2022-05-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
[/b]
Sos operatörerna har inte sagt åt dem att gå undan! jag vill inte hänga ut nån men att det ska finnas riktlinjer för att undvika sånt här hemskt i framtiden
Det ingår i körkortsutbildningen…
Gissningsvis hade ingen av dem körkort.
Citera
2022-05-04, 15:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är ju bra. Men jag kan knappt föreställa mig en mer okomplicerad trafikolycka än denna. Filmen kan inte säga så mycket annat än att lastbilen körde in i den stillastående minibussen. Och det vet vi redan.

Nä. Har han inte stängt av den fem-tio sekunder innan, eller bytt ut kortet efteråt eller så, så lär den väl visa ungefär det som synes ha skett. Kameran är ju inte där för att y-tube ska ha nåt att visa, och chaffisar som föredrar att köra på en van mitt i natten o ha ihjäl ett antal rimligen slumpmässigt urval ungdomar o stå på Hallandsåsen o frysa framför att, ja, hitta fram till sin egentliga sovplats, är väl ändå rätt lätträknade.

Men har den varit påslagen så lär den väl ge besked om hur situationen förlöpt o uppfattats. Och vad för roll trafikmiljön o hastighet spelat.
Citera
2022-05-04, 15:36
Medlem
Citat:
[/b]
Sos operatörerna har inte sagt åt dem att gå undan! jag vill inte hänga ut nån men att det ska finnas riktlinjer för att undvika sånt här hemskt i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Att gå undan borde de såklart haft koll på, utan att få en extra uppmaning. De var ju "motorfolk" där en av de avlidna till och med var lastbilschaufför. Just att de var trafikkunniga gör ju att olyckan är ännu mer märklig än om det hade varit ett gäng stirriga tonåringar som nyss fått körkort.
Citera
2022-05-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus

Tyvärr är det däremot den som blir stående som oftast drabbas och oavsett vad som är rätt eller fel så måste man tänka rätt när man står på en trafikerad väg.

Precis - vanlig självbevarelse- och överlevnadsinstinkt.

Till er som först trodde att bilen brann med öppen låga och sedan menar att lasbilsföraren borde sett reflexerna på vanen skall veta följande:

Denna typen av bil kom till Sverige med reflexer som inte godkändes här.
För att få en sådan bil godkänd i Sverige krävdes att man monterade (oftast tejpade) på godkända reflexer.
Den stora van-boomen var under 80-talet, med en liten skvätt in under första hälften av -90 talet.

Det här är alltså bilar som är allt från 35 - 40 år gamla och risken att bara de ursprungliga, undermåliga reflexerna sitter kvar är överhängande.

Mörk bil, dåliga reflexer, inga varningsljus, inga personer med Hi-Vis/reflexkläder, mötande trafik och ingen möjlighet att köra med helljus - min bedömning är att den utländske föraren kommer att gå fri när man tittat igenom ärendet.
Citera
2022-05-04, 16:05
Medlem
SOS ger råd om att varna andra (varningsblinkers, varningstriangel mm)
De säger också åt en att inte ta risker, inte andas in rök mm.
Sedan har vi det egna ansvaret, det kan vi inte i frånta människor och lägga i en operatörs händer.

Bara för att SOS inte säger åt mig att inte kliva ut på tågrälsen om bomarna exempelvis är sönder så kan ju inte dem lastas för om jag faktiskt gör det 🤷🏻‍♀️
Oerhört tragisk olycka, men inte någon tredje persons fel
Citera
2022-05-04, 16:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Sträckan norr om Hallandsås hade digitala skyltar under en period om ca 10 år. Värdelöst.
Försvann för snart 10 år sedan.

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/digitala-skyltar-kan-f%C3%B6rsvinna-1.321815

Vid något tillfälle med blixthalka försökte polisen komma i kontakt med Trafikverket för att få dem att skylta ner farten eftersom bilar körde av och ihop hej vilt.

Lönlöst. Skyltarna lös "120 km/h" hela dagen, och rätt människa att justera den stod inte att få tag i.

Saker och ting kan se bra ut i powerpointpresentationer, men i verkligheten är det annorlunda.

Jag minns de där skyltarna, de fanns från länsgränsen och norrut upp till Halmstad ungefär väl? Tydligen hade man inte kompetensen att sköta dem ordentligt och bilister i allmänhet tolkade väl de tillfälliga hastighetsnedsättningarna mer som en rekommendation än något man var skyldig att följa.
Det var väl en ganska dåligt vald teststräcka också. Relativt ny väg med hög standard och inte den mest trafikerade sträckan av E6.

Jag är dock inte främmande inför att införa elektroniska skyltar på vissa sträckor. Det gäller bara att man sköter dem ordentligt och inte lägger ut driften på lägstbjudande entreprenör med bas i Baltikum. Säkerhet måste få lov att kosta ibland. Man måste ha tillgång till tekniker som snabbt kan åka ut och reparera felaktiga skyltar och man måste ha en dygnet runt-bemannad ledningscentral med direktkontakt till polis och räddningstjänst.

- Kombinera skyltarna med fartkameror.
- Inför dynamiska körfält så att vägrenen kan användas som ett tredje fält vid högtrafik under dagtid och vid goda siktförhållanden.
- Sänk farten med måtta så att förtroendet för systemet upprätthålls.
- Höj till normalfart direkt när faran är över.
- Övervaka trafiken med kameror så att olyckor och stillastående fordon upptäcks snabbt!
- Använd systemet där det har potential att verkligen göra nytta, både för säkerheten och framkomligheten. T.ex. över Hallandsås och mellan Helsingborg och Malmö.
Citera
2022-05-04, 17:18
Medlem
Citat:
Vad snackar du om
Citera
2022-05-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att gå undan borde de såklart haft koll på, utan att få en extra uppmaning. De var ju "motorfolk" där en av de avlidna till och med var lastbilschaufför. Just att de var trafikkunniga gör ju att olyckan är ännu mer märklig än om det hade varit ett gäng stirriga tonåringar som nyss fått körkort.
Alltså de var 20 år! Har ni hört talas om chock, förvirring etc. Det måste operatörer räkna ut!
Är ni robotar hela bunten.
Citera
2022-05-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag minns de där skyltarna, de fanns från länsgränsen och norrut upp till Halmstad ungefär väl? Tydligen hade man inte kompetensen att sköta dem ordentligt och bilister i allmänhet tolkade väl de tillfälliga hastighetsnedsättningarna mer som en rekommendation än något man var skyldig att följa.
Det var väl en ganska dåligt vald teststräcka också. Relativt ny väg med hög standard och inte den mest trafikerade sträckan av E6.

Jag är dock inte främmande inför att införa elektroniska skyltar på vissa sträckor. Det gäller bara att man sköter dem ordentligt och inte lägger ut driften på lägstbjudande entreprenör med bas i Baltikum. Säkerhet måste få lov att kosta ibland. Man måste ha tillgång till tekniker som snabbt kan åka ut och reparera felaktiga skyltar och man måste ha en dygnet runt-bemannad ledningscentral med direktkontakt till polis och räddningstjänst.

- Kombinera skyltarna med fartkameror.
- Inför dynamiska körfält så att vägrenen kan användas som ett tredje fält vid högtrafik under dagtid och vid goda siktförhållanden.
- Sänk farten med måtta så att förtroendet för systemet upprätthålls.
- Höj till normalfart direkt när faran är över.
- Övervaka trafiken med kameror så att olyckor och stillastående fordon upptäcks snabbt!
- Använd systemet där det har potential att verkligen göra nytta, både för säkerheten och framkomligheten. T.ex. över Hallandsås och mellan Helsingborg och Malmö.
Återigen en massa nonsens från folk som aldrig sett platsen eller förstått vad hallandsåsen är.
Det är en av sveriges absolut brantaste motorvägar, tillika en kopiöst trafikerad dito.
Det går inte att ha dynamiska körfält, lägre hastighetsgräns är meningslöst då ingen lastbil ens är i närheten av att ligga i 110 där (dels för att de inte får). Vad är det för fartsyndande lastbilar de skulle fånga med alla kameror?
Bättre att folk skaffar sig lite sunt förnuft. Det fanns ett extremt billigt och enkelt sätt att undvika olyckan - LULLA FAN INTE RUNT PÅ MOTORVÄGEN OM DU MÅSTE STANNA.
Citera
2022-05-04, 17:21
Medlem
Hoppas bara inte de uppmanades att vara nära fordonet - för de var rädda att de skulle sticka..!
Citera
2022-05-04, 17:22
Medlem
Citat:
Alltså de var 20 år! Har ni hört talas om chock, förvirring etc. Det måste operatörer räkna ut!
Är ni robotar hela bunten.
Det var inte en olycka som tvingade dem att stanna... Den kom senare.
Chock, förvirring bla bla bal är saker man upplever om man voltar eller blir påkörd.
Nu var det något som luktade bränt...
Citera
2022-05-04, 17:25
Medlem
Citat:
Det var inte en olycka som tvingade dem att stanna... Den kom senare.
Chock, förvirring bla bla bal är saker man upplever om man voltar eller blir påkörd.
Nu var det något som luktade bränt...
Okej, jag förstod att de stannat pga brand i bilen..vet ej vad som hände. I vilket fall kan man vara upprörd ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in