2022-05-04, 13:01
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Särskilt boende för pensionärer är inte detsamma som ett vanligt äldreboende om du trodde det. Här diskuterar vi ett vanligt äldreboende, inget särskilt boende.
Så, bit i kudden pappa går upp en våning.

Tack för ordet jävla amatör
Återigen visar du att du har noll koll.
Du kanske skulle ha läst på innan du uttalar dig, mytoman.
5 § Socialnämnden ska verka för att äldre människor får goda bostäder och ska därutöver ge dem som behöver det stöd och hjälp i hemmet och annan lättåtkomlig service.

Kommunen ska inrätta särskilda boendeformer för service och omvårdnad för äldre människor som behöver särskilt stöd.

Kommunen får även inrätta särskilda boendeformer för äldre människor som främst behöver stöd och hjälp i boendet och annan lättåtkomlig service och som därutöver har behov av att bryta oönskad isolering.

Den äldre personen ska, så långt det är möjligt, kunna välja när och hur stöd och hjälp i boendet och annan lättåtkomlig service ska ges. Lag (2018:1724).
Citera
2022-05-04, 13:05
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Hur skulle lättöl strida mot kommunens klimatmål? Nu fick vi kanske svaret.

Stig kan ha formulerat sig, i sin skrivelse, att han begärde "buteljerad lättöl", och då kan det mycket väl varit just bruket av burkar/flaskor som kommunen har någon miljö-policy för att dra ner på.

"Det svar Stig Lindgren fick när han skrev till kommunen och klagade var att buteljerat lättöl till lunchen bland annat skulle strida mot kommunens klimatpolicy."

Känns dock väldigt avvisande, rentav medvetet oförstående, av kommunen, att dra upp detta som ett skäl för att avvisa lättöl bara på vissa av veckans dagar. Nästan lika småaktigt som att ställa till med cirkus över att man får lättöl endast på helger. Inte direkt något som orsakar lidande, om man säger så.

Lättölen är på 33cl returglas, koldioxidutsläppen är 50-60% lägre per liter jämfört med aluminiumburkar och PET-flaskor. Returglasen har en mycket lång livstid och kan återanvändas ca 40 gånger, det som är omdiskuterat är huruvida lut som flaskorna tvättas i har en negativ påverkan på miljön.

Dessutom så kostar dessa flaskor bara några få kronor att köpa in.
Citera
2022-05-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Lättölen är på 33cl returglas, koldioxidutsläppen är 50-60% lägre per liter jämfört med aluminiumburkar och PET-flaskor. Returglasen har en mycket lång livstid och kan återanvändas ca 40 gånger, det som är omdiskuterat är huruvida lut som flaskorna tvättas i har en negativ påverkan på miljön.

Dessutom så kostar dessa flaskor bara några få kronor att köpa in.
Okej. Kanske inte är burk/flaskor man talar om då. Eller, så har Avesta ett lokalt problem med nedskräpning dom försöker uppfylla.
Tyckte iaf det lät som det troligaste anledningen till varför kommunen hänvisade till klimat-skäl i sitt svar till Stig.
Citera
2022-05-04, 13:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tur att alla inte är lika kallsinniga som du. Kommunen tycks nu ändra sig:
Efter Stigs protest – kommunen lovar ändring om lättölet
https://www.avestatidning.com/2022-05-03/efter-stigs-protest--kommunen-lovar-andring-om-lattolet
Det lönar sig ibland att protestera mot orättvisor. Nu borde Team Stig flytta fram positionerna och kräva ett glas vin som alternativ.
Citera
2022-05-04, 14:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man borde döda alla äldre för att nå klimatmålen om det nu är så viktigt.

Det kommer inte att göra mycket nytta för klimatet. Ifall man menar allvar med klimatmålen, så är det bättre att istället stoppa den befolkningsökning som forsar in över gränserna. Dessa tenderar att föröka sig mycket intensivare än ursprungsbefolkningen, vilket medför ökad miljöbelastning. Dom svenska åldringarna kommer inte att föröka sig något mer under den tid som är kvar av deras liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Soketrlsca
De gamla sitter ju typ där och väntar på att dö låt honom få dricka öl, herregud.

Ja, det är inte rätt tillfälle att tänka på långsiktig hälsa.

Vi vet Stigs framtidsprognos. Den är inte ljus. Så låt honom få dricka dom drycker han tycker om.

Citat:
Ursprungligen postat av Soketrlsca
Hade jag bott i samma stad hade jag hälsat på och bjussat på ett flak 7.2or
Citera
2022-05-04, 15:01
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha och? Går du på restaurang och tvingas dricka det krögaren bestämmer att du skall dricka trots att du betalar för både mat och dryck?

På min lokala lunchrestaurang ingår endast kranvatten i måltidspriset. Vill jag ha något annat får jag slanta upp.
Citera
2022-05-04, 15:54
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Det du citerar hör inte ens till ämnet hahaha
Särskilt boende för pensionärer är inte detsamma som ett vanligt äldreboende om du trodde det. Här diskuterar vi ett vanligt äldreboende, inget särskilt boende.

Du är ju dum på riktigt.

Vad är skillnaden på äldreboende och särskilt boende?
Äldreboende och särskilt boende är samma sak. I vissa kommuner kan det även heta vård- och omsorgsboende.
Senast redigerad av TröttSvensk 2022-05-04 kl. 15:56.
Citera
2022-05-04, 20:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Kylskåp brukar alltid finnas i rummet på äldreboenden. Har inte skrivit att det är någon gratismat.

Nu har jag inte besökt jättemånga ålderdomshem men ett par och då har de ett rum med en tv, kanske en soffa och en säng. Har inte sett något kylskåp på de jag varit på
Citera
2022-05-05, 03:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
På min lokala lunchrestaurang ingår endast kranvatten i måltidspriset. Vill jag ha något annat får jag slanta upp.
Fast i Stigs “lokala” severing ingår måltidsdryck i priset, dock förvägras Stig den dryck han vill ha.
Citera
2022-05-05, 07:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Bättre med nolltolerans så är problemet löst ju! Stig får väl dricka kaffe eller läsk. Finns ju även kranvatten eller andra alkoholfria drycker, är det så svårt att fatta? Varför denna törst för alkohol? Stig blir lyckligare utan, det vet han nog redan.
Du är ju förfaan farlig för samhället!!
Vad ger dej rätt att bestämma vad pensionärer får dricka?
Stumbahnfurer "argaangela"?
Fortsätt med din "systerkamp" men ge faan i och mobba normalbegåvade pensionärer i landet !!
Citera
2022-05-05, 10:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Han är beroende av insatser som han måste betala för och där ledningen agerar som förmyndare som kör över honom. Fattar du inte hur sjukt det är?
Nej faktiskt inte, vissa saker ingår och andra inte. Allt kan man inte få på boenden!
Förstår inte vad som är så konstigt med det?
Tycker du att de ska få tobak och snus också av kommunen? Nej, för det får de bekosta själva.
Citera
2022-05-05, 10:21
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast i Stigs “lokala” severing ingår måltidsdryck i priset, dock förvägras Stig den dryck han vill ha.
Måltidsdryck är inte samma som läsk och lättöl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in