Citat:
Jag har ingen kärlek för sossarna men att påstå att de var nazister är helt felt. Per Ahlbin & co gjorde vad som ansågs nödvändigt för att hålla Sverige utanför konflikten.Jag delar inte heller uppfattningen om att hela väst är nazister. Det påstår inte Putin heller. Däremot Sverige styrs idag av samma parti som en gång samarbetade med NSDAP. Allt är givetvis inte svart eller vitt.
Det finns däremot inget sätt att komma runt den här faktan. Vilka slutsatser man drar är väldigt individuellt. Jag menar på att rent krasst så styr samma parti nu som 1940 i Sverige.
”Och om det nu ska vara såhär, så ropar jag hellre ”Heil Hitler” för resten av mitt liv än att ha ryssen här, i Sverige. Jag kan inte tänka mig något vidrigare”.
Astrid Lindgren
Det finns däremot inget sätt att komma runt den här faktan. Vilka slutsatser man drar är väldigt individuellt. Jag menar på att rent krasst så styr samma parti nu som 1940 i Sverige.
”Och om det nu ska vara såhär, så ropar jag hellre ”Heil Hitler” för resten av mitt liv än att ha ryssen här, i Sverige. Jag kan inte tänka mig något vidrigare”.
Astrid Lindgren
Sen var de tillsammans med centerpartiet (då kallat bondesamfundet) rätt glada för rasbiologi, men det var ju alla inklusive ryssarnas akademiker på den tiden.
Sossarna är däremot inte alls som du säger samma parti som 1940. De finns i princip inga likheter då de numera vurmar för inkludering av andra kulturer och identitetspolitik. Den enda makt som frenetiskt håller kvar vid 40-talets syn på saker och ting är idag Putins ryssland. Han anser fortfarande att de länder som kämpat hårt för sin självständighet tillhör ryssland.
När det gäller Astrid Lindgren så hatade hon nazismen och har alltid tagit stort avstånd från den. Att man tycker ryssen är värre borde ju knappast vara anmärkningsvärt då de rent objektivt dödat flera miljoner fler människor med sin skeva politik och världsbild. De fortsätter än idag i Ukraina.
För övrigt samarbetade ryssarna med Hitler och tog Polen. Hade Hitler inte varit intresserad av Sovjet finns det en överhängande risk att de varit neutrala eller tom. allierade.
nej istället smutskastar man Ryssland på alla möjliga sätt som en försvarsmekanism.