2022-05-05, 16:41
Medlem
Tvonds avatar
Fantastisk läsning om Wagner gruppens framgångar i Popasan

https://justpaste.it/3kkw1

Litet smakprov
Citat:

At first, everything was great in radio exchanges: Ukrops having twenty 200s, many captured. But then something strange started happening - wounded started coming back from hospitals.

One fighter comes on a taxi with his hand ripped off by a shrapnel. Looks happy and joyful:

I’m going home, to Moscow! F*ck this war! Infantry is being thrown onto concrete! We were entering on two BTRs. Two missiles from Bayraktar and 19 people are gone...

Citera
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ryssarnas genanta attack mot Kiev var helt klart ett försök att "ta" hela Ukraina. Att man i efterhand försöker få det till en mästerlig skenmanöver är ju bara pinsamt och Ryssland fattar inte att de numera är världens driftkucku.

Enligt Ukraina hade Ryssland 10 000 man utanför Kiev. Inne i Kiev skall Ukraina haft minst 50 000 man.

Både Ryssland och USA använder minst 3x eller 4x så många trupper när de ska ta över en stad. Det här är basic militär strategi som alla som vet något om militär strategi känner till.

Ryssland skulle alltså ha behövt en militär på 200 000 man för att ta över Kiev.

Verkar det som om Ryssland överhuvudtaget försökte ta över Kiev?

Citat:
Vad ska man säga om man lyckas med Donbass nudå? Att specialoperationen bara vara till för att visa att man menar allvar kanske?

Jag förstår inte vad du menar. Putin vill dela upp Ukraina och ta kontroll över de södra och östra delarna av Ukraina.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Även Israel har varit med om att träna och ge dom vapen:

Självklart det är ju judenazister så då får de ju träning av nazistjudar? Det är väl helt logiskt för ryssar?
Citera
2022-05-05, 16:44
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jag TROR du undviker att svara mig för du är en liten feg skit. Bevisa mig fel!

Exakt VAD vill du att jag ska svara på? Oavsett hur mycket källor jag tryckte upp i ansiktet på dig skulle du ändå inte förstå att Ukrainas nazistarmé skjuter missiler mot och bombar civila i Donbas. Så det spelar ju ingen roll vad man säger.
Citera
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hoppas det är sant. Från honom också, här blir en pansarbil sprängd precis när någon filmar på nära håll. https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1522213016816603138
Från 2014 https://youtu.be/nurjEp_B1Eg
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Enligt Ukraina drog Ryssland ihop ca 10 000 man som placerades utanför Kiev. Enligt Ukraina säger att de hade minst 50 000 soldater i Kiev.

Verkar det som att Ryssland försökte ta över Kiev? Läs på lite om militär strategi så förstår du bättre.

15 000 soldater var det i konvojen, enligt vissa källor:

Men ytterligare soldater fanns ju i närheten, som reserver.

Sedan var ju inte tanken att de skulle ockupera hela stan utan tanken var att de skulle åka in och ta över regeringskvarteren och andra viktiga byggnader. Ryssarna trodde inte att ukrainarna skulle bjuda på något större motstånd kring Kiev.

Och kanske kunde det ha gått, om det inte hade varit för ukrainarnas stora mod och taktiska kunnande samt alla handburna pansarvärnsvapen och drönare som hjälpte till att sätta stopp på konvojerna. Det hade inte ryssarna förutsett.
Citera
2022-05-05, 16:45
Medlem
Citat:
Enligt Ukraina hade Ryssland 10 000 man utanför Kiev. Inne i Kiev skall Ukraina haft minst 50 000 man.

Både Ryssland och USA använder minst 3x eller 4x så många trupper när de ska ta över en stad. Det här är basic militär strategi som alla som vet något om militär strategi känner till.

Ryssland skulle alltså ha behövt en militär på 200 000 man för att ta över Kiev.

Jag förstår inte vad du menar. Putin vill dela upp Ukraina och ta kontroll över de södra och östra delarna av Ukraina.

Problemet här är väl att Putin trodde folket skulle välkomna de ryska soldaterna med blommor och jubel. Istället fick de NLAWs uppkörda i röven.
Citera
2022-05-05, 16:48
Medlem
Citat:

Varför fortsätter du att ignorera mig? Du är väll inte OHEDERLIG i din debatteknik? Det är väll inte så att du far med OSANNING som du sedan vägrar backa upp?

Låt mig åter igen citera;
Citat:
Putin sade bokstavligt att han inte var intresserad att ta över Ukraina. Ingenting tyder på att de har försökt göra det.

När jag ifrågasatte dig om ovan så börjar du med detta envisa jiddrande om vad Putin sagt. Vad har det med saken att göra? Du säger ju att INGET tyder på det, stick i stäv med riktiga militärstrateger.
Hur går din tanke om detta, är du ett militärstrategiskt geni som vet bättre än dem med detta som yrke?
Senast redigerad av Orax 2022-05-05 kl. 16:51.
Citera
2022-05-05, 16:50
Medlem
Citat:
Exakt VAD vill du att jag ska svara på? Oavsett hur mycket källor jag tryckte upp i ansiktet på dig skulle du ändå inte förstå att Ukrainas nazistarmé skjuter missiler mot och bombar civila i Donbas. Så det spelar ju ingen roll vad man säger.

Vad har dina påståenden UTAN KÄLLOR om något ovidkommande med saken att göra? Du hävdar något, vägrar backa upp påståendet utan börjar istället raljera om vad Putin sagt eller inte.

Du ska inte bara erkänna här och nu att du inte vet vad du snackar om och debatterar ohederligt?
Din Gollum.
Citera
2022-05-05, 16:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Astrid Lindgren är ju en nazist enligt er. Så begreppet "nazistarmé" är ju rent nonsens om det kommer från er. Precis som nästan allt annat ni säger.

I verkligheten:
Det sista nazistarmén upphörde att existera år 1945. Sedan dess har det inte funnits några.
Citera
2022-05-05, 16:53
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Putin sade även att hela mobiliseringen bara var en övning.
Ryssland har hela tiden haft ganska diffusa mål just för att det då går fint att uppdatera målen senare. En hel del tyder på att Plan A var att avsätta Zelensky och instifta en ny regim på ett par dagar. Putin har nämligen även kallat Ukraina för en illegitim stat.

Jag tror att Putin kan ha funderat över det.

Citat:
Luhansk och Donetsk erkänns som Ukrainskt territorium av i princip alla världens länder utom Ryssland. Ryssland som inte ens tycker Ukraina är en legitim stat. Av den anledningen tycker Ryssland att de inte bara ska ha en plats vid förhandlingsbordet utan även diktera villkoren, lite som att förhandla med någon som håller en pistol riktad mot en.

Det finns avtal mellan Ukraina och Ryssland, KRIM-AVTALEN: nämligen att Donetsk och Luhansk skall få STOR grad av självbestämmande och att Ukraina inte skall ha militär inom deras områden, samt att Ukraina INTE får ta emot vapen och militär hjälp av andra länder.

Ukraina har under lång tid belägrat områden i Donetsk militärt. Samt har de under många år tagit emot militär hjälp av NATO, USA, GB, Kanada, Israe och även mindre hjälp av Sverige.

Dessa avtal skrevs på för att Ryssland och Ukraina skall hålla fred. Så som Ukraina konstant bryter avtalen borde Ryssland ha gjort det här för längesedan.

Citat:
Om man nu var så orolig över att rysktalande ukrainares mänskliga rättigheter kränktes, varför provade inte Ryssland att till exempel föreslå internationella fredsbevarande trupper eller kanske erbjuda alla invånare som vill tillhöra Ryssland fina villkor för att emigrera?

Ryssland erbjuder ALLA i Donetsk och Luhansk ryska pass. Under dessa åtta år av militära provokationer av Ukrainas nazister, har 2 MILJONER människor redan flytt dessa områden till Ryssland. Redan innan den 22 februari började Donetsk mobilisera en utvandring av alla kvinnor och barn till Ryssland.

Citat:
Ukraina har inte placerat ut några tunga anfallsvapen vid Rysslands gräns.

Nato har försett Ukraina med vepan under många år.
Citera
2022-05-05, 16:57
Medlem
leachs avatar
Nu är ett UK militärplan över svarta havet och visar långfingret mot ryssen.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=43c39c
Senast redigerad av leach 2022-05-05 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in