tyska inkräktarna och folk började fundera hur det kom sig att dagens storvinst kom närmare Warszawa för varje dag som gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in