2022-05-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte alls om du någonsin kört där så hade du vetat att viltstängslet är ett par meter från vägen - så jo lika enkelt gjort som sagt…

Vi är helt överens om hur där ser ut, jag passerar platsen i princip dagligen. Jag kan absolut skriva under på att det är ca två meter mellan vägkant och viltstängsel. Det tycker jag är väldigt nära…
Citera
2022-05-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Vi är helt överens om hur där ser ut, jag passerar platsen i princip dagligen. Jag kan absolut skriva under på att det är ca två meter mellan vägkant och viltstängsel. Det tycker jag är väldigt nära…
Det är mer än två meter...
Det framgår om inte annat på samtliga bilder.
Citera
2022-05-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Lättare sagt än gjort, det är viltstängsel tätt intill vägbanan på olycksplatsen, så att det var inte alls så enkelt som ta sig någonstans….
Det där borde nån här i tråden veta, kunde man öht lämna vägen?

Chaufförens försvarsadvokat har ju sagt att han inte var bekant med vägen, det borde man lätt undersöka. Då vet han att det inte är vägren och därför måste vara extra vaksam
Citera
2022-05-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulli79
Ja du gissar och jag VET så sluta spekulera. Grabbarna gjorde precis som dom skulle med blinkers och triangel. PUNKT SLUT
Nej du vet inte - du gissar lika hej vilt...
Så det fanns alltså ingen brand ens en gång. De bara stannade för det var kul.
Citera
2022-05-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Tragiskt! Känns totalt onödigt! Tre unga killar! Ingen buskörning eller fyllekörning! 6 pers som stod och väntade på bärgning/hjälp. Dessutom hade de lämnat den havererade vanen.
Så olyckligt!

Heder till deras vänner som ordnar fina bilkorteger.
Ja, detta har berört mig mycket. Var skulle de förresten?
Citera
2022-05-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulli79
Ja du gissar och jag VET så sluta spekulera. Grabbarna gjorde precis som dom skulle med blinkers och triangel. PUNKT SLUT

Rent allmänt kan man säga att någon ploppar upp i en olyckstråd och versalvrålar ”PUNKT SLUT” så brukar det finnas massor kvar att diskutera.
Citera
2022-05-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det där borde nån här i tråden veta, kunde man öht lämna vägen?

Chaufförens försvarsadvokat har ju sagt att han inte var bekant med vägen, det borde man lätt undersöka. Då vet han att det inte är vägren och därför måste vara extra vaksam
Nej - om man INTE är bekant med vägen så kan han självfallet inte veta huruvida det är vägren eller ej.
Hur skulle han kunna det...?
Citera
2022-05-05, 17:59
Medlem
Vet någon exakt var olyckan skedde? Gärna med kryss på en karta

En mycket tragisk olycka oavsett!
Citera
2022-05-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det finns tekniska lösningar som hade kunnat rädda liv men troligtvis saknade lastbilen autobroms. Ett system som med hjälp av radar upptäcker hinder och som kan bromsa fordonet automatiskt, även i totalt mörker.
Scanias autobroms räddade liv vid terrorattentatet i Berlin och Volvos autobroms räddade livet på ett par barn i Norge.
https://m.youtube.com/watch?v=vI9EIjUx20I

I Volvo-klippet har det konstaterats att det var föraren som bromsade och inte lastbilen själv. I denna olycka är en relativt modern Scania R Streamline inblandad och det är inte osannolikt att den har autobroms. Den är för mosad i fronten för att det ska gå att avgöra på de bilder som finns.

För övrigt tycker jag inte man ska lägga för mycket vikt vid att föraren har följt kör- och vilotidsreglerna. Dessa är en ren skrivbordsprodukt som funkar dåligt i verkligheten och är inte alls någon garant för att vi inte har trötta förare i trafiken.
Citera
2022-05-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusbero
Vet någon exakt var olyckan skedde? Gärna med kryss på en karta

En mycket tragisk olycka oavsett!

E6
https://maps.app.goo.gl/PxJY1XfWmL92GELB9

För övrigt, har någon tänkt på att Trafikplats 38-gula skylten har ramlat ner? Kan någon bildel ha flugit på den? Kanske där någon omkom?
Senast redigerad av TomtemorsKebab 2022-05-05 kl. 18:56.
Citera
2022-05-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
🤔😂 Har du kört lastbil någon gång?

Vad är det som är så konstigt?

Bättre att du ställer dig den frågan för kör du lastbil och ännu inte märkt att ett ekipage på 24-25 meter kräver en längre körd vägsträcka på motorväg än en personbil för att byta körfält.
Citera
2022-05-05, 21:10
Medlem
Kanske någon som redan har svarat: Var det en gammal/ny minibuss? Med 6 personer ombord, och i uppförsbacke så kanske det blev för mycket för den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in