2022-05-05, 16:12
Medlem
Legala har de så vitt jag vet varit hela tiden, men facket har tidigare satt stopp för otyget. Då facket numera är slaget till slant, så frodas baggböleriet. Löntagare är tillbaks till förra sekelskiftet då man fick stå med mössan i hand och be om arbete.

En återvändo till den drägligare tillvaron som fanns på sjuttiotalet blir en mycket svår och lång väg att vandra. Liberalismen har bitit sig fast rejält, mycket på grund av stora kapitalresurser som möjliggjort stora satsningar på propaganda, samt även beroende på stor nedlagd tankemöda rent strategiskt; jag tänker på taktiken att härska och söndra. Man underblåser rasistiska tongångar samtidigt som man importerar hopplösa muslimer som inte alls delar våra värderingar. Till exempel.

I mitt tycke är bemanningsföretagen parasiter på samhällskroppen, men det är arbetarnas uppgift att sluta sig samman och driva dem ut ur samhället. Det kommer inte hända i första taget, men till sist när alla tänkt hela varvet runt så kommer till och med den mest ointelligente av Sverige-Jimmys fanboys som trettio år gammal sitter i mammas källare och svär över invandring och bemanningsbolag, att inse att det är den enda vägen att gå.
Citera
2022-05-05, 16:40
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Legala har de så vitt jag vet varit hela tiden, men facket har tidigare satt stopp för otyget. Då facket numera är slaget till slant, så frodas baggböleriet. Löntagare är tillbaks till förra sekelskiftet då man fick stå med mössan i hand och be om arbete.

En återvändo till den drägligare tillvaron som fanns på sjuttiotalet blir en mycket svår och lång väg att vandra. Liberalismen har bitit sig fast rejält, mycket på grund av stora kapitalresurser som möjliggjort stora satsningar på propaganda, samt även beroende på stor nedlagd tankemöda rent strategiskt; jag tänker på taktiken att härska och söndra. Man underblåser rasistiska tongångar samtidigt som man importerar hopplösa muslimer som inte alls delar våra värderingar. Till exempel.

I mitt tycke är bemanningsföretagen parasiter på samhällskroppen, men det är arbetarnas uppgift att sluta sig samman och driva dem ut ur samhället. Det kommer inte hända i första taget, men till sist när alla tänkt hela varvet runt så kommer till och med den mest ointelligente av Sverige-Jimmys fanboys som trettio år gammal sitter i mammas källare och svär över invandring och bemanningsbolag, att inse att det är den enda vägen att gå.

Men tror du att vi hade haft tillräckligt hög arbetslöshet för att göda bemanningsföretagen om det inte vore för massinvandringen av inkompetenta sandloppor?

Utan det så hade vi ju högst troligtvis haft lika låg arbetslöshet på 70-talet, och då hade absolut ingen accepterat att bli anställd av dem.
Citera
2022-05-05, 16:41
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ingen skillnad, utan städfirmor hade alla varit tvungna att anställa egen städpersonal, utan truckfirmor hade alla anställt egna truckförare, utan facilities management hade företag fortfarande haft egen personal i receptionen eller som vaktmästare, det var ju det du tyckte var så bra. Varför är det ok att jobba uthyrd för en städfirma men inte som truckförare?

Jaså, så det fanns inga städföretag på 80-talet?
Citera
2022-05-05, 17:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jaså, så det fanns inga städföretag på 80-talet?
Obegripligt hur man kan tolka mitt inlägg så.
Innan det fanns städföretag hade företag anställda egna städare.
Innan det fanns andra bemanningsföretag hade företag egna truckförare, kockar, rekryterare etc. Vad är det du inte fattar? Varför är det ok att köpa in viss kompetens men inte annan? Varför ska bemanningsföretag inte vara tillåtna?
Citera
2022-05-05, 17:40
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Obegripligt hur man kan tolka mitt inlägg så.
Innan det fanns städföretag hade företag anställda egna städare.
Innan det fanns andra bemanningsföretag hade företag egna truckförare, kockar, rekryterare etc. Vad är det du inte fattar? Varför är det ok att köpa in viss kompetens men inte annan? Varför ska bemanningsföretag inte vara tillåtna?

”Köpa in kompetens”? Det är en skillnad mellan att köpa en tjänst, och att hyra en anställd. Städning faller under den första kategorin, att permanent hyra in en gaffeltrucksförare för att kringgå LAS faller under den andra.
Citera
2022-05-05, 17:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
”Köpa in kompetens”? Det är en skillnad mellan att köpa en tjänst, och att hyra en anställd. Städning faller under den första kategorin, att permanent hyra in en gaffeltrucksförare för att kringgå LAS faller under den andra.
Man kringgår inte LAS, personen är fortfarande anställd, men i ett annat företag. Och med ett städföretag som sköter dina lokaler, hur många städares LAS-status behöver du bry dig om?
Citera
2022-05-05, 18:06
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Man kringgår inte LAS, personen är fortfarande anställd, men i ett annat företag. Och med ett städföretag som sköter dina lokaler, hur många städares LAS-status behöver du bry dig om?

Precis, städaren jobbar inte på ditt företag, han håller bara rent dina lokaler. Gaffeltrucksföraren jobbar däremot på ditt företag, men han är inte anställd av dig. Han kommer aldrig få en fast och trygg anställning, för du tyckte det var mer bekvämt att anlita ett bemanningsföretag.
Citera
2022-05-05, 18:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Precis, städaren jobbar inte på ditt företag, han håller bara rent dina lokaler. Gaffeltrucksföraren jobbar däremot på ditt företag, men han är inte anställd av dig. Han kommer aldrig få en fast och trygg anställning, för du tyckte det var mer bekvämt att anlita ett bemanningsföretag.
Gaffeltruckföraren jobbar inte heller på ditt företag, han kör bara truck åt dig, i dina rena lokaler.
Han har ju en fast och trygg anställning, på bemanningsföretaget, som han har kvar även om du konkar.
Säg igen vad skillnaden är?
Och varför städaren har ett bra jobb men truckföraren ett dåligt? De utför ju båda tjänster åt dig mot betalning, och är anställda av någon annan.
Citera
2022-05-05, 20:23
Medlem
Citat:
Men tror du att vi hade haft tillräckligt hög arbetslöshet för att göda bemanningsföretagen om det inte vore för massinvandringen av inkompetenta sandloppor?

Utan det så hade vi ju högst troligtvis haft lika låg arbetslöshet på 70-talet, och då hade absolut ingen accepterat att bli anställd av dem.
Massinvandringen är en del av det hela, men nu för tiden börjar ju en stor del av dem hos Yber Eats, etcetera, med att åka runt på mopeder och leverera iskall mat för tji och ingenting till lata liberala överklass-wannabes.

Jag tror att liberalerna hade sett till att skapa den här nivån på arbetslöshet alldeles oavsett. Det gynnar nämligen de rika knösarna att löneslavar ska leka en sorts hela havet stormar om arbetstillfällena. Det blir arbetsköparens marknad då.

Inom till exempel elektrikerförbundet var man förr väldigt noga med att alla i hela laget skulle tjäna lika mycket på ackordet, men trots detta förr så tuffa förbund, så föll man till föga och gick med på individuell lönesättning som skulle "förhandlas och fördelas i pott". Nästa steg var att mer och mer fasa ut ackordsobligatoriet, som ändå skulle jämna ut de individuella lönerna. Nu var det ett tag sedan jag hade insyn, men jag vete fan var det har landat.

Kanske finns även bemanningsparasiterna i installationsbranschen?
Citera
2022-05-06, 02:00
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Gaffeltruckföraren jobbar inte heller på ditt företag, han kör bara truck åt dig, i dina rena lokaler.
Han har ju en fast och trygg anställning, på bemanningsföretaget, som han har kvar även om du konkar.
Säg igen vad skillnaden är?
Och varför städaren har ett bra jobb men truckföraren ett dåligt? De utför ju båda tjänster åt dig mot betalning, och är anställda av någon annan.

Vad exakt består den fasta och trygga anställningen i bemanningsföretaget av? Många som är anställda genom bemanning beskriver sin situation som otroligt stressande och problematisk då man antingen bara jobbar kortare uppdrag med perioder av arbetslöshet emellan, och dessa kortare arbetsperioder genererar ingen rätt till akassa, eller osäkra anställningar på timmar där man inte vet hur mycket man jobbar från en vecka till en annan, men ändå måste vara anträffbar ifall att bemanningsföretaget ringer, annars förlorar man sin plats i kön.
Jag vet inte vad det är med denna tråden, men i princip alla som uttalar sig positivt om bemanningsföretagen verkar inte veta vilka villkor de anställda därigenom arbetar under. Nu varierar det något men i INGA fall har den anställde en "trygg & fast" anställning. Den har bara arbete så länge det finns ett aktivt uppdrag, när uppdraget är slut tar även anställningen hos bemanningsföretaget slut. Så det handlar inte om några fasta anställningar, det är i princip bara tidsbestämda uppdrag eller löpande timtid. Man går alltså inte med full betalning, anställd hos bemanningsföretaget mellan uppdragen, utan man är arbetslös med pissdålig ersättning istället.

Jag har dock en vän som arbetat åt ett bemanningsföretag som konsult, och då är villkoren helt annorlunda än för vanliga knegare. Kanske är det bara så att ni blandar ihop begreppen?
Citera
2022-05-06, 09:51
Medlem
Jag håller absolut INTE med. Det är genom bemanningsföretag som jag introducerades för vettig arbetsgivare som var villig att testa mig då jag inte hade någon arbetslivserfarenhet tidigare. Detta resulterade i att jag sedan blev fast anställd på samma företag, och sedan dess har jag klättrat och suttit som både projektledare och mellanchef på olika företag. Så... MER bemanningsföretag, om du frågar mig.

Sen kan det säkerligen bli en fälla för vissa personer med mer enkla jobb, absolut.
Citera
2022-05-06, 10:06
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag betraktar det som en oerhört smutsig och omoralisk verksamhet som skor sig på arbetslösa och hindrar folk från att få seriösa, fasta anställningar när företag hellre hyr in personal som om de vore djur.

Denna verksamhet var rättmätigt olaglig i Sverige fram till 90-talet då det legaliserades. Hur motiverades detta?

Det finns olika bemanningsföretag. Men i grunden är det skit. Man har ett genomsnitt i lön man börjar inte på den lägsta lönen på det företag man arbetar på.

Det är väldigt olika hur man blir bemött på företaget. Man kan ibland hoppa mellan olika arbetsplatser och avdelningar så lönen varierar.
Jag trivs inte på bemanningsföretag. lernia är skit riktigt skitiga är dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in