Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Målet med den ryska desinformationen är att få oss att tvivla på den rapportering vi tar del av, och är ämnad att få oss att tro att sanningen ligger någonstans mitt emellan de olika ytterligheterna.
Längre tillbaka i den här tråden hade någon länkat till en eminent finsk föreläsning av en finsk expert på Rysslands underrättelseverksamhet. Han menar att den här taktiken att få oss att tvivla på vår egen rapportering är ett grundläggande element i rysk propaganda- och desinformationsverksamhet. Kul att också se det användas i praktiken. Du beter dig verkligen som ett mönster-rysstroll 👍
Precis, en känd taktik är hävdandet att Kreml kanske inte har rätt i allt, men inte ex SVT heller. Alla är lika goda kålsupare. Ryssland kanske begår krigsbrott, men det gör Ukraina med.
Dvs det finns en medveten strategi att smeta alla i samma färger för att få mottagaren att lita lika mycket på alla, eller misstro alla. En strategi som givetvis är falsk.
Jag vet att en del tycker att jag är tjatig som påtalar hur yttrandefrihet fungerar i olika länder, men det är för att det spelar en STOR roll i
vilken information som kommer därifrån.
Sverige ligger på plats nr 3, Ryssland ligger i år på plats 155. Pressfriheten mellan dessa länder är alltså som natt och dag. Källa: Reportrar utan gränser